Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    11:37Четвъртък

    16 Август 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 27° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  

    Хаос в здравния сектор заради новите правила за личните данни

    09-06-2018 0 1405

    Снимка:

    Повечето аптеки, лаборатории и лекари изчакват, други се презастраховат срещу бъдещи искове по новата евродиректива, в сила от 25 май

     

    Ина ПЕТРОВА
     

              Трябва ли пациентите да подписват декларации за обработка на личните им данни? Или това е излишно презастраховане? Ами ако, все пак, ни глобят? Това са част от въпросите, които мъчат тези дни собственици на здравни заведения и обекти. Причината е влизането на новия регламент за съхранение на личните данни GDPR, което сe случи на 25 май. Дни след въвеждането му категорични отговори на тези и ред други въпроси все още няма. Те засягат най-вече аптеки и лаборатории, които директно боравят с лични данни на пациентите – при  издаване на лекарства по здравна книжка или предоставяне на резултати от лабораторни изследвания. Регламентът важи както за директните им продажби, така и за онлайн-търговията, и уебпорталите им.

              В Бургас, както и в цялата страна, въпросите витаят и всеки дава различен отговор, според това кой как тълкува регламента. Проверката ни показа, че част от аптеките и лабораториите в града не са въвели никакви промени, други са публикували разяснителни текстове на сайтовете си, трети, които са  мнозинство, са в процес на изчакване. Всички обаче са съгласни, че директното подписване на хартиени декларации за обработка на личните данни от всеки един пациент би било доста трудоемка и затормозяваща задача. Това, според експертите, би означавало натрупване на поне 1,5 млн. документа само за аптеките. Приблизително толкова са пациентите в страната, които получават медикаменти, платени напълно или частично от Здравната каса. Вече има аптеки, предприели този подход – те изискват пациентът да се подписва в документ, че е съгласен аптеката да обработва и съхранява личните му данни. Самите пациенти обаче въобще не разбират необходимостта от тези усилия. Лекарства по линия на НЗОК се отпускат всеки месец, а обработката на една рецепта трае около 10-15 минути. Подписването на съгласия допълнително ще удължи процеса и със сигурност ще изнерви пациентите. Те, а както се разбра и самата Комисия за защита на личните данни, смятат, че това не е необходимо.

              „Не разбирам защо е нужно да се затрудняват пациентите. В този случай цялата система работи по договори и с указания от Здравната каса – не се е променил нито начинът на попълване на документация за прегледите, нито пък е променен начинът на даване на лекарства. Не е необходимо да се попълват декларации", е мнението на Цанко Цолов, член на ресорната Комисия. Той коментира, че даването на съгласие предполага и възможността от неговото оттегляне. В случая става въпрос за лечение, а при отказ това би било пагубно. Според него влизането в сила на регламента в сектора означава само, че пациентът има право да пита какви лични данни обработват лекарите и фармацевтите за него и на кого ги предоставят, но не и да му се иска съгласие.

              За джипитата се приема, че още с избора им, пациентът е дал съгласие лекарят да е напълно запознат със здравословното му състояние и другите му лични данни. Това обаче не успокоява джипитата, които тази седмица настояха за удължаване на срока за обществено обсъждане на промените в Закона за личните данни. А и всички в бранша гледат някак да се презастраховат срещу бъдещи искове. „Новите правила за защита на личните данни означават допълнителна загуба на време, средства и нерви за административни дейности, които не сме убедени, че ще имат положителен ефект и ще повишат сигурността“, казват от  Сдружението на общопрактикуващите лекари.

              В лабораториите също цари несигурност как точно да се процедира след 25 май. За да са сигурни, че са „чисти“ пред закона, някои лаборатории,  също като аптеките, изискват попълване на декларации, че личните данни на пациентите могат да бъдат обработени, както и че могат да бъдат създадени нови във вид на цифрови резултати от изследването.

              „От наша гледна точка и от желание да осигурим абсолютно законосъобразното обработване на личните данни на пациентите и съгласно утвърдените според новия регламент политики и вътрешни правила, към момента считаме, че е необходимо да бъде взето съгласието на всеки един пациент за обработване на личните му данни“, е становището на адвокат Емилия Михайлова, отговаряща за защитата на личните данни в лаборатории „Рамус“. На въпрос как трябва да се взима това съгласие, тя уточни, че регламентът не поставя изискване по отношение на формата, в която да бъде предоставена информация и съответно съгласие на всеки пациент. „Едната възможност е с декларация. Други възможности са чрез качване на информация в сайта или чрез разлепване на място в съответните търговски обекти. В момента обаче, доколкото съществува процедура по настройване на софтуерна система на цялото дружество, пък и на всички лаборатории в страната, тези декларации зависи къде се предоставят и как се предоставят. Но при всички положения е необходимо съгласие, независимо от формата“, коментира Михайлова. 

              Липсата на точни указания от Националната комисия и все още неприетите промени в Закона на личните данни, поставят собствениците на тези обекти в недоумение как точно да процедират. Затова и на въпроса достатъчно ли е да се залепят на витрината листи с указания, адвокат Михайлова отговаря: „Това е въпрос, на който всички искат категоричен отговор и той може да се даде само от съответния национален надзорен орган – Комисията за защита на личните данни“. Засега от там се чуват отделни изказвания. Затова всички са в очакване на анонсираните от Комисията семинари, на които ще се дават указанията по всички неясни въпроси. Чака се и националният ни закон да се приведе в съответствие с европейския регламент.

              И докато това се случи, а Комисията и консултантите по защита на личните данни са на противоположни мнения, в бранша се чудят и маят как да реагират, така че да не отнесат солени глоби. „Каквото и да направиш - все си в грешка! Ние работим с три консултантски фирми. И трите твърдяха, че трябва  да се попълват декларации, а самата комисия, че не трябва?! Кой да слушам?”, оплаква се от заплетения казус председателят на Асоциацията на собствениците на аптеки Николай Костов. За да са изрядни, в сайтовете на аптеки в Бургас са качени съобщения като това: „Не се сърдете на фармацевта в аптеката, че иска личната ви карта, за да се легитимирате – той е длъжен да го направи по силата на договора между аптеката и НЗОК. Аналогична е ситуацията с отпускането на лекарства, съдържащи наркотични вещества. Аптеката е длъжна да пази обществения интерес и да не създава предпоставки за незаконна търговия или системна злоупотреба с тези лекарства. За да има строг контрол върху движението им, е задължително вписването на данните на приносителя от личната карта на гърба на рецептата. Накратко: в аптеката искат личната ви карта, не защото сте пациент, а защото сте приносител (получател). Т.е. вие получавате лекарства, за които може да не сте платили нищо или да сте платили частично, или лекарства, които подлежат на строг контрол. Вероятно вече разбирате защо е толкова важно фармацевтът да се увери във вашата самоличност“.

              Обясненията на фармацевтите продължават с това какви данни се изискват за различните рецепти – обикновена (бяла), тази за наркотични вещества и рецептите по НЗОК. И ако за първата трябват трите имена, възрастта и адреса на пациента, то за другите са необходими и други данни. Като например ЕГН – за рецептите по Здравна каса, а ако пък друг вземе лекарствата вместо вас, се изискват неговите имена, ЕГН-то и номера на личната му карта.

              От Здравната каса още веднъж подчертаха, че не са давали никакви указания на своите договорни партньори – лекари, болници, аптеки и лаборатории по отношение на личните данни. Така че, спорните въпроси остават, както и плашещите глоби – до 4% от годишния оборот на съгрешилата фирма.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Ползвате ли "зелената зона"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.72761
    gbp Британска лира GBP 2.19436
    chf Швейцарски франк CHF 1.73251
     
    хороскоп
    всички

    Зодия Телец

    21 април - 21 май

    Възможно е умората да ви връхлети, в резултат и на здравословни проблеми. Вземете мерки, но гледайте ведро на създалата се ситуация. Всичко е поправимо, когато имате желание за действие и не губите присъствие на духа. Проблемите ви може да са провокирани и от активната ви позиция на други нива, силните са най-на прицел.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.