Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    14:22Понеделник

    22 Октомври 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 16° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Хубаво е да правя учениците по-добри от мен в рисуването

    Изобразителната дейност е подчинена на психологическото състояние и развитие

    14-07-2018 0 581

    Таня Стоянова, преподавател:
    Снимка: Черноморие.БГ
    Интервю на Петя Добрева

    Таня Стоянова е родена на 9-и август в Бургас. Завършва средното си образование в гимназията за романски езици "Георги Сава Раковски" с френски език. Има диплома за магистър по специалността „Педагогика на изобразителното изкуство".

     

    Преди години създава своя школа по рисуване за деца „Контрасти", чието име сменя периодично, а от седем години е част е от екипа на фондация „Шанс за децата на България".

    Това лято ръководи лятната школа по рисуване в галерия „Георги Баев", която е част от програмата на Община Бургас.

    Таня Стоянова преподава рисуване на паралелките с разширено изучаване на изобразително изкуство в V-VII клас на бургаското СУ „Св. св. Кирил и Методий". Приемът в пети клас за тези паралелки става с явяване на изпит по предмета. А сред учениците, освен деца от Бургас, има и техни връстници от Поморие, Черноморец Созопол, Руен.

    Семейна, има двама сина.

     

    - Г-жо Стоянова, колко от учениците, на които сте преподавали изобразително изкуство са завършили живопис или графика и са се реализирали в тази посока?

    - Въпреки че не си водя такава статистика, мога да кажа, че са доста. Сред тях са и деца, на които съм преподавала извън училище. Някои са завършили доста интересни специалности, свързани с изкуство, с рисуване или анимация и са успели да се реализират. Има и такива, които завършиха изобразително изкуство, но не се занимават с него. Трудно е. Представям си сега някой, който завършва сега образованието си - не му е привлекателно да стане учител.

    - Но има такива, които завършват Художествената академия, имат и педагогическа правоспособност и могат да изявяват себе си чрез изразните средства на изкуството....

    - Да, могат да го правят като фрийлансъри. Но наблюденията ми са, че това си го позволиха повече мъжете. Реализацията е по-трудна при жените. Като следя собствения си житейски път, винаги ми е било важно да бъда реализирана като жена и майка и това е вървяло съвместно с професионалното ми израстване. Затова може би не разбирам художничките, които сега искат да се осъществят първо като творци и след това в чисто женски план.

    Първо искам с децата ми всичко да е наред и след това се отдавам на другите деца. Разбрах, че работата ми с тях е призвание. Но не го разбираш, докато не ми се посветиш. В момента, когато завърших и попаднах сред децата помислих, че съм в лудница. Концептуално нашата специалност беше различна. В продължение на четири години учихме и актьорско майсторство. Нашият преподавател ни обясняваше, че трябва да подхождаме така, все едно всеки ден излизаме на сцената.

    - Понятието артист се използва и за художника. Платното ли е сцената на художника, на което той се изявява?

    - Ако се занимаваш само с рисуване, да. Аз имам по-различни потребности. Аз съм артист, който обича да миксира всички видове изкуства, смятам че ги нося в себе си. В момента, в който започна да общувам с учениците ги провокирам и търся, какво на тях ще им е интересно, по какъв начин ще извадя най-доброто от тях и ми е хубаво да ги правя по-добри от мен в рисуването.

    - На какви техники за рисуване ги учите?

    - На основните - задължително. Според мен, според възрастта на децата има две важни неща - художествената грамотност и емоционалната им изразителност. Много е важно от каква възраст започваш да се занимаваш с тях. Запазваш им емоциите до едно положение, цветовата им изразност и наивинитет, смелостта им, която не бива да се губи с годините, и преминавам към художествената грамотност. Твърдо вярвам, че трябва да си добре ограмотен, за да можеш после да намериш себе си и да нарушаваш всички правила, да изопачаваш нещата, да променяш образа и да създаваш нещо съвършено различно.

    Обсебена съм от смесените техники. Съвременното изкуство е изкуство на смесените техники. Те са като приложение на интегралния подход при обучението в изкуството. Тя обединява всички изразни средства и ти завладяваш по-директен начин.

    - В учебния процес каква смесена техника използвате?

    - Абсолютно всичко - графика, живопис. В един момент съчетанието на едни изразни средства или материали - например маслен пастел с акварел.

    - Има ли място компютърът и дигитализацията в изкуството?

    - Има. Стига човек да има интерес. Това е област, която също изисква определени познания. Тя разширява културата и въображението. За да ползваш дигиталните техники, трябва да си развил всичките си сетива, за да можеш да направиш примерно един колаж. Хората, които рисуват, обикновено обичат и фотографията, обичат сами да натрупат материал. Като ходим на пленери с учениците им казвам, че всеки трябва да събере собствената си база данни. Показвам им едно тефтерче, в което съм събрала впечатления. Мога в него да сложа листо от гьозум, защото ми харесва, пък и аз го обичам като подправка, да си го притисна между страниците и да го използвам в някой колаж. Харесва ми червената салфетка например, вземам я и я ползвам. Харесва ми някоя лампа, скицирам си я. Харесвам си рамка, прозорец, врата. Или им казвам - днес колекционирате прозорци. Така, натрупвайки материал, сядаш и създаваш произведението си.

    - Успявате ли да провокирате учениците си?

    - Мисля че успявам, защото ме търсят. Щом ме търсят, значи им е интересно с мен.

    - Каква е връзката между емоционалното състояние на детето и цветовете, с които то се изразява?

    - Пряка е връзката. То е зависимост. То е психология. Изобразителната дейност е подчинена на психологическото състояние и развитие. Правя си експерименти с децата. Давам им възможност да различат цвета, но сами да си избират гамата. Никога не им казвам с какви цветове да работят. Подборът на цвят изразява не само начина, по който се чувстват, но и възпитанието, доколко им е развито въображението, доколко са обградени от цветове в личния си живот и доколко умело ги използват. Накрая им обяснявам и начина, по който с цветовете можем да манипулираме.

    - Как се променя използването на цвета у един автор, когато е млад и после вече в зряла възраст?

    -  Променя се светоусещането в посока да търсиш по-естетизирани съчетания, да търсиш по-сбъркани цветове, за да видиш как стоят един до друг и да изразиш емоцията. Цветът зависи от емоцията и от начина, по който ти се е стекъл животът.

    Смятам, че човек се обръща към по-контрастните цветове в по-зряла възраст. Академичното образование ни учи да убиваме цвета, да го пречупваме. Но зависи и от преподавателите и начина им на работа.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.70517
    gbp Британска лира GBP 2.22203
    chf Швейцарски франк CHF 1.71249
     
    хороскоп
    всички

    Настроението ви днес е завидно, а ентусиазмът ви за забавления - неимоверен. Оставете работата настрана и посветете този ден на разнообразието. Усилията ви в тази насока ще направят този ден приятен не само за вас.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder