Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    10:43Понеделник

    23 Април 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 16° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  

    Как да излезем от капана на тревожността

    18-07-2017 0 1892

    Снимка: личен архив

    "От известно време се събуждам сутрин с тревога. Осъзнавам, че не ми се става от леглото, когато прехвърля ангажиментите за деня. Денят ми започва с главоболие.  До късния следобед ми е лошо и се чувствам много зле. Не мога да работя пълноценно, мъжът ми се сърди, а децата са принудени да вършат домакинската работа. Чувствам се в безизходица. Правих си всякакви изследвания, но накрая един лекар ме посъветва да се свържа с психолог. Как да се справя? Трябва ли да посещавам психолог? Това ме плаши и се чудя как стигнах до тук?"

    Л. Радева, гр. Бургас

    ~~~~~~~~~~

    Това, което споделяте е доста често срещан проблем в последните години, особено при жените. Какви са причините и как сте стигнали до тук е необходимо да се изследва. Разговор със психолог ще ви помогне да се ориентирате в причините, да подредите хаоса от въпроси, след това ще спадне и тревожността. За да намерите решение за справяне със ситуацията е добре да потърсите професионална психологическа помощ. Засега ще се опитам да върна към вас информация, която ще ви помогне да мислите.

    Само за един ден, ако се дистанцирате от ежедневието си и погледнете от страни ангажиментите си и колко енергия влагате в тях ще разберете част от причините и психосоматичните  проявления. Това може би е гласът на  умората и страхът да пуснете контрола в ежедневието, както и неспособността да поискате помощ. От друга страна, тревожността заради  недоволството от ситуацията, която показва съпругът ви, също е психологически натиск. Каквито и ежедневни ситуации да стоят в основата, със сигурност под тревожността и психосоматичните проявления прозира страх. Когато дълго време човек върши различни по вид дейности и ако те са изтощаващи физически или психически може да бъде причина за психическа умора.

    Психическата и емоционална преумора  се нарича burn оut.

    Синдрома бърнаут е състояние на емоционално прегаряне от неспособността на човека да се дистанцира и разсейва от възложените задачи и отговорности. Тези задачи са или по принуда отвън или по принудата на вътрешните правила и амбиции на личността. Обикновено хората, които стигат дотук имат висок праг на търпимост и нисък праг на емоционална чувствителност. Психическото претоварване, съчетано с амбицията нещата да се случат на всяка цена по най-добрия начин, е в основата. Цената понякога може да бъде твърде висока и очевидно вие сега я плащате.

    Трудно е от въпроса ви да се разбере дали синдрома на емоционално прегаряне е професионално или е свързано с домашни задължения, но определено прозира в състоянието ви. Не е изключено да става въпрос и за развита патологична тревожност, а причините се крият във възприятията и отношението към ситуациите, в които човек попада. Последващите тревоги, чувство,  че нещо изпускате или нещо лошо може да се случи,  страх, че няма да се справите се проявяват във физически симтоми, но това са само следствия. Тревожността винаги е сигнал за опасност. Тя е свързана със страх от мислите, заради които е тревожността. Обикновено тези мисли са опасения за бъдещето или негативно очакване от ситуациите. Страхът и тревожността се проявяват в дейностите и така се получава омагьосан кръг, който изтощава тялото и психиката.

    В момента можете да направите няколко неща. Да си вземете отпуск от работа, да си дадете почивка на ума и да започнете да преосмисляте ежедневието си. Какво можете да отмените или в какво може да помолите някой от близките ви да помогне. Намерете смисъл в нещата, които вършите и си намерете дейности, които да създават емоции на радост и щастие. Но най- важното - човек, който задава въпроси е готов да работи върху себе си. Използвайте част от вътрешния си ресурс за опознаване на потребностите и грижа за себе си. После си позволете да си отделите време. Така ще бъдете пълноценни за себе си и за другите.

    Често хората не се замислят за психическата преумора и не знаят, че имат праг на поносимост. Друг е въпросът, че не могат и не знаят  как да релаксират. Перфекционистите смятат, че да се свърши работата най- добре, трябва да си я свършат сами. Не са способни да оставят другите да им помогнат и се нагърбват с всичко, като си мислят, че никой не би могъл да я свърши по- добре от тях. Само, че в стремежа си да правят най-доброто, често изпускат момента, в който не усещат, че тялото и психиката им са претоварени. Когато това се случи, хората се чувстват объркани, със затлачени мисли, влошена памет и преуморено тяло. Работата, която ги чака, а не могат да свършат, им носи силна тревожност.

    Тревожните мисли, съчетани със страх, могат да се превърнат в натрапливи мисли, които да доведат човек да силно отчаяние.

    В този случай е добре да посетите психолог, за да получите адекватна професионална помощ. Преди да се стигне до подобни състояния и човек да е принуден да потърси професионална помощ може да си помогне сам, като започне да мисли малко и са себе си. Първото най- важно нещо е човек да си прецени способностите и прага на психическата и физическа поносимост. Най-лесно е като си разпредели ежедневните дейности в ума и правилно разчете времето за тях. Поне два пъти на ден, човек да има по един час за физическо и психическо разтоварване. Физическо - спорт, йога, разходка или др., психическо - релаксации, медитации, разходка сред природа, хобита или любими занимания. От изключително значение е човек да има усещането за себеудовлетвореност. Добре е всеки да е наясно, че на най-важно е единствено запазването на живота и на психическата цялост. Всичко друго е променливо, непостоянно и цената може да бъде психически проблем.

    Погледнато от гледна точка на ангажиментите - те никога няма да свършат и времето никога няма да стигне. Така, че изборът е в човека- до колко бих могъл да си позволя това и до колко са ми нужни. Хубаво е да имаме усещане за потребностите си и способност да си позволяваме осъществяването им. 

    **Виктория Богданова е психолог и психотерапевт, завършила е психология в БСУ. Специализира в когнитивно – поведенческата школа работа със специфични психични разстройства. По-късно започва обучение в Позитивна психотерапия, в която се обучава и до днес в майсторско ниво. Дипломиран базисен позитивен психотерапевт и член на Дружеството по позитивна психотерапия. Работи в Център за личностно развитие - Бургас,  www.psiho-terapevti.com

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Трябва ли да отпадне забраната за пушене в заведенията?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.58894
    gbp Британска лира GBP 2.23248
    chf Швейцарски франк CHF 1.63394
    хороскоп
    всички

    Отложете новите начинания, работете върху започнатите задачи и по всякакъв начин избягвайте конфликти. Правете добро и проявявайте по-голяма съпричастност и милосърдие към обкръжението ви. Онзи, който днес не бъде милостив, може сам да се лиши от милост. Денят е подходящ за молитви, уединение, успокоение и интуитивно прозрение. Не трябва да се само съжалявате, да се оплаквате и да плачете, да се сърдите и да се карате. Приемайте лека храна и пийте повече вода.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.