Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    14:18Понеделник

    22 Октомври 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 16° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Колежът е в крак с иновативните европейски тенденции

    Обмисляме специалност, свързана с развлекателния туризъм

    13-10-2017 0 1127

    Проф. Диана Радонова, директор на Колежа по туризъм:
    Снимка: Борислав Пенков
    Интервю на Дона МИТЕВА


    Във връзка с отбелязване половинвековния юбилей на Колежа по туризъм се срещнахме и разговаряхме по проблемите на обучението в него и новите тенденции в бранша с проф. Радойнова. Тя оглави учебното заведение от 2016 година. 

    - Професор Радойнова, тази година учебното заведение, което управлявате, празнува 50-годишен юбилей – това дава ли допълнително самочувствие на преподаватели и студенти, или по-скоро амбицира и задължава?

    - И двете. Самочувствието ни е напълно основателно, защото нека бъдем справедливи – в един период от време висшите учебни заведения у нас започнаха да никнат като гъби след дъжд. Каквото и да си говорим, времето, в което едно учебно заведение е съществувало, оставя отпечатъка на своята опитност, на своята мъдрост върху качествата на академичния му състав и върху студентите, независимо, че и двете общности подлежат на постоянно обновяване. 
    В същото време това пълноценно време ни задължава да бъдем на нивото на устрема, на амбициите, на надеждите на онези, които са го създали преди половин век.

    - Имахте проблеми с приема, който бе твърде ограничен – в крайна сметка промени ли се нещо, или си останаха само обещанията?
    - Ами че то обещания нямаше! Министър Денков устоя на твърдоглавието си. Аргументите му да иска намаление на приема в колежа бяха, че имало нисък коефициент на реализация на завършилите студенти. Първо, това не е вярно. Безработни студенти, завършили нашия колеж, почти няма. И второ, дори да приемем за миг, че е вярно. Той самият изнесе статистика, че Колежът по туризъм в Благоевград е с още по-ниска от сочената за нас квота за реализация на студентите. Защо тогава техният прием не бе намален?! Явно, ставаше въпрос за някакви лични пристрастия на г-н Денков.
    Използвам възможността обаче да благодаря лично на кмета на Бургас, Димитър Николов, и на цялата му администрация, занимаваща се с въпросите на образованието. Всички те през цялото време бяха заедно с нас в тази битка, храбро отстояваха интересите на колежа ни и целият академичен състав на Колежа високо оценяваме това, макар, в крайна сметка, да не постигнахме желания резултат.

    - Какви хора идват при вас да се потопят в тайните на туристическия бизнес – такива, които не са  приети другаде и от няма накъде записват колежа, или мотивирани млади хора, решили да се посветят на бизнеса?
    - При нас подават документи за кандидатстване всякакви хора – и млади, и възрастни, и мотивирани, и „блуждаещи“. Като навсякъде. Но искам да изтъкна, че при нас дори и в тези трудни за българското висше образование години, когато битката за студенти е ожесточена, ние не сме си позволили да отменим „ситото“ при прием. Имаме кандидатстудентски изпит, който дава възможност за известно селектиране, така че да бъдат приети по-добрите. А и след това системата на обучение е така добре балансирана, че немотивираните да усвоят точно тези професионални компетенции студенти просто отпадат от нея. 
     - Има ли достатъчно съвременна информация по различните дисциплини, или теорията изостава от практиката?
    - Теоретичните и практическите корпуси на всяко едно обучение винаги трябва да вървят ръка за ръка – инак нищо не се получава. Университет „Проф. д- Асен Златаров“, част от който е и нашият колеж, дава възможности за непрекъснато усъвършенстване на академичния състав чрез различни обучения, курсове, специализации  и т.н. Така че ние непрекъснато сме в крак с иновативните европейски тенденции в туризмологията. Освен това голяма част от преподавателите в Колежа по туризъм  издават непрекъснато свои монографии, учебници, помагала, с които да са в помощ на студентите с най-новите концепции по преподаваните дисциплини.

    - Един представител на туристическия бранш преди време бе казал, че интернет ще обезсмисли една част от професиите в туристическия бранш, а други съвсем ще се променят – до каква степен това е така?
    - Не зная кой представител на туристическия бизнес го е казал, но ми се струва твърде смело казано. Може ли Интернет да Ви сготви едно прекрасно блюдо? Да Ви го поднесе по всички правила на етикета? Или примерно Вие ще си посърфирате из Интернет за забележителностите на някой културно-исторически обект, но това може ли да замени живото човешко присъствие, емоционалната ангажираност на екскурзовода? 

    - Имате ли амбиция да въведете нови специалности, или поне дисциплини, които да поддържат актуалността на учебното заведение?
    - Честно казано, въртят ни се такива идеи в главите, макар през последната година, както казахме по-горе, битките ни да бяха на други фронтове. Но да, мислим и такъв вариант. Туризмолозите предвещават бум на развлекателния туризъм през следващите години. Може би една подобна специалност, която да подготвя професионално кадри за точно тази туристическа ниша, би била един адекватен отговор на изискванията на пазара.
    - Бизнесмените често са категорични, че хората, които наемат на работа като първо работно място не са подготвени – как е при вас?
    - Отново ще се върна на нашата трудна тазгодишна пролет, когато се борихме срещу рестриктивната политика на МОН, адресирана точно към нас. Получихме десетки подкрепителни писма от различни туристически фирми, от хотелски и ресторантски вериги, от кметовете на всички южночерноморски общини, в които писма се даваше много висока оценка на подготовката на нашите студенти. 
    Впрочем ще Ви изтъкна още един аргумент. Само през настоящата календарна година представители на различни туристически фирми от Гърция, Италия и Великобритания дойдоха на място в нашия колеж да предлагат на наши възпитаници да работят при тях срещу едно доста прилично заплащане. Ако нашите студенти не бяха добре обучени – кой би  пожелал да ги наеме?
    И с пълното съзнание, че със сигурност ще обидя някого, все пак ще Ви кажа – подобни „вопли“ идват от некоректни  представители на туристическия бизнес, които просто си търсят повод да дават ниско заплащане на наетите от тях работници.

    -  Коя специалност е най-търсена?
    - Колежът по туризъм традиционно обучава студенти в две специалности: „Организация и управление на хотела и ресторанта“ и „Организация и управление на туристическото обслужване“. Трудно е да се даде еднозначен отговор на този Ваш въпрос, защото през годините интересът към двете специалности непрекъснато премодулира. Има времеви периоди, когато едната се смята за по-елитарна и напливът е там, после следва период, когато нещата се обръщат в полза на другата специалност. Нищо лошо няма в това – дори ми се струва, че по този начин пазарът за професионалисти в областта на туризма като че ли се саморегулира.

    - Кои са старите вълци, на които разчитате в преподаването на тънкостите в туризма?
    - Естествено, разчитаме изключително много на „ветераните“ в нашия академичен състав. Имаме колеги, които са с над 30-годишен стаж в колежа и за които занаятът на туризмолога наистина няма тайни.  Много сме благодарни също и на представителите на бизнеса, които споделят своя постоянно обновяващ се  опит с нашите студенти при техните практически занятия. Такива хора са включени и в нашия учебно-методичен съвет, ние обновяваме и прилагаме нашите учебни програми с тяхно участие.
    Ветераните са си ветерани и ние ги ценим високо, но не само тях. В Колежа по туризъм през последните няколко години навлязоха амбициозни, отлично подготвени млади хора, чиято напоритост, младежкият им жар и амбиции също са безценни за нас. Те няма да позволят колективът да застарее и да се поддаде на умората и инерцията. 

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.70517
    gbp Британска лира GBP 2.22203
    chf Швейцарски франк CHF 1.71249
    хороскоп
    всички

    Зодия Везни

    24 септември - 23 окктомври

    Денят ви ще е разтоварващ и не ангажиран с важни задачи. Приятните емоции ще преобладават, предвид срещите, на които ще дадете предпочитанията си. Ще ви се отразят добре и може да ви осенят интересни идеи за в бъдеще. Ще останете доволни от развитието на въпрос, свързан с работата ви. Други ще се отдадат на флирт, внасящ романтична тръпка в ежедневието им.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder