Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    10:59Петък

    23 Август 2019

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    събеседник

    Липсва човечност и солидарност между хората

    Не харесвам думата „никога"

    23-07-2019 0 283

    Тодор Стамболиев, обществен посредник:
    Снимка:
    Интервю на Дона МИТЕВА

    Тодор Стамболиев е роден на 16.08.1966 година в град Бургас. Завършил е висше юридическо образование във „Висш институт за подготовка на офицери и научна дейност" към МВР-София. Семестриално е завършил и Факултет за обществени професии  „Журналистика" към СУ  „Климент Охридски".

    В периода  1992-1994 година е работил като оперативен работник по криминална линия към Второ Полицейско управление на МВР-Бургас. От 1994 до 2017 година е адвокат към Бургаска адвокатска колегия.

    Бил е един мандат общински съветник – в  периода 2003-2007 година.

    Женен с две деца.

    - Г-н Стамболиев, научиха ли се бургазлии да се възползват от услугите  на институцията - обществен посредник, или и тази мода отмина?

    - Бургас е един от градовете в страната ни с вече изградени традиции в съществуването на институцията на обществения посредник и трябва да сме доволни от това. Всъщност, въпросът за необходимостта от този институт, или „дали е отминала модата му“, както Вие се изразявате, отдавна не е на дневен ред пред бургазлии. Обстоятелството, че до мен се обръщат граждани от всички съседни общини в Бургаска област - говори за точно обратното. Почти всеки ден чувам по едно „Благодаря Ви“ и това ми е достатъчно. Разбираемо е и разочарованието на някои хора, чиито проблеми остават нерешени, но гражданите трябва да осъзнаят, че общественият посредник не е четвърта съдебна институция, не се меси в работата на съдилищата, не може да ги представлява в спор пред физически лица, не може да опрощава задълженията им по фактури към доставчик на еленергия,  или ВиК- дружества, мобилни оператори и т.н. Има доза свръхочаквания на хората в тази институция, вероятно продиктувани от активната роля на националния омбудсман, но правомощията на омбудсмана са различни от моите.

    - За първата половина на тази година какви жалби преобладават?

    - За първото шестмесечие от годината има подадени 205 жалби, изразил съм 175 писмени становища по тях, направил съм предложения и препоръки към Общинска администрация по важни и общественозначими въпроси. Преобладаващата част от жалбите са в област: Благоустройство, строителство, устройство на територията и незаконно строителство – 32 бр., Социални дейности и здравеопазване – 26 бр., Транспорт, паркинги и улици – 22 бр., Екология, обществен ред и сигурност – 19 бр. и т.н.

    - Шумът е бил винаги във фокуса на общественото мнение – голяма ли е лудницата посред лято край морето?

    - Оплакванията за шум действително придобиват сезонен характер. Повишават се през летния сезон и са от хора, близкоживущи до нощните заведения, най-вече открити летни барове по плажната ивица и от барчета в централна градска част. С приемане на последните изменения в Закона за защита от шума в околната среда се въведе ясен ред по отношение на органите, които ще осъществяват контрол на шума за времето от 23.00 до 08.00 часа. Сега контролът ще се осъществява само от органите на МВР. Не коментирам целесъобразността на тези решения на законодателя и как това се отразява на бизнеса в един туристически град, какъвто е Бургас за летния сезон. Не мисля обаче, че това решение ще е окончателно.

    - В социалните мрежи непрекъснато някой се оплаква от мръсния въздух – интензивно подават ли се жалби от граждани при Вас в тази връзка?

    - В областта на опазване на компонентите на околната среда, въздуха и водата, има други органи и организации, които имат своите правомощия. Тук и за превенцията и за взетите последващи мерки носят отговорност  определени общински органи, както и държавни такива в лицето РИОСВ и РЗИ. При получаване на такъв сигнал своевременно сигнализирам общинските органи за проверка и вземане на мерки на място. Доволен съм от взаимната работа с Дирекция „Околна среда“, нямам подаден случай, по който да не е реагирано своевременно, без значение дали става въпрос за незаконно сметище, неокосени треви, замърсена детска площадка, безстопанствени опасни кучета и т.н.

    - За цялата страна – колекторските фирми са проблем – какво съветвате бургазлии, как да се справят когато им звъннат на вратата и си поискат дължимото не по най-кроткия начин?

    - На първо място, съгражданите ни трябва да имат предвид, че в повечето случаи, когато задължението се търси от колекторски фирми, вероятно то е погасено по давност. Според Закона за задълженията и договорите и в частност чл.111, буква „В“, задълженията за периодични плащания се погасяват с изтичане на тригодишен давностен срок. Има случаи, в които гражданите получават покана за плащане към колекторска фирма, в която е описано, че задължението е към мобилен оператор, но се дължи на тях. Гражданинът обаче плаща по сметка на мобилния оператор и така задължението му остава дължимо към колекторската фирма и тръгват съдебни дела. Затова съветът ми е: ако бъдете потърсени отново от т.нар. колекторска фирма, която отправя покани за плащане и даже заплахи за неизплатени суми, към определен мобилен оператор и твърдят, че имате задължение, което им е прехвърлено чрез договор за цесия от оператора, не бързайте да плащате каквато и да е било сума. Дори частично плащане би се считало за признаване на дълг. Освен това, във всички случаи, когато се получават известия от колекторска фирма за задължение към мобилен оператор, сумата вече се дължи към колекторската фирма, щом то е прехвърлено с Договор за цесия и лицето е уведомено за това. В този случай задължението вече не би следвало да фигурира към мобилния оператор. Една юридическа консултация преди да бъде извършено каквото и да е плащане би била полезна в почти всички случаи.

    - Реклами за бързи кредити ни заливат от всякъде – може ли да бъдат решение за гражданите едни такива пари и до каква степен хората трябва да се пазят от подобни борчове, за да не се стига до проблеми със събирането им?

    - До т.нар. „бързи кредити“ прибягват гражданите, на които им се налага по една или друга причина да задоволят непредвидени или недобре планирани свои разходи, както и за покриване на експресно възникнали нужди, при липса на достатъчно доходи. Не бих съветвал да се прибягва към този вариант. И все пак, ако избирате тази възможност, четете подробно, питайте за всичко, не бързайте да подписвате без да сте наясно с всички условия, както с тези по предсрочното погасяване на дълга, така и с допълнителните условия за поръчителство, лихви за забава, неустойки и т.н.

    - Има ли фрапантни случаи при съседски спорове, които да стигат до Вас?

    - Не бих ги нарекъл фрапантни. Боли ме, че го няма онова добросъседско отношение, което помня от детството си. Времето, в което си оставяхме ключа под изтривалката, времето, в което можеш да звъннеш по всяко време на съседа си. Онези, които живеят на последния етаж, не желаят тези, които живеят на първи и втори етаж  да бъдат освободени от таксата за ползване на асансьор, въпреки че не го ползват, тези от първия и втория етаж, не ги интересува, че от покрива на сградата има теч и съседът му на последния етаж живее във влага и мухъл, а тези, които живеят на средните етажи не ги интересуват нито едните, нито другите. Няма я човечността и солидарността между хората. Няма закон, който да сложи ред там, където няма морал, отговорност и съпричастност.

    -        Как се работи с институциите на този етап?

    - В болшинството от случаите има старание и проявена компетентност. Аз съм настоятелен и упорит в работата си. Липсата на адекватен отговор, или формалното отношение към гражданите, е лесно разпознаваемо за мен. Не се притеснявам да изпращам напомнителни писма и да настоявам за по-скорошна намеса. В интерес на истината има и случаи на забава в решението, отговора, или действието. Понякога това е в зависимост от сложността на казуса, друг път заради непризнаване на грешката… Но аз вярвам в максимата „По-добре късно, отколкото по-късно“, а не в „По-добре късно, отколкото никога“.  Не харесвам думата „никога“.

    - На каква възраст обикновено са хората, които търсят Вашата помощ?

    - На средна и над средна възраст, имам предвид около 50-те и нагоре. Преобладаващата част са възрастни, самотни, болни хора или такива, които не могат да се справят в ежедневието си. В по-голямата си част, те не могат да ползват и не ползват компютър и са далеч от социалните мрежи. Затова много се радвам, когато видя млад човек пред кабинета си.

    - Кой е случаят през отминалите шест месеца, който няма да забравите? По една или друга причина, се е загнездил в съзнанието Ви?

    - Не мога да посоча само един, а и няма да Ви стигне времето за коментар. Вижте, дали  става въпрос за загубено  право на ползване на общинско жилище, за отказ от определена социална придобивка, или помощ, или за намаляване на процента на неработоспособност от ТЕЛК, което води до загуба на определени права, или за прекомерно високите такси по изпълнително дело, болката у човек е силна, често е несправедливо и болезнено силна.

    - Носите ли чуждите проблеми у дома си? Как се отразява това на семейството?

    - Старая се да не го правя, но понякога ми личи и усещам упрека в очите на близките си. „За какво си мислиш?“ е най-често задаваният ми въпрос у дома. Тъжна констатация!

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Къде почивате това лято?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.76471
    gbp Британска лира GBP 2.14573
    chf Швейцарски франк CHF 1.79352
    хороскоп
    всички

    Зодия Риби

    20 февруари - 20 март

    Има много начини да се общува, освен това вие сте готови да защитите гледищата си. Посветете повече време на здравето и красотата си.тията.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.