Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    19:22Събота

    25 Януари 2020

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    събеседник

    Манол Тодоров, SOS-ПТП: Джигитите в Бургас не са толкова много

    Пресичането за децата може да стане безопасно много скоро, убеден е той

    12-01-2020 0 264

    Бургазлията Манол Тодоров е национален координатор на организацията „SOS-ПТП“, която се занимава с превантивни дейности срещу пътния травматизъм и помага на подрастващите да научават правилата за движение и колко е важно спазването им. Тъй като зимният период е един от най-опасните за шофиране поради променените атмосферни условия, слабата видимост и други причини, наш репортер разговаря с него по различни теми – колко е важен контролът от страна на полицията, доколко добре си взаимодействат различните институции в преодоляването на войната на пътищата, какви са най-честите причини за катастрофи и други. Манол Тодоров е и общински съветник от ДБГ в новия мандат на Общински съвет – Бургас и заяви, че пътната безопасност ще е една от основните му цели, за която ще работи.
    Снимка: Борислав Пенков
    Интервю на Георги РУСИНОВ

    - Г-н Тодоров, колко важен е контролът от страна на органите по отношение на пътната безопасност и смятате ли , че има ефект?

    - При всички положения стартирането на най-различни акции, сред които и акция „Зима“, са много важни. Трябва да се доверим на специалистите по отношение на безопасността. Изключително важни са елементарните неща – смяна на гумите, поддръжка на автомобила и други. Самите грайфери трябва да бъдат с определени милиметри, настилката зимата се променя изключително много и масово това от шофьорите в Бургаския регион се подценява, имайки предвид, че при нас зимата е малко по-мека обикновено. Много е важно да подготвим автомобила си през зимата. Няма как да шофираме по един и същ начин през цялата година. Категоричен съм в това, както съм категоричен, че и проверките, които полицията извършва, дават резултати. Хората трябва да виждат, че освен правила има и институции, които следят за спазването им. Правилата, без контрол няма как да бъдат ефективни. Това, че се извършват проверки от ноември насам е само в плюс и има превантивен характер.

    - Какви са най-честите причини за катастрофи с пешеходци?

    - Най-масовите причини за ПТП с пешеходец са по невнимание на водача на автомобила. Те най-често казват в такива случаи, че не са видели пешеходеца, на което аз съм склонен да вярвам, защото едва ли има нормален човек, който ще види пешеходец и ще се засили да го блъсне. Има и доста катастрофи, които са на места, където водачи на микробуси блъскат някой човек, който в този момент се придвижва зад транспортното средство. Микробусите нямат добра видимост в задната си част и това е проблемът в такива ситуации. Невнимание, разсейване също са чести причини за инциденти. Все повече са зачитаме в телефоните си, докато пресичаме и шофираме и това се превръща в един от основните фактори за ПТП-та. Затова винаги съветвам децата, когато пресичат на светофари и пешеходни пътеки, преди да слязат на пътя, да се убедят, че колата, която идва, ги е видяла и че спира, а не да се надяват на това, че задължително ще спре. Това в повечето случаи може да им изиграе лоша шега. Искам да обърна внимание и на нещо друго, защото остава малко встрани. Наистина хората да внимават, когато се отнася за пешеходци с тъмни дрехи през зимата, което е масово явление през сезона. След 17:00 часа доста трудно се виждат такива хора, дори и да си на 10 метра от тях. Затова, разбира се, трябва да внимават и двете страни – и пешеходци, и водачи на автомобили. Друго нещо, което искам да дам като съвет също, защото това го направи професионалният състезател Стоян Апостолов, е носенето на обувки с по-дебели подметки. Това е също нормално през зимата, но се оказва, че е доста по-трудно да се усещат педалите с такива обувки. Затова, ако имате възможност, носете си по-тънки обувки само за шофиране. Пак казвам, в крайна сметка всякакви превантивни мерки, които се предприемат, са само в плюс. Благодаря на полицията, че сме партньори в някои от тези кампании и дейности, които извършваме заедно и, че ни се доверяват като експерти от неправителствения сектор.

    - На скептиците, които твърдят, че тези изисквания за автомобилите през зимата идват едва ли не от търговците, за да могат да си продават асортиментите, какво ще кажете?

    - На този въпрос и преди съм отговарял и отново ще кажа, че всеки човек, купувайки си автомобил, разбира, че има последващи разходи, които са свързани с него. Когато купим автомобил, ние си определяме бюджет. За повечето хора бюджетите са различни, но гумите също са на различни цени за различните автомобили. Когато си купуваме автомобил, ние добре знаем, че този автомобил трябва да има и летни, и зимни гуми. Оттам нататък знаем, че този автомобил има поддръжка. За всеки, който казва, че това са търговски трикове – сменянето на гуми, за мен е абсурдно това, защото това, първо е за нашата безопасност, за семействата ни, за децата ни. Няма как смяната на гумите да се нарече търговски трик, това са несериозни работи.

    - Шефът на КАТ-Бургас комисар Неделчо Рачев неведнъж дава положителна оценка за дейността ви и че полицията си партнира много добре с вашата организация „SOS-ПТП“. Можете ли да дадете примери за добрата ви съвместна работа?

    - Да, аз съм много благодарен на комисар Рачев, че ни хвали, че работим добре. Примери са многобройните кампании, които правим най-вече в училищата. Те не са широко разпространени в публичното пространство и не се отразяват толкова широко от медиите, но имайте предвид, че ние всеки месец сме в няколко училища и детски градини в Бургас предимно. Правим такива срещи и в други градове, където имаме представители. Тези неща дават резултат от тази гледна точка, че трябва да обучим едно поколение, което след десетина-дванадесет години ще управлява автомобили. Ние гледаме от най-ранна възраст тези хора да са наясно със спазването на правилата и съответно с последиците от неспазването им. Комисар Рачев може би това е имал предвид. Тези обучения са постоянни, съсредоточени сме при децата от 4 до 10 години. Това всъщност е и възрастта, когато се изгражда възпитанието на подрастващите. Друг е въпросът, че често едно им показваме в училище и научават, но друго им дават като пример родителите след това. Обученията по пътна безопасност и отношението на родителя на пътя са абсолютно свързани и трябва обучението в училище да се продължава и вкъщи.

    - Акцентирате върху пътния травматизъм, или като цяло върху пътната безопасност?

    - Нещата са свързани. Общо взето, за да се случи едно ПТП основната причина винаги е неспазване на дадено правило. Малко са случаите, които са непредвидени. Да речем, нещо се е случило с автомобила, или пътната обстановка и инфраструктурата са били виновни. Ние затова учим децата да спазват правилата, защото опасността да влезем в ПТП, или да претърпим такова е далеч по-малка. Звучи много тривиално, но генерално това са нещата – правилата трябва да се спазват. Виждате масово, когато говорим за тежки ПТП-та, че причините основно са несъобразена скорост с условията на пътната обстановка. Това е много важно. При дъжд, вятър, сняг, мъгла и други атмосферни условия, скоростта трябва да се спазва спрямо тях. Това са и най-честите случаи на катастрофи. Съсредоточаваме се върху тези работи при обученията с децата. Ние, българите, сме много странни, защото, излизайки извън границите на България, спазваме всяко ограничение, всяка линийка и т.н., но тук все още се нарушават правилата. Ето, че може да се случват нещата и смятам, че с подобни акции това ще стане.

    - Преди време заявихте, че в Бургас се наблюдава по-голяма толерантност сред шофьорите и пешеходците. На какво смятате, че се дължи това?

    - Категоричен съм в това, защото имам наблюдения от 8 години, занимавайки се с работата, която организацията извършва. Има толерантност в последните години между шофьори и пешеходци в Бургас. Вероятно ние също имаме някакъв принос. Под „ние“ имам предвид организациите, които се занимаваме с превантивна дейност. Основната причина може би е и че град Бургас се промени много откъм инфраструктура в градската среда. Съответно се помисли при направата й, че трябва да се помисли за пешеходците в случая. Наистина го има този толеранс. Не можем да кажем категорично, че това е причината, разбира се. То е съвкупност от различни неща – пътната обстановка, пътната карта в града, обучението на шофьорите, многобройните акции, които се правят. Това при всички положения дава някакъв резултат. Не ви казвам, че няма ПТП-а с пешеходци, напротив, има. Но и ние именно затова работим – да можем да изчистим тези рисковани пешеходни пътеки. Преди време направихме една акция за пазители на пешеходеца. Това не изисква огромен ресурс, напротив – извършва се от доброволци родители, но пък може да даде страхотен резултат. Затова аз като общински съветник ще се боря да го направим това, защото то може да стане не в следващите 3 години, а още в следващите месеци. Има неща, които могат да се подобрят със сигурност, но вървим в правилната посока според мен.

    - В тази връзка отминава ли времето на джигитите в Бургас?

    - ПТП-та, както казах, най-често се случват, защото някой не е спазил някакво правило. Малък процент от тези хора са така наречените джигити – рецидивисти със страшно много нарушения на пътя, но продължават да шофират и не спазват правилата за движение. Не мисля, че в Бургас са чак толкова голям брой те обаче. Казвам го отговорно, имайки предвид механизмите на катастрофи, които изследваме и стотиците хора, които консултираме след катастрофи. Не е голям броят на ПТП-тата, които са станали заради джигити. Повечето инциденти са по невнимание – преминаване на червено, отнемане предимство на пешеходец, загуба на контрол над автомобила и други. В крайна сметка, аз съм на мнение, че не можем да сложим под общ знаменател всички хора, които са претърпели катастрофи и предизвикали такива. Не е редно.

    - Не мога да не Ви питам и във връзка с трагичната смърт на велосипедиста Евелин Дуков в Приморско в края на 2017-а, който бе прегазен от пиян шофьор. Трябва ли да има по-сериозни наказания за такива водачи, убили на пътя след употреба на алкохол или наркотици?

    - Да, запознат съм със случая, защото сме семейни приятели. С Даниела – сестрата на Евелин, сме приятели от много години, дори обмисляме да правим съвместно някои неща с фондацията им. Аз ги подкрепям в исканията им за по-строги наказания. Казвал съм им го и в личен разговор и ще Ви кажа и на Вас защо. В крайна сметка, убивайки някой на пътя, дали ще е по непредпазливост, или защото някой се е качил пиян зад волана, или надрусан, при всички положения трябва да има по-тежки наказания за шофьори, причинили смърт на пътя. Това го анонсираме между другото в нашето сдружение още откакто сме започнали тази дейност. Смея да твърдя, че през годините имаме наблюдения върху съдебната система и виждаме какви наказания реално има за водачите, причинили смърт на пътя, така че ги подкрепяме в битката им.

    - Миналата година бе създадена нова агенция по пътна безопасност. Следите ли работата й и смятате ли, че ще има ефект от нейната дейност?

    - Държавата не може да се справи с войната по пътищата. Факт е, че в Закона за движение по пътищата постоянно се правят изменения. Всеки месец едва ли не се обсъждат нови и нови предложения. Това за мен е несправяне с проблема. Тази агенция ще има за цел, с участието на специалисти от много области, да бъде един конкретен орган, който да е отговорен. Допреди създаването й, отговорността беше разделена поне между 10 институции. Дали тя се справя обаче можем да говорим поне след три години, като видим новите промени в Закона, как се прилагат и какво се случва. Статистиката за 2019-а е същата като предната. На този етап не мисля, че има някакъв реален резултат.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво ви се падна от новогодишната баница?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Потиснете раздразнителността си, тя се отразява негативно на околните. А това не винаги им носи най-приятните мигове. Очакват ви приятни изживявания, за някои от вас и в интимен план. Не спирайте поривите на сърцето си, бъдете естествени и ще се радвате на пълноценна връзка.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.