Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    00:57Вторник

    20 Ноември 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Марияна Георгиева, носител на приза на СБУ „Учител на годината“: Съвременният просветител трябва да е иноватор

    В образованието би било хубаво да влизат по-мотивирани хора, които да имат желание да се развиват и да повишават своята квалификация

    24-05-2018 0 1074

    Ресурсният учител в бургаското СУ „Св. св. Кирил и Методий“ Марияна Георгиева наскоро получи приз „Учител на годината“ в категория „Възпитателна работа и извънкласни и извънучилищни дейности“ от Съюза на българските учители. Тя е родом от Карнобат. Завършила е „Българска филология“ в Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, „Специална педагогика“ в Тракийски университет – Стара Загора, „Психологическо консултиране“, отново в Тракийски университет, и „Физическо възпитание и спорт“ в Националната спортна академия. В бургаското школо тя е от 9 януари 2017-а, като преди това е била ресурсен учител към Ресурсния център в Бургас.
    Снимка:
    Интервю на Георги РУСИНОВ

    - Г-жо Георгиева, наскоро получихте наградата „Учител на годината“ от Съюза на българските учители. Какво е за Вас тя?

    - Все още съм развълнувана и това за мен е много ценна награда, защото освен  признание за труда и безсънните нощи на един учител, тази награда е  удовлетворение,  висока оценка,  държа да подчертая, че това все пак е конкурс. Това не е просто да се предложи дадено име и то да спечели. Това е конкурс и за мен самата дума е още едно предизвикателство да се включа в надпреварата. Там си има критерии и  правила, като във всяко едно състезание, съответно удовлетворението след края му  е още по-голямо. До последно не знаех за признанието. На 11-и май получих покана за заключителния етап в София. В нашето направление бяхме девет човека, които достигнахме до заключителния етап за „Извънкласните и извънучилищните дейности“. За мен е огромна гордост, защото ресурсен учител, дсега поне, не знам дали е печелил. Признанието не е само за мен, но и за колегите ресурсни учители, с които все пак сме една гилдия.

    - Цел ли Ви бе получаването на това признание?

    - Не мисля. За мен основното е да работя с желание. Моята най-голяма награда е оценката на децата, с които работя, на родителите, това ми е много по-ценно. Наградата не е нещо постоянно във времето.

    - Какво направихте през тази година с децата, за да постигнете този успех?

    - Годината беше наситена с много участия на децата в извънкласни и извънучилищни дейности. Успехите са много. Имаме  първи места в конкурса, организиран от Националния дворец на децата – „От Коледа до Васильовден“. На него участвахме с кукла, направена от вълна и наша ученичка зае първо място. Друга ценна награда е за кукла-лазарка, пак от конкурс, организиран от Националния дворец на децата, свързан с Лазаровден. Имаме спечелено първо място в конкурс към Регионална библиотека „Пейо Яворов“. Тук прибавям и други първи места и поощрителни награди. Много са състезанията и конкурсите в областта на изкуството, но имаме и в областта на спорта. В Стара Загора е едното ни участие на Регионалните игри в „Спешъл Олипмикс“. От там се върнахме с 8 медала общо в различните дисциплини – най-много от лекоатлетическите.  Сега се подготвяме за Националния турнир по боче, който е в  Плевен през юни. Моята основна цел е да ги подпомагам в образователния процес, по предметите, по които имат нужда, според плана за допълнителна подкрепа. Важно е тези деца да се чувстват добре в училище.

    - От колко време сте учител и това ли е била желаната от Вас професия?

    - Учител съм от 26 години. Може би някак естествено тръгнах по този път – моята майка също е учител. Учителската професия е част от нашето семейство – вкъщи се е говорело за училище, аз съм била съпричастна към училищните дейности, имах наблюдение отблизо.  Не мога да кажа, че моята детска мечта е била да стана точно такава. По-скоро, когато завърших, естествено поех по пътя на тази професия. Ако трябва да върна годините назад, пак бих го сторила. Не съжалявам за това.

    - Трудно ли се работи с деца със специално образователни потребности?

    - Мисля, че всеки учител е добър в своята област. И за да избере своята специалност, това означава, че той обича това, което прави. Тогава и трудностите му изглеждат незначителни. Аз  съм свикнала с тези деца,  не мога да кажа, че се работи по-трудно или по-лесно и че работата на ресурсния учител е по-трудна от работата на масовия учител. Ние сме един екип. За да се чувстват децата добре в училище, трябва да работим всички еднакво добре. Трябва масовият учител, ресурният педагог и логопедите да са на едно ниво.

    Децата със СОП са в центъра на всичко това, както и работата с родителите. Ръководството също трябва да е широко скроено, за да се случват тези хубави неща, тъй като ние не можем да направим нищо без знанието и позволението им.

    - Защо избрахте да сте ресурсен учител?

    - В работата си с такива деца се чувствам най-полезна. Чувствам се много по-удовлетворена, защото виждам резултат. При работата с деца със СОП, човек трябва да има голямо търпение, защото резултатите понякога настъпват много по-бавно, отколкото би ни се искало.

    - Какви са наблюденията Ви за това как се вписват тези деца в общата обстановка с другите ученици?

    - Мисля, че последните години много се направи за приобщаващото образование и за това тези деца да се чувстват все по-добре и все по-приети в масовите училища. Разбира се, има какво още да се желае и в бъдеще, но поне моите наблюдения в момента са, че децата, с които работя и с които съм работила в предишни години, че нямат проблеми в училището, в което учат. Моите наблюдения още от първите години са, че тези деца много бързо се вписват в колективите в училище. В началото, когато ги интегрирахме, имаше по-скоро предразсъдъци, но те бяха по-скоро от страна на възрастните, а не толкова от страна на децата.

    - Според Вас накъде върви образованието?

    - Аз мисля, че вървим в положителна посока. Има си проблеми. Както във всяка сфера, има и хубави, и лоши неща, но в крайна сметка всички заедно трябва да ги решим тези проблеми. Не можем да чакаме само някой да ни свърши работата. Ние сме част от образованието.

    - В този ред на мисли от какви промени има нужда образователната система, които да са в плюс за училището?

    - Трябва да сме по-толерантни и да се опитаме да приемаме всички деца като наши деца. В образованието  би било хубаво да влизат по-мотивирани хора, които да имат желание да се развиват и да повишават своята квалификация. Това те да го правят с желание, защото много често чувам израза „децата не са като едно време“.  Няма как да са като едно време, щом времето е друго. Ние просто трябва да вървим в крак с новото време. Децата след 5 години няма да са като тези в момента. Нормално е ние да вървим напред. Повишаването на квалификацията да става, не защото нашата работа зависи от това или защото от това зависи нашата заплата, а защото ние вътрешно искаме да се развиваме и изпитваме потребност от това. Ако в началото на моята кариера започнах с белия тебешир и черната дъска, сега тези дъски са рядкост. Вече сме с бели дъски, говорим за интерактивност и работим на интерактивни дъски и мултимедии и така нататък. Учителят трябва да върви в крак с времето, за да върви и образованието.

    - Какво тогава би мотивирало младите хора да стават учители?

    - Те трябва да имат желание за тази работа. Ако човек работи нещо с желание, той постига това, което иска. Дори и да е трудно, той търси начините, желанието го тласка да се развива. Ако няма желание, ако работи тази професия само защото трябва да върши нещо, това демотивира. Колкото и клиширано да звучи - учителската професия е призвание. Трябва да ти идва отвътре.

    - Смятате ли тогава, че в системата има такива учители, които са просто за едната заплата?

    - Не. Смятам, че всеки, който е избрал да работи това, има необходимата мотивация.

    - Какви качества трябва да притежава съвременният просветител?

    - Трябва да държи на традициите, но да бъде и иноватор. Традициите са нещо много хубаво, но трябва да вървим все пак напред с иноваторските подходи.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.71159
    gbp Британска лира GBP 2.19551
    chf Швейцарски франк CHF 1.717
    хороскоп
    всички

    Зодия Водолей

    21 януари - 19 февруари

    Прекрасен ден за вас Водолеи. Днес ще намерите време за всичко, плановете ви ще се реализират точно както ги искате. Обърнете повече внимание на близките си, може би напоследък сте твърде заети и пропускате нещо важно свързано с тях.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder