Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    06:04Неделя

    24 Юни 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 15° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Марияна Георгиева, носител на приза на СБУ „Учител на годината“: Съвременният просветител трябва да е иноватор

    В образованието би било хубаво да влизат по-мотивирани хора, които да имат желание да се развиват и да повишават своята квалификация

    24-05-2018 0 718

    Ресурсният учител в бургаското СУ „Св. св. Кирил и Методий“ Марияна Георгиева наскоро получи приз „Учител на годината“ в категория „Възпитателна работа и извънкласни и извънучилищни дейности“ от Съюза на българските учители. Тя е родом от Карнобат. Завършила е „Българска филология“ в Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, „Специална педагогика“ в Тракийски университет – Стара Загора, „Психологическо консултиране“, отново в Тракийски университет, и „Физическо възпитание и спорт“ в Националната спортна академия. В бургаското школо тя е от 9 януари 2017-а, като преди това е била ресурсен учител към Ресурсния център в Бургас.
    Снимка:
    Интервю на Георги РУСИНОВ

    - Г-жо Георгиева, наскоро получихте наградата „Учител на годината“ от Съюза на българските учители. Какво е за Вас тя?

    - Все още съм развълнувана и това за мен е много ценна награда, защото освен  признание за труда и безсънните нощи на един учител, тази награда е  удовлетворение,  висока оценка,  държа да подчертая, че това все пак е конкурс. Това не е просто да се предложи дадено име и то да спечели. Това е конкурс и за мен самата дума е още едно предизвикателство да се включа в надпреварата. Там си има критерии и  правила, като във всяко едно състезание, съответно удовлетворението след края му  е още по-голямо. До последно не знаех за признанието. На 11-и май получих покана за заключителния етап в София. В нашето направление бяхме девет човека, които достигнахме до заключителния етап за „Извънкласните и извънучилищните дейности“. За мен е огромна гордост, защото ресурсен учител, дсега поне, не знам дали е печелил. Признанието не е само за мен, но и за колегите ресурсни учители, с които все пак сме една гилдия.

    - Цел ли Ви бе получаването на това признание?

    - Не мисля. За мен основното е да работя с желание. Моята най-голяма награда е оценката на децата, с които работя, на родителите, това ми е много по-ценно. Наградата не е нещо постоянно във времето.

    - Какво направихте през тази година с децата, за да постигнете този успех?

    - Годината беше наситена с много участия на децата в извънкласни и извънучилищни дейности. Успехите са много. Имаме  първи места в конкурса, организиран от Националния дворец на децата – „От Коледа до Васильовден“. На него участвахме с кукла, направена от вълна и наша ученичка зае първо място. Друга ценна награда е за кукла-лазарка, пак от конкурс, организиран от Националния дворец на децата, свързан с Лазаровден. Имаме спечелено първо място в конкурс към Регионална библиотека „Пейо Яворов“. Тук прибавям и други първи места и поощрителни награди. Много са състезанията и конкурсите в областта на изкуството, но имаме и в областта на спорта. В Стара Загора е едното ни участие на Регионалните игри в „Спешъл Олипмикс“. От там се върнахме с 8 медала общо в различните дисциплини – най-много от лекоатлетическите.  Сега се подготвяме за Националния турнир по боче, който е в  Плевен през юни. Моята основна цел е да ги подпомагам в образователния процес, по предметите, по които имат нужда, според плана за допълнителна подкрепа. Важно е тези деца да се чувстват добре в училище.

    - От колко време сте учител и това ли е била желаната от Вас професия?

    - Учител съм от 26 години. Може би някак естествено тръгнах по този път – моята майка също е учител. Учителската професия е част от нашето семейство – вкъщи се е говорело за училище, аз съм била съпричастна към училищните дейности, имах наблюдение отблизо.  Не мога да кажа, че моята детска мечта е била да стана точно такава. По-скоро, когато завърших, естествено поех по пътя на тази професия. Ако трябва да върна годините назад, пак бих го сторила. Не съжалявам за това.

    - Трудно ли се работи с деца със специално образователни потребности?

    - Мисля, че всеки учител е добър в своята област. И за да избере своята специалност, това означава, че той обича това, което прави. Тогава и трудностите му изглеждат незначителни. Аз  съм свикнала с тези деца,  не мога да кажа, че се работи по-трудно или по-лесно и че работата на ресурсния учител е по-трудна от работата на масовия учител. Ние сме един екип. За да се чувстват децата добре в училище, трябва да работим всички еднакво добре. Трябва масовият учител, ресурният педагог и логопедите да са на едно ниво.

    Децата със СОП са в центъра на всичко това, както и работата с родителите. Ръководството също трябва да е широко скроено, за да се случват тези хубави неща, тъй като ние не можем да направим нищо без знанието и позволението им.

    - Защо избрахте да сте ресурсен учител?

    - В работата си с такива деца се чувствам най-полезна. Чувствам се много по-удовлетворена, защото виждам резултат. При работата с деца със СОП, човек трябва да има голямо търпение, защото резултатите понякога настъпват много по-бавно, отколкото би ни се искало.

    - Какви са наблюденията Ви за това как се вписват тези деца в общата обстановка с другите ученици?

    - Мисля, че последните години много се направи за приобщаващото образование и за това тези деца да се чувстват все по-добре и все по-приети в масовите училища. Разбира се, има какво още да се желае и в бъдеще, но поне моите наблюдения в момента са, че децата, с които работя и с които съм работила в предишни години, че нямат проблеми в училището, в което учат. Моите наблюдения още от първите години са, че тези деца много бързо се вписват в колективите в училище. В началото, когато ги интегрирахме, имаше по-скоро предразсъдъци, но те бяха по-скоро от страна на възрастните, а не толкова от страна на децата.

    - Според Вас накъде върви образованието?

    - Аз мисля, че вървим в положителна посока. Има си проблеми. Както във всяка сфера, има и хубави, и лоши неща, но в крайна сметка всички заедно трябва да ги решим тези проблеми. Не можем да чакаме само някой да ни свърши работата. Ние сме част от образованието.

    - В този ред на мисли от какви промени има нужда образователната система, които да са в плюс за училището?

    - Трябва да сме по-толерантни и да се опитаме да приемаме всички деца като наши деца. В образованието  би било хубаво да влизат по-мотивирани хора, които да имат желание да се развиват и да повишават своята квалификация. Това те да го правят с желание, защото много често чувам израза „децата не са като едно време“.  Няма как да са като едно време, щом времето е друго. Ние просто трябва да вървим в крак с новото време. Децата след 5 години няма да са като тези в момента. Нормално е ние да вървим напред. Повишаването на квалификацията да става, не защото нашата работа зависи от това или защото от това зависи нашата заплата, а защото ние вътрешно искаме да се развиваме и изпитваме потребност от това. Ако в началото на моята кариера започнах с белия тебешир и черната дъска, сега тези дъски са рядкост. Вече сме с бели дъски, говорим за интерактивност и работим на интерактивни дъски и мултимедии и така нататък. Учителят трябва да върви в крак с времето, за да върви и образованието.

    - Какво тогава би мотивирало младите хора да стават учители?

    - Те трябва да имат желание за тази работа. Ако човек работи нещо с желание, той постига това, което иска. Дори и да е трудно, той търси начините, желанието го тласка да се развива. Ако няма желание, ако работи тази професия само защото трябва да върши нещо, това демотивира. Колкото и клиширано да звучи - учителската професия е призвание. Трябва да ти идва отвътре.

    - Смятате ли тогава, че в системата има такива учители, които са просто за едната заплата?

    - Не. Смятам, че всеки, който е избрал да работи това, има необходимата мотивация.

    - Какви качества трябва да притежава съвременният просветител?

    - Трябва да държи на традициите, но да бъде и иноватор. Традициите са нещо много хубаво, но трябва да вървим все пак напред с иноваторските подходи.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Трябва ли да отпадне забраната за пушене в заведенията?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.67911
    gbp Британска лира GBP 2.23108
    chf Швейцарски франк CHF 1.69571
    хороскоп
    всички

    Зодия Телец

    21 април - 21 май

    Възможно е умората да ви връхлети, в резултат и на здравословни проблеми. Вземете мерки, но гледайте ведро на създалата се ситуация. Всичко е поправимо, когато имате желание за действие и не губите присъствие на духа. Проблемите ви може да са провокирани и от активната ви позиция на други нива, силните са най-на прицел.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.