Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    21:40Петък

    21 Септември 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 21° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Не делим фирмите на малки, средни и големи

    За нас е важно спазването на правилата. Този, който укрива данъци, не може и не трябва да бъде в по-изгодна бизнес позиция

    04-03-2018 0 1552

    Татяна Кънчева, директор на ТД на НАП- Бургас:
    Снимка: Борислав ПЕНКОВ
    Интервю на Дона МИТЕВА

    Директорът на териториалната дирекция на НАП Бургас г-жа Татяна Кънчева  е икономист по образование с магистърска степен „Счетоводство и контрол”. От 1999 до 2001 г. работи в данъчната система на град Бургас. В периода 2001 – 2006 г. е главен експерт и началник-сектор „Управление на собствеността” в Агенцията за държавни вземания (АДВ), също в Бургас. Трудовата й биография е свързана и с дирекцията „Местни приходи от данъци, такси и реклама” на Община Бургас, където преминава през степените главен инспектор и началник на отдел. 
    Завършила е специализации за държавни служители „Европейска административна практика“, „Управление на администрацията“ и „Организация на административната дейност и процес“.


    - Госпожо Кънчева, НАП Бургас винаги е на челните места по събираемост на данъците, как се поддържа такъв имидж?  
    - Със сигурност не чрез методите на принуда и репресия от страна на приходната администрация. Тенденцията в края на всяка година да отчитаме повишена събираемост на данъците и осигуровките се дължи на два ключови фактора – изключително високия професионализъм и отдаденост в работата на колегите и на промяната на профила на задължените лица – физически и юридически, в посока коректност и доброволно изпълняване на  задълженията. Събраните данъци и осигуровки през миналата година бяха 897 млн.лева, със 133 милиона повече от 2016 г. и със 193 в повече в сравнение с 2015 г. Цифрите говорят сами по себе си, но има и още нещо. Когато говорим за добър имидж от особено значение е и качеството на обслужването, което териториалната дирекция на НАП Бургас предоставя на своите клиенти – гражданите, бизнеса. Опитваме се непрекъснато да го подобряваме, да пестим време, средства, а и нерви на хората, на задължените лица. Всички, които работим в НАП сме наясно, че плащането на данъци и осигуровки не е занимание приятно, но поне се опитваме да го направим по-лесно, бързо и удобно. 

    - Последните години залагате най-вече на доброволно плащане от страна на бизнеса. Лесно ли е да се убеди един собственик на фирма, например, да напусне сенчестата страна на икономиката?
    - Не мисля, че сенчестата страна на икономиката е приятно място за пребиваване. Не мисля също, че някой желае да има непрестанни неприятности с държавата, да му запорират сметки и възбраняват имущество, а после да го разпродават на търг. Всичко това в крайна сметка води до невъзможност да развиваш бизнес, да продължаваш да правиш това, с което си се захванал. И бизнесът все по-добре осъзнава тази реалност. Достигнали сме почти 80 на сто доброволно внасяне на данъци и осигуровки и този процент се отнася също и за просрочените задължения. Това е важен знак. Фактите говорят за една дълбока осъзнатост, а и ние като приходна администрация непрекъснато насърчаваме доброволността при изпълнението на задълженията. НАП казва – не трябва да се притеснява коректният данъкоплатец и същевременно основания за обратното и то сериозни, трябва да има всеки, който умишлено крие приходите си и съответно не заплаща дължимото към бюджета. Нещата не са толкова сложни – и в живота е така – трябва да се определиш от коя страна искаш да бъдеш, от страната на почтеността и истината или на другата -  на лъжата и измамата. 
    - Как се възпитава данъчна култура? Кога трябва да започне – в училище, в университета или…
    - Моето лично мнение е - колкото е възможно по-рано. Знаете, че възпитанието, без значение в какво, е винаги продължителен процес. За да бъде успешно едно възпитание обаче, са необходими усилия и от двете страни. Това, което НАП прави е – вече четвърта година продължаваме съвместния проект на приходната администрация с образователното министерство – „Влез в час с данъците“. Нашите данъчни лектори обикалят областта и тези срещи – уроци с учениците от средните училища се радват на голям интерес. Идеята е данъчната култура да бъде включена като задължителен предмет в учебната програма за средното образование. Става дума за общи, базови,  но важни понятия и представи – какво са данъците и осигуровките, защо е важно да се заплащат, защо е важно да се изисква касовата бележка, какви права получаваме като сме осигурени и т.н. Уроците са много динамични, част от тях виртуални, има и награди… Но данъчната култура не може да остане затворена само в рамките на училището.  Силният човек е информираният човек, знаещият. 
    - Намираме се в кампания по деклариране на данъците – какво най-общо трябва да знае всеки бургазлия, за да е чист пред фиска?
    - Да декларира чрез годишна данъчна декларация доходите си за отминалата година до 30 април 2018 г., това е и срокът за заплащане на дължимия данък. Трябва да е ясно, че най-лесно и бързо данъците се декларират по електронен път, без електронен подпис. За целта е необходим персонален идентификационен код (ПИК), който се издава безплатно и безсрочно само за няколко минути във всеки наш офис.
    - Сдобиха ли се гражданите с ПИК?
    - Над 60 хиляди бургазлии вече притежават ПИК и се възползват от възможностите му, а те никак не са малко. Чрез този код гражданите вече могат да проверяват и наличностите си в ценни книжа, придобити от масовата приватизация.
     Но да продължа за кампанията: Трябва да се знае също, че до 30 септември може да коригираме годишната си данъчна декларация. Тази година срокът за подаване на фирмените декларации изтича на 2 април, тъй като 31 март е събота. Също от тази година всички декларации по Закона за корпоративното подоходно облагане се подават единствено по електронен път с електронен подпис. Отпада задължението за подаване на годишни данъчни декларации от юридически лица, които не са извършвали дейност през 2017 г. 
    - Преди дни заработиха ПОС терминали – доверяват ли се вече хората да плащат през тях?
    - Да доверяват се. ПОС терминалите в салоните за обслужване на клиенти на НАП Бургас, а също и в офисите на дирекцията в Сливен и Ямбол се ползват все по-активно. Вече имаме стотици плащания през тях. Голямото предимство на този вид безкасовото плащане е, че се елиминира начисляването на стотинки лихва заради късно пристигнал превод и че е безплатно. Сега извършеното плащане се отразява буквално за минута и не се чака денонощие или повече парите да пристигнат по сметките на Националната агенция за приходите.  Така се избягват куриозите  заради няколко стотинки, начислени като лихва гражданите да не могат да получат документ за платени данъци.
    Трябва да обърна внимание обаче, че  когато се плащат задължения към други институции (например глоби от КАТ) или задължения,  които са в процес на принудително изпълнение, погасяването им се отразява след допълнителна обработка и разпределение и отнема повече време. Да кажем ден два.
    Към момента безплатните преводи са достъпни за притежателите на банкови карти Mastercard и Maestro, както и Bcard на БОРИКА. По-късно през годината се очаква и собствениците на карти Visa също да имат достъп до тази услуга. 
    - 2017 година бе „благодатна“ и на вируси за НАП. Много граждани получаваха не по веднъж  писма от данъчните – вируси. Това повлия ли по някакъв начин върху доверието на гражданите към институцията?

    - Подобни съобщения, за съжаление не са рядкост и се разпращат не само от името на НАП. Отнасяме се изключително сериозно към проблема и реагираме незабавно в подобни ситуации. Обикновено става дума за фалшиви електронни съобщения, в които потребителите се приканват да отворят прикачен файл с разширение rar. Съветваме своите клиенти да не отварят подобни прикачени файлове, а ако са го направили, веднага да стартират антивирусната си програма. Подателите на фалшиви електронни писма са различни, но не са засичани имейли с адрес официалните домейни на НАП – nra.bg и nap.bg.

    Колкото до имиджа, вече трета година независими едно от друго изследвания посочват приходната агенция като публичната организация, ползваща се с най-високо обществено доверие. Същевременно Националната агенция за приходите е единствената структура измежду изпълнителна, съдебна и законодателна власт, за която доверието е по-високо от недоверието. 
    - Вярно ли е, че малките и средни длъжници са по-изрядни, по-дисциплинирани, сравнено с големите?
    - Опити за укриване на приходи и неплащане на дължимите данъци има и от малки, и от средни и от големи фирми. Има и от физически лица. Не мога да говоря за някаква тенденция – малките са по-коректни от големите или обратно. За нас е важно преди всичко отношението към спазването на законите, на данъчните правила. Всеки може да допусне грешки в декларирането или при заплащането. Но когато виждаме добросъвестност, това е доста по-различно от умишленото укриване. В тези случаи прилагаме закона в пълната му строгост и не делим фирмите на малки, средни или големи. Имаме издадени актове на всякакви фирми. Ще добавя, че дисциплиниращият ефект от контролните ни действия е налице – актовете стават по-малко, честотата на нарушенията намалява. 
    - Продължават ли собствениците на фирми да бъркат оборота с личните средства? Данък „Уикенд“ постигна ли желания дисциплиниращ ефект?
    -  Получихме много въпроси от бизнеса във връзка с това облагане, придобило популярност в обществото с името данък „Уикенд“. Националната агенция за приходите реализира и специална разяснителна кампания. Но да не навлизам в излишни ненужни подробности, тъй като става дума за счетоводни операции. Казано накратко мисля, че сега има повече яснота и разум от страна на бизнеса по отношение на начисляването на ДДС при стоки и активи, предоставени за лично ползване. 
    - А данък лукс?
    - Тук нещата са по-различни. Тук вече говорим за произход на средствата, за източника им, за несъответствия, в много случаи сериозни,  между обявени официално доходи и направени разходи. В ход са много ревизии и не само на лица, притежаващи луксозни автомобили. Но в един по-общ план, това е всъщност нашето всекидневие и задължение – да задаваме неотменно един и същ въпрос, подчертавам без значение на кого – от къде са средствата, с които са извършени определени придобивания. И в един момент отговорите не стават толкова лесни. За разминавания между придобито имущество и получени доходи през миналата година са проверени 94 физически лица, 24 от тях  са в процес на ревизия.
    - Какво е различното при електронните ревизии?
    - Електронните ревизии се извършват чрез електронен обмен на документи. Така се пести време не само за администрацията, но и за бизнеса. Извършените през 2017 г. 92 електронни ревизии установиха недекларирани задължения на фирми за близо 5 млн. лева. 
    - Колко проверки на търговци на горива са извършени през миналата година. 
    - Търговците на горива са под непрекъснат мониторинг, това е рисков сектор, който не излиза от полезрението на приходната администрация. Тук оборотите са огромни, от едно несвързване на резервоар или бензинова колонка щетите за бюджета са сериозни. Работим изключително активно и с полицията, с митницата, с регионалната структура на Института по метрология, много от проверките ни са съвместни. 
    - Данъчните осигуряват ли добър контрол вече и при масови прояви като събори, концерти, където се знае, че например билетите трябва да са с касов бон. Как се контролира да кажем захарният памук и дреболиите по сергиите на селските събори?
    - Контролът е много сериозен и организаторите на подобни събития го знаят много добре. Някои от тях не успяха да проведат през миналата година до край замислените мероприятия, тъй като поради неиздаване на касови бележки дейността бе прекратена.  Разбира се подчертавам, че данъчните не искаме да правим панаири по панаирите, но стриктно следим да има издазени касови бележки.
    Знаете, че НАП запечатва търговски обекти и спира за определен срок икономическа дейност в случаите, когато не се издават фискални бонове. Това са крайни мерки, но с добър дисциплиниращ ефект. Следим внимателно,  разбира се и през интернет,  какво къде, как и за какъв период се организира и как се извършва продажбата на билети и как се отчитат приходите. В полезрението на практика са всички прояви, а знаете, че регионът като туристически през летния сезон развива особено активна културна и атрактивна дейност.  Така че и захарният памук, и дреболиите, както ги наричате, по сергиите на селските събори, също са в нашето полезрение. Не трябва да се забравя, че приходната администрация е мобилна в изключително висока степен, а също, че проверките не спират с края на работното време. 17.30 е крайният час за обслужването на клиентите и все по-малко касови апарати „заспиват“  във вечерните часове.  
    - На другия полюс е онлайн търговията. Има ли как да се облагат с данък онези граждани, които под някаква форма продават каквото и да било през интернет? А фирмите, регистрирани с такъв предмет на дейност?
    -  Годишният оборот на онлайн търговията, само за България, надхвърля 5 млрд. лева. И продължава да расте. Представяте ли си да няма как, както ме питате, да се облага. Живеем в 21 век и е нормално все повече хора да предпочитат бързото, удобно, а и в много от случаите с атрактивни цени, електронно пазаруване. Електронната търговия е изключително бързо развиваща се икономическа дейност и Националната агенция за приходите полага сериозни усилия, включително и за усъвършенстване на своя експертен капацитет. Имаме достатъчно методи, способи и възможности за оказване на ефективен контрол върху този специфичен сектор, сама разбирате, че не мога да навлизам в детайли, но все пак, мисля, че на всички е ясно – стоките се доставят от куриерски фирми и тези фирми са под нашето наблюдение. Обороти, начин на отчитане на приходите, насрещни връзки и проверки и т.н., и т.н. Подчертавам, няма основание за притеснение от коректните, когато приходите са на светло, всичко е наред. 
    - И последно – летните комплексни проверки, в които НАП участва – какви изводи си направихте, имаше ли куриозни ситуации?
    - Основният извод е, че с насърчаване на коректността и доброволното заплащане на данъци и осигуровки се постигат наистина значително по-добри резултати. Профилът на задължените лица се променя в посока коректност. Нашата цел е - приходите в максимална степен на светло. В същото време контролните действия и крайните мерки като запечатване на търговски обект, спомагат за получаването на една наистина равнопоставена  конкурентна бизнес среда. Ще се съгласите, че този, който укрива приходи, а оттам и данъци не трябва и не може да бъде в по-изгодна бизнес позиция. Това не е справедливо и лятото отчетохме една тенденция, която продължава и която поне за мен, е и знак за нарастваща гражданска активност и нетърпимост към заобикалянето на законите. Рязко се увеличи броят на сигналите – от бизнеса и от гражданите, към обекти и търговци, които не издават касови бележки и крият данъци. Последните най-пресни примери от началото на годината са  свързани с ученическите столове. Това също са търговски обекти и няма да позволим заобикаляне на законите – издаването на касови бележки е задължително.
    В заключение искам да кажа, че приходната администрация винаги е в готовност да даде съвет, да дискутира и да търси и постига приемливи решения, когато определена фирма е в затруднение. Обратното обаче – да се правиш, че НАП не съществува и умишлено да отбягваш контакт, това вече е неприемливо, а и неразбираемо за мен. За радост, подобни случаи стават все по-малко.
    - Преди да приключим, две думи за касовите апарати, които трябва да се сменя и да имат кюар код в бъдеще...
    - На този етап е твърде рано  да коментирам по този казус. Не сме ние хората, които оформяме законодателно нещата. Само мога да кажа, че разхода по нов касов апарат или пък по надграждане на памет и т.н. се признават за данъчни цели.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.66326
    gbp Британска лира GBP 2.18773
    chf Швейцарски франк CHF 1.74192
     
    хороскоп
    всички

    Настроението ви днес е завидно, а ентусиазмът ви за забавления - неимоверен. Оставете работата настрана и посветете този ден на разнообразието. Усилията ви в тази насока ще направят този ден приятен не само за вас.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder