Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    16:04Сряда

    17 Октомври 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 17° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Обичам да се забавлявам на платното

    Едно синьо петно за някои може да бъде море, за друг може да е небе или нещо съвсем друго, казва художникът

    09-08-2018 0 650

    Тодор Тодоров, художник:
    Снимка: Борислав Пенков
    Интервю на Борислав Пенков

    Роден в София. Повече от 40 години живее и работи в Разград. В момента е и директор на Художествената галерия там.

    Тодор Тодоров присъства край морето с изложба в галерия „Бургас“ по покана   на Лили Тодорова.

    „За мен бе предизвикателство да акостирам в Бургас, тъй като за първи път излагам свои работи тук“, казва художникът.

     

    -Господин Тодоров, как определяте стила си на рисуване, индивидуалността, която той носи?

    Обичам много фрактурите, тези, които нямат нищо общо с  естетиката и с културата случайни предмети. Случайни смачкани ламарини, телове, които по-късно слагам на платното и те провокират в мен определени настроения и композиции. Разчитам изключително много на композицията. Това може би е дефект от моето образование, което е стенна живопис или така наречената  стенопис. При нея се разчита преди  всичко на композиционното решение и не толкова на колорита.

    Какво е предизвикателството на формата?

     Предизвикателството на формата за мен преди тази изложба беше дотолкова, доколкото тя възпламенява в мен някакви асоциации, които нямат нищо общо, но косвено препращат  от  тези форми на други места. Може би трябва да кажа, че аз обичам да се забавлявам на платното.


    Някаква конкретика има ли формата и мястото?

    - В тази изложба има три платна, които показват това,което правех до април тази година. От април досега всички останали платна, които са тука, а те са 16, са различни. Става ясно, че аз съм решил да изчистя платното от прекалената бъбривост. Да потърся друга естетика в картината. По този начин изхвърлих много неща, които за мен бяха бъбриви. Оставих най-важното, най-конкретното – азбуката, сигнала, знака, който въвежда зрителя в една негова картина. Едно синьо петно например, за някои може да бъде море, за друг може да енебе, което е на земята, или нещо съвсем друго. В няколко от картините има слънце, което точно е на земята, а не в небето. По този начин, съблазнен от непрекъснатата борба между противоречията както в живота, така и в живописта, или пък в графиката, където всичко е черно-бяло, това е един контраст – едно противоречие, а в живописта пък има студено и топло, аз реших да изчистя платното. Защото си дадох сметка в един момент, че след като имаме едно платно, никой не е казал, че е задължително то да бъде цялото опъстрено с цветове и бои.

    След като говорихте за цветовете във Вашите творби - кажете възприемате ли ги еднакво  като ги гледате с широко отворени очи и когато ги присвиете и видите детайлите  и петната?
    Ако трябва да бъда откровен: тази технология на възприемане при мен е единствено дотолкова, доколкото да очертая композиционните петна. Вече в тях аз започвам да си играя с цветове и по този начин се създава една динамика, която на мен много ми харесва и допада. Допадна ми, защото трябва отново да подчертая, че това, което започнах да правя, специално за галерия „Бургас“, в един момент ми се хареса и на мен самия.


    Какво ще кажете за поляризацията на цветовете?

    Точно това, което преди малко казах, че динамиката е винаги, когато има противоречия, когато има сблъсък на две състояния, на два цвята или две петна.
    Но тук не са две…
    Да, но ако наистина направите това, за което ме попитахте преди малко и Вие притворите леко очи -  ще видите, че петната са не повече от две-три. А  в тях  вече става това, което е животът. Защото композициите са леко сухи за мен. Аз съм търсил тази сухота, за да бъде изчистено. Да бъде създадена една нова естетика, която аз до този момент не съм познавал и не съм осъзнавал. При този експеримент  ще видите, че петната  са  тъмно-светло, две или три. В тях се случва вече цялата тази глупотевина, тези фанфари от цветове, които аз много обичам.


    Има ли намеса на засега модерно популярната „тъмна материя“? И действа ли тя върху Вашите творби?

    Честно, не знам какво ми действа… Но обичам когато застана зад платното да поемам нанякъде. И ако стигна някъде  е добре дошло за мен. Само ще отбележа и нещо, за което се усмихнах. Спомних си Мечо Пух, който казваше така: „Ако някой не знае закъде е тръгнал – винаги стига на друго място“. Аз може би тръгнах без да знам накъде и стигнах на това място.

     Какъв е страхът от бялото платно?

    Мисля, че сега го преодолях. Да, голям е страхът, защото всъщност влизаш в едни състояния, в едни дебри на бялото и нямаш представа какво ще се случи. Понякога даже имаш усещането да не изцапаш бялото платно – аз съм изпитвал това нещо. Но този път реших да оставя бялото платно и  колкото и да ме е страх – просто го оставих.

    Какви са мечтите Ви занапред?

    О, аз вече не съм във възрастта на мечтаенето.
    Изложба вече не в Бургас, а в Европа някъде, да кажем…
    О, аз съм много скромен – никакви такива. Не съм мислил по този въпрос. Както казах преди малко, Лили Тодорова ме покани, не знам как и защо. Та ако някой ме покани, в Париж може да отида, но не знам кой би ме поканил.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.68795
    gbp Британска лира GBP 2.23286
    chf Швейцарски франк CHF 1.70904
    хороскоп
    всички

    Зодия Стрелец

    23 ноември - 21 декември

    Обградени сте от познатите ви неща и хора, но скоро ще се окажете изправени пред въпрос, чието решение не търпи отлагане. Ще се справите, без да изпадате в паника и това ще повиши доверието на някой във вас. Силни сте и желанията ви също. Имате добро отношение към предстоящо събитие и това ви носи предимство.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder