Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    00:52Вторник

    20 Ноември 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Пламен Попов, предприемач: Бизнес означава не да правиш пари, а да решаваш проблеми

    Ако ти предприемаш действия да подобряваш живота си и средата, в която живееш, то ти си предприемач

    09-05-2018 0 473

    Пламен Попов е социален предприемач, родом от Бургас, който е приел мисията да бъде полезен на българското общество и икономика чрез вяра и действия. Има над 15-годишен опит в бизнеса в България. Преминава през редица провали, докато не създава бизнеса си за неформално образование, в който обучава хиляди в тънкостите на предприемачеството. Съосновател е на „Университет за личностно развитие и предприемачество“ – първата целогодишна и офлайн програма за личностно развитие и предприемачество в България. През 2017-а създава и развива националната информационно-образователна кампания „Аз събуждам България“, в която работи с редица министерства. Той специализира стартирането на собствен бизнес с минимален или нулев бюджет. Неговата цел е да помогне на българите да станат предприемачи. Наш репортер разговаря с него на представянето му на книгата „Предприемачът“ в Бургас.
    Снимка:
    Интервю на Георги Русинов

    - Г-н Попов, в  Бургас сте, за да представите книгата си „Предприемачът“. Имате много интересна житейска история. Разкажете през какво сте преминали?

    - Първо да кажа, че за мен е удоволствие, че давам интервю за единствения регионален вестник в Бургас. Радвам се, че съм и в родния си град. Много ми липсваше и исках да направя едно събитие тук. Историята ми не смятам, че е толкова уникална. Мисля, че всеки един от нас има достатъчно интересни истории. Всеки за себе си е преживял доста неща. Имаме доста опит. Аз успях да синтезирам уроците от това, което съм преживял и да ги предам няколко години в обучения и в сесии един на един или лице в лице. Много съм щастлив, че успях да напиша книга, защото точно чрез книгите смятам, че е начинът да върнем ценностите към образованието и четенето. Освен това е и един много достъпен начин всеки един човек да види какво съм постигнал чрез обученията.

    - Как започна предприемаческата Ви кариера?

    - Веднага след казармата, когато направихме първото си заведение. Това беше семеен бизнес, който просъществува доста малко време – може би около година. По това време научих най-добрия урок за заведенията – това е да не изпиваш алкохола с приятелите си. Бизнесът си е бизнес. Добре е, че го научих този урок, може би още на 20 години. След това се ориентирах към строителството. Създадох бригада, доста години работих в тази сфера. По-скоро обаче като контрактор. На моменти съм работил и на различни места, но основно се занимавах със строителството. Така до 2007-а година, когато отново като семеен бизнес направихме строителна фирма, която до момента беше най-големият ми успех. Тогава подписах първия си милионен договор и то без да имам строително образование. Това пък беше първият ми урок как може да използваш партньорите си като лост, защото тогава партньор беше майка ми, която има 25-годишен стаж като архитект в Бургас и е с доста добро име. Успяхме да направим един добър старт. Всички обаче знаем какво се случи през 2008-а – световната банкова криза. 2009-а затворихме фирмата, която стартирахме с нулев бюджет. Когато кризата удари целия отрасъл, ние нямахме с какво да подплатим през този тежък период, а може би нямахме и нужната мотивация. Впоследствие в годините разбрах какво означава наистина да имаш бизнес и как да оцелее. Това се случи през 2015-а, когато всъщност започнах да се занимавам с това, което се занимавам и до днес – личностно развитие. По-късно вече предприемачество и обучения. Над 6000 души преминаха през мен и бизнес партньора ми Асан Маркос за последните три години. Бизнесът означава не да правиш пари, а да решаваш проблеми. И то да ги решаваш по начин, който наистина да работи за хората, а не с цел да изкараш печалба. Това е краткосрочната цел.

    - В тази връзка какво е необходимо, за да си добър търговец?

    - Добрият търговец всъщност не разполага толкова много с техники, колкото да го е грижа за нуждите на клиента. Един човек в световен мащаб, без значение къде живееш, а аз не деля хората на раса или религия, всички ние имаме шест основни нужди. Един добър търговец трябва да потърси каква е нуждата на клиента в момента и да намери начин да свърже тази нужда със своя продукт или услуга. Тук е и тънкият момент при добрите търговци – ако не може да намери такава връзка, то той следва да откаже клиента, защото този продукт няма да е за него.

    - Споменахте мотивиране на младите хора. Защо решихте да се занимавате с това?

    - Миналата година създадох „Аз събуждам България“ - една кампания, която е информационно-образователна и представлява социално предприемачество. Нещо, което всъщност ми е наистина страст, и то в посока неформално образование, както и подобряване на неговата методика. Аз партнирам с Министерството на труда и социалната политика, подкрепен съм и от Министерството на младежта и спорта, редица областни администрации и общини в тази кампания. Това, което видяхме като резултати от работните срещи е, че всъщност не раждаемостта е проблемът когато говорим за това, че България обезлюдява, а по-скоро проблемът е, че младите хора в активна възраст избират да излязат в чужбина. Хората, които сме избрали да останем тук – като мен и вас, трябва да намерим начин да ги мотивираме – да им бъде интересно, полезно и да намерят начин за реализация. Това, което в момента се случва, без да имам каквито и да е нападки в това, което казвам, политиката сама по себе си означава управление на хора и ресурси. В България тя се е превърнала в поминък – това е проблемът. Затова смятам, че е важно да променим и това.

    - Как предлагате да стане това?

    - Първо  с обединяване на общественото мнение и работа с образованието. Очаквам и искам мотивирани учители, които да са в крак с времето. Сега сме 2018-а и следващата година ще е 2019-а, тоест ние вървим напред, а не назад. Технологиите се развиват, методиките се развиват. Сега, ако погледнем в топ три на желаните професии, ще видим, че те са измислени след 2008-а година, което е тенденция. Тук е много важно и се съгласявам с министъра на образованието, който смята, че някак трябва да започнем да създаваме връзката между семейството и училището, защото това е ключът – хората да имат мотивация да се развиват.

    - Споменахте, че сте допускал и грешки в живота си. Какво научихте от тях?

    - Ако някой е жив, това означава, че допуска грешки. Ние можем да научим много от тях, без значение какви са. Ние обичаме да оправдаваме грешките си с някакви недостатъци, които ние смятаме, че имаме в живота и са ни забавили развитието. Това не е така. Хубаво е да поемем отговорност за грешките си – да не обвиняваме всеки, който ни е удобен. Само и единствено тогава можем да вземем някакъв урок, защото когато признаеш, че една грешка е там, правиш анализ и променяш действията.

    - А не опира ли малко и до народопсихологията на българина, че на нас винаги някой друг ни е виновен, дори и за нашите грешки?

    - Не знам дали е народопсихология само на българина, но със сигурност тук виждам много сериозен проблем. Много е лесно да сочиш с пръст някой, който е сгрешил и е много лесно да бъдеш вдъхновен от някой, който е успял. Доста хора обаче, които са успели, са такива заради опита си, а той се гради върху грешки. За пример ще ви дам създаването на крушката – преди да се случи е имало 2000 провала преди това. Въпросът е да не се отказваш, ние сме хора и грешим, важно е обаче как реагираме след като го сторим.

    - Какво ще посъветвате тогава хората?

    - Трябва да следват примери и да намират ценностите зад амбицията си. Ако искаш нещо, то трябва да се запиташ защо го искаш.

    - Предполагам заглавието на книгата Ви не е случайно избрано. Какво послание носи то?

    - Посланието на книгата и особено заглавието й е, че всеки един човек може да бъде предприемач. Думата предприемач, значението, което ние влагаме в тази дума е, че това е човек не с голям бизнес, а такъв, който предприема действия да подобрява живота си в личен план – на работа като служител или шеф, като собственик на бизнес, без значение с какво се занимаваш или как се е развил личният ти живот. Ако ти предприемаш действия да подобряваш живота си и да подобряваш средата, в която живееш, ти си предприемач.

    - А тайната на Вашия успех? Не мога да не задам и този въпрос.

    - Тя не е тайна. Аз я споделям постоянно. Пак казвам – провалите ще ни съпътстват всеки ден. Ние ще се проваляме по няколко пъти на ден, може би и без да се усетим. Просто не се отказвам.

    - Ако има едно нещо, което да посъветвате младите, за да останат в страната, какво ще е то?

    - Да не я напускат, да намерим начин да се обединим хората, които искаме да направим нещо за ситуацията в нашата страна и да го направим. Малко влизаме в клишето, че обединението прави силата, но когато няколко милиона души, които вярваме в нашия успех и прогрес, се обединим под една мисъл, тогава мисля, че няма да има кой да ни спре.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.71159
    gbp Британска лира GBP 2.19551
    chf Швейцарски франк CHF 1.717
    хороскоп
    всички

    Зодия Скорпион

    24 октомври -22 ноември

    Добър да бъде и за вас деня ви, скъпи Скорпиони! В домът ви ще има разбирателство, налице са идеални условия за почивка. Посветете се на хобито си, откога не сте го правили? Сега е момента да се срещнете с позабравени приятели или да покорите някой връх. Вие умеете да създавате настроение около себе си, така че няма да скучаете.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder