Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    16:10Неделя

    23 Септември 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 24° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Слънчев бряг стана по-тих и спокоен курорт

    Очаквам веднага да се усети ръст на записванията от Германия, след като отпадна от Световното първенство по футбол

    03-07-2018 0 835

    Деница Колева – туроператор, заместник-председател на Българската туристическа камара и на Бургаската регионална туристическа камара:
    Снимка: Личен архив
    Интервю на Румяна ЕМАНУИЛИДУ

    Деница Колева е завършила УНСС, специалност „Международни икономически отношения“. Работи от 16-годишна в сферата на туризма, където работят и родителите й. Фирмата „Елиттур”, създадена от баща й Христо Колев, в продължение на години е представител на фирмите „Некерман” и „Томас Кук” за България. Понастоящем агентира един немски и един австрийски туроператор, специализирани в различни сегменти от туризма.

    От 2017 година Деница Колева е заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара, а от юни `2018 - и заместник-председател на Българската туристическа камара.

     

    - Госпожо Колева, как започна тази година сезонът по Южното Черноморие? Какво отчитате като плюсове и какво като минуси?

    - В общи линии големи изненади в началото на сезона нямаше, т.е. увеличение на туристопотока в тези месеци едва ли е било очаквано от страна на бранша, по- скоро се отчита намаляване на броя пристигнали туристи по линия на организираните пътувания, и най-вече от Русия, но не само.

    Като минус бих отчела откриването на новото шосе към Слънчев бряг именно в този период. Откриването на практика бе направено предсрочно от заложеното по проект, но от друга страна, това означава, че близо месец и половина всички пристигащи и заминаващи по това време туристи, настаненина север от Поморие, пътуваха в пъти по-дълго от необходимото като време, което със сигурност не е добра реклама за дестинацията.

    Положително е, че нискобюджетните авиокомпании обявихаредовни полети до и от Бургас, с които пристигнаха немалък брой туристи в града, т.е. нощувките със сигурност се увеличиха, а и тези индивидуални гостипохарчиха известни суми, подпомагайки местнатаикономика. Тук приносът на Община Бургас, а и персонално усилията на кмета г-н Димитър Николов,трябва да се изтъкнат.

    - Повлияха ли Световното първенство по футбол или други събития на посещенията и може ли да се говори за отлив на туристи?

    Изненадващо топлото време в Западна Европа според мен също е един от факторите много от туристите изобщо да не избират пътувания извън собствените си държави – за пример, през изминалата година провинция Бавария отчита 30% повече туристи спрямо предходната година, като общият брой на тези туристи традиционносе формира от 70% посетители от самата Германия и от Австрия.

    Нестабилното време у нас също не ни помага в това отношение.

    - За най-големия черноморски курорт „Слънчев бряг“ се твърди, че е станал по-тих и спокоен. Това така ли е? Каква роля имат за това мерките на управляващите срещу шума и Вие подкрепяте ли ги?

    - Считам, че това донякъде е така. Имайте предвид, че тук има множество интереси. От една страна, местните жители – тези, които живеят в Несебър и Свети Влас и са подложени на високите нива на шум през цялото лято, и са в правото си да искат пълноценна почивка през нощта. От друга страна – икономическите субекти, т.е. хотелите в близост до местата с барове и дискотеки, които пък търпят загуби. Само с клиенти, които идват за по две нощувки в седмицата, те не биха могли да запълнят базата си и да спечелят от това, няма как да им излезе сметката от това да имат заетост 40-45 дни общо за сезона, ако се насочат само и единствено към парти-туристите.

    А от трета страна стоят икономическите субекти, които печелят именно от барове, дискотеки, партита и пр. Парти-туризмът съществува на много места и определено има търсене в този сегмент, което не е за пренебрегване. Имам чувството, че управляващите не могат да се разберат и в един момент този спор се води, защото никой не е склонен да отстъпи. Нужни са правила – категорично, но също така е нужен и конструктивен диалог с всички засегнати страни.

    - Какви сегменти от туристическия пазар предизвикват интереса през тази година?

    - Когато отворите един каталог на голям туроператор, ще намерите всичко – семейни почивки, които представляват най-голямата фокус-група, но и споменатите вече парти- туристи, например от страни като Великобритания и Дания. Моето лично наблюдение е, че растящ бройтуристи търсят спорт и здравословен начин на живот по време на почивката си. Открих, че това предлагане също е налице и у нас.

    - Според неофициалната статистика расте базата за хазартен и алкохолен туризъм. Такива туристи ли ще преобладават това лято в България?

    - Не се наемам да коментирам неофициалната статистика. Считам, че хазартният туризъм има своето място у нас и той вероятно ще нараства с времето. Смятам, че терминът „алкохолен туризъм“ не описва точно това, което тук се внушава, и то от години. Нима един баща с 3 деца, който е записал семейната си почивка и цял ден се налива на бара с алкохол, бихте определили като „алкохолен турист”? Едва ли. А той може да изпие и повече от онзи, който вечерта ще обиколи 5 бара. В парти-туризма няма нищо лошо, стига да не се пречи на другите почиващи. На остров Майорка въведоха строги норми на поведение и общинската полиция съблюдава те да се спазват. Например, пиенето на алкохол на улицата или на плажа, извън барове и други заведения е забранено, а санкциите са солидни. Това в крайна сметка увеличи записванията за дестинацията и в момента търсенето е в пъти по-голямо. Същевременно бе забранено всякакво ново строителство на хотели, а позволени само ремонти на съществуващата база до изграждане на по-високо категорийна – по този начин се постигна увеличение на цените на нощувките, но и на приходите в местния бюджет. Не е лошо да ползваме положителния опит на конкурентните туристически страни.

    - Какъв е делът на културно-историческия туризъм, има ли тематични турове?

    - За съжаление общият дял е малък, клони към незначителен, не мога да цитирам точни цифри, но усилията на Министерство на туризма за популяризиране на културно- историческите забележителности, но и на винени турове, балнеология и пр., са в правилната посока.

    - Инфраструктура като магистрали вече има. Какво още трябва да бъде направено, за да бъде България сред предпочетените туристически дестинации и за организираните, и за неорганизираните туристи?

    - Магистралите са налице, но все още е проблем да се пътува самостоятелно в страната поради факта, че индивидуалните туристи не намират надписи на латиница или ги намират на много малко места, а железопътният транспорт не може да се сравнява като качество с този от Западна Европа.

    - По-рядко се говори за изходящия туризъм. Как са организирани там нещата и съблюдава ли се строго за лицензирането на туристическите оператори?

    - Лицензирането е уредено добре. Организацията е добра, изходящият туризъм расте и това не е изненада на фона на растящите доходи на населението в големите градове.

    - Закъде пътуват българите?

    - Основно за Гърция и Турция, но и до множество по-далечни и екзотични места.

    - Лятото или зимата са предпочитаните от българите за пътуване в чужбина сезони?

    - Определено лятото, поради факта, че ваканциите за семействата с деца са през този сезон.

    - Какви съвети бихте дали на сънародниците, които искат да пътуват в страната или в чужбина?

    - Не се наемам да давам съвети на никого, освен може би да се информират добре преди да похарчат парите си за почивка, било в страната или в чужбина.

     

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.66326
    gbp Британска лира GBP 2.18773
    chf Швейцарски франк CHF 1.74192
    хороскоп
    всички

    Зодия Водолей

    21 януари - 19 февруари

    Прекрасен ден за вас Водолеи. Днес ще намерите време за всичко, плановете ви ще се реализират точно както ги искате. Обърнете повече внимание на близките си, може би напоследък сте твърде заети и пропускате нещо важно свързано с тях.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder