Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    10:41Вторник

    10 Декември 2019

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed

    След регулацията: Китайските тротинетки извън закона

    13-11-2019 0 960

    Снимка: Борислав Пенков

    Актове падат в съда, защото возилата липсват в наредба

    Експерти: Вслушайте се и в мнението на водачите при узаконяването им

     

    Георги РУСИНОВ

     

    Темата с електрическите тротинетки продължава да е актуална и ще остане такава до момента, в който най-накрая модерните возила бъдат регламентирани. Към момента те липсват от всякакви наредби и закони, а пътните инциденти с тях стават все по-чести. Появяват се изказвания от рода, че тротинетките са незаконни. Те обаче не са много коректни. Всеизвестен и основен принцип на правото е, че всеки гражданин може да прави това, което не му е изрично забранено, а държавните органи могат да правят само това, което изрично им е позволено. Тоест фактът, че липсва законова рамка, уреждаща конкретно правата на водачите им, не означава, че поведението им е незаконно.

    Въпреки това хора биват глобявани от служители на реда за това по Закона за движение по пътищата, че са допуснали инцидент с електрическа тротинетка или се придвижват по пътя. За тези казуси писахме още в края на август, преди да се появи предложението за регламентирането им от Държавната агенция за пътна безопасност.

     

    При инцидент: Кой крив? Кой прав?

     

    Шефът на КАТ-Бургас комисар Неделчо Рачев наскоро бе категоричен, че те (б.а. тротинетките) представляват пътни превозни средства, за които режимът и регулацията все още не са вкарани в законова нормативна база. Рачев заяви, че се очаква с промяната в закона най-накрая те да бъдат регламентирани, както и тяхното движение, регистрация, лицензионни и санкционни режими. Рачев обясни още, че към момента при възникване на инцидент с блъснат водач на тротинетка например на пешеходна пътека, виновен е той, ако не е слязъл от возилото, за да го избута.

    „Той е участник в движението и следва да спазва правилата. Дори и да е предизвикал катастрофа, той си е водач на пътно превозно средство. И каруцарят е водач на пътно превозно средство“, каза комисарят и добави, че Законът за движение по пътищата се прилага за всички, когато са на път, отворен за обществено ползване.

    Поради липсата на регулация обаче актове масово падат в съда. Манол Тодоров от SOS ПТП потвърди това.

    „Наложително е в момента да влязат в някакъв регламент, защото реално се продават, масово се карат, но самите водачи на тротинетки не знаят какви са правилата. Доста актове се пишат в момента, но впоследствие падат в съда, когато се обжалват. Това е така, защото държавата не е дала шанс на водачите им и да им каже: „Вие може да ги управлявате тук, там - не и т.н.“. Смятам, че до края на годината ще има някаква наредба, която ще определи закона за тях. Проблемът е, че държавата не беше готова за масовото им навлизане на пазара, но мисля че сравнително бързо се реагира по темата“, заяви той пред наш репортер.

    Тодоров коментира и самата регламентация и какво се очаква след нея, тъй като следи темата изкъсо. От 2 месеца Държавната агенция за пътна безопасност обсъжда проблема с вкарването на електрическите тротинетки в Закона за движение по пътищата.

     

    Едни ще се движат по пътя, други - по тротоари и велоалеи

     

    „В момента е категорично и ясно, че електрическата тротинетка е превозно средство, което се задвижва с механизъм и трябва да бъде на пътя. Дори и комисар Рачев спомена това по време на брифинга за акция „Зима“. Реално според Закона за движение по пътищата не се знае какво превозно средство са, защото не са изписани в него. Това, което на този етап се знае, че вероятно ще бъде прието с регламентирането им е, че всички ще бъдат с ограничение на скоростта. Второ, една част от тях ще имат право да се движат по пътното платно, но най-в дясната част, т.е. до тротоарите, но на пътя. Ще има и такива тротинетки, които ще имат право да се движат по тротоари и велоалеи и ще бъдат общо взето със статут на велосипеди. При всички положения според мен тези тротинетки ще трябва да се регистрират. От там идва въпроса дали с тази регистрация ще имат някаква застраховка и ще минават през някакъв преглед – за светлини, спирачки. Няма как да има превозно средство на пътя, без да е минало преглед, да има застраховка и т.н. Отделно от това водачите на всички тротинетки трябва да имат светлоотразителни жилетки, за да се виждат вечер“, обясни експертът по пътна безопасност.

    Според него обаче след всичко това изникват и безброй въпроси за това как ще се следи спазването на скоростта и как тя ще се засича например.

    „Всяка една тротинетка по принцип, регистрирайки се, фабрично може да й се сложи някакво ограничение на скоростта, но то може и да се премахне. Този момент със следенето на скоростта смятам, че ще бъде доста труден“, поясни Тодоров.

     

    Примерите от Европа

     

    Както за доста от нещата, пример, и то добър, можем да вземем от Европа по отношение и на електрическите тротинетки. Манол Тодоров поясни, че има наблюдения как те са регламентирани в Германия.

    „Обсъждал съм го и с колеги от Института по пътна безопасност, че там са много добре регулирани. В Германия имат въпросните ограничения и застраховки на тротинетките. В момента у нас при настъпване на едно пътнотранспортно произшествие казусът става доста сериозен и сложен. Ако някой е пострадал да речем като пешеходец и е бил блъснат от водач на тротинетка, то той ще трябва да завежда граждански иск, защото това превозно средство не е влязло никъде в законите. Става трудно. Иначе, когато е застрахована тротинетката, става по-лесно. В Германия наистина са регулирани нещата, но пък и там инфраструктурата е много по-различна. При нас чисто инфраструктурно ще трябва да се нагодяваме към това, което имаме, а то със сигурност не е немско качество“, категоричен е Тодоров.

    Във Франция, която също е сред най-развитите европейски държави се оказа, че доскоро са имали огромен проблем с модерните возила. Парижани например масово реагираха агресивно към хората с електрически тротинетки и честа практика в изблика им на ярост бе хвърляне на возилото в река Сена. Отскоро обаче и там са се справили с проблема, като тротинетките са влезли в регламентация и водачите им спазват приетите закони и ограничения.

     

    Очаквания и конфликти по линията пешеходец – велосипед – тротинетка

     

    „Смятам, че когато наредбата излезе от Агенцията по пътна безопасност, след това ще може по-конкретно да се коментира темата. На мен ми е много важно и ми се иска, когато се обсъжда тяхната регулация да се вземе под внимание мнението и на водачите и на всички НПО-та, които реално участват в процеса на пътна безопасност“, обясни още Тодоров.

    Експертът очаква в крайна сметка регламентирането им да включва и минимална възраст и според него тя трябва да е 16 години. Идеята не е лишена от смисъл, тъй като все по-често се наблюдават доста деца между 12 и 15 години, които също са яхнали тротинетките и търчат из града, създавайки опасност както за себе си, така и за околните с безразсъдното си каране.

    „Това е по предварителни нагласи на експертите по пътна безопасност. Аз също съм категоричен и това си е мое мнение, не ангажирам никого с него, че тези тротинетки трябва да се управляват от хора, които са навършили 16 години. Има малки моторчета, които могат да се управляват след тази възраст“, даде пример той.

    Тъй като самият Тодоров спомена, че на една част от тротинетките евентуално ще бъде позволено да се движат само по тротоари и велоалеи, резонен въпрос бе дали това няма да предизвика още повече конфликти сред бургазлии. И сега в зоните с велоалеи такива изобилстват, и то само между пешеходци и велосипедисти, а като прибавим към картинката и тротинетки, положението става предскандално.

    „Тези конфликти между пешеходци, велосипедисти, а сега и хора с тротинетки, които евентуално ще карат по велоалеите, ще ги има. Ще ви дам един прост пример. Ако си спомняте Морската градина в Бургас, преди да се направят велоалеи, аз не си спомням да е имало конфликти между пешеходци и велосипедисти. Всеки си караше колело, хората се разхождаха и нямаше никакви драми. Направихме едни тотално необмислени велоалеи и драмите започнаха – ти защо си във велоалеята, ама ти защо караш извън нея и т.н. Това, че не сме Амстердам или Мюнхен не значи, че хората нямат право да карат колело. Трябва да бъдем по-толерантни. Ако ги вкарат в някакви рамки и закон тротинетките, ще ги изолираме тези конфликти. Сега хората масово не знаят къде имат право да се движат тротинетките и това изнервя мнозина“, поясни Тодоров.

     

    Евентуален шамар за китайската техника

     

    Един от най-големите проблеми, пред който ще се изправят собственици на електрически тротинетки е, че евтините китайски изпълнения, които масово заливат пазара и логично масово се купуват заради по-достъпните им цени, няма да могат да бъдат регистрирани. Според експерта по пътна безопасност китайските тротинетки са много и масово ще имат проблеми.

    „При един преглед няма да могат да покрият изискванията на европейските стандарти. Много от тези тротинетки няма да имат и право да се движат. Това ще е проблем и вероятно ще се случи, когато се наложи да минават прегледи и не спазят стандартите, няма да имат право да се движат“, поясни Тодоров.

    В крайна сметка обаче той като експерт по пътна безопасност приема, че това е някакъв вид регулация.

    „Става въпрос за сигурност, а не просто за удоволствие от това да караме и да се придвижваме еко. Тези тротинетки, слизайки на пътя, трябва да бъдат сигурни преди всичко друго“, добави още той.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Резервирахте ли почивка за Коледа и Нова Година

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Потиснете раздразнителността си, тя се отразява негативно на околните. А това не винаги им носи най-приятните мигове. Очакват ви приятни изживявания, за някои от вас и в интимен план. Не спирайте поривите на сърцето си, бъдете естествени и ще се радвате на пълноценна връзка.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.