Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    17:01Вторник

    25 Септември 2018

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас 17° вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Технологиите заместват задачи, а не хора

    65% от децата, които влизат в училище, ще работят професии, които не съществуват днес. 53% от възрастните служители в ЕС трябва непрекъснато да научават нови неща

    08-11-2017 0 504

    Стивън Бенбридж, експерт в Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) :
    Снимка: Борислав ПЕНКОВ
    Интервю на Дона МИТЕВА

     По образование Стивън Бенбридж е икономист, завършил е висшето си образование в Университета на Стафордшайър.

    В различни периоди от кариерното си развитие е бил ръководител на екип, отговорен за координиране на дейности, свързани с председателството на Великобритания на ЕС, секретар на Министерството на труда, Лондон, Великобритания; експерт професионално образование и обучение в ГД „Образование и обучение“, Европейска комисия, Брюксел, Белгия.

    Експерт в стратегическия анализ, автор на редица публикации и доклади в сферата на политиките за професионално образование и обучение. Висококачествено професионално образование и обучение, съответстващо на пазара на труда, е основен политически приоритет на Европейския съюз.


     

    - Господин Бенбридж, Вие участвате в Бургас като лектор в кръглата маса на тема „Новата европейска програма за умения – възможности и предизвикателства на национално и регионално ниво“, организирана от проф. Маруся Любчева от „Черноморски институт“ и със съдействието на евродепутата Момчил Неков. Запознат ли сте с българското образование и какво е Вашето мнение за него?

    - Да, запознат съм с българското образование, като разбира се, не твърдя, че го познавам в детайли. Но мога да кажа, че българското общо образование е много добро. Естествено може винаги да се желае още повече, особено по отношение на професионалното. Виждам, че вече се правят и стъпки в тази посока.

    - Как стои въпросът в Европа с несъответствието между умения и пазар на труда?

    - Има топ 5 професии, за които има остър недостиг. Например лекари не достигат във всички държави - членове на ЕС, с изключение на Гърция, Холандия, Швеция и Великобритания. Така е и с медицинските сестри и акушерки - всички членове на ЕС, с изключение на Гърция, Португалия, Холандия, Испания, Литва и Латвия, също не достигат. Хората, които се занимават с информационни технологии, също са кът в държави от съюза, с изключение на Финландия. Такава е ситуацията и с научните, технологични, инженерни, математически (STEM) професионалисти. Само в Гърция, Кипър, Дания, Естония и Финландия няма остра нужда от такива специалисти.

    В дискусията, тук, в Бургас, чух, че има проблем с учителите. На една значителна част от вашите учители предстои да се пенсионират, което също води до недостиг. Не си мислете, че този проблем е само в България. Учители липсват в повече от половината страни от ЕС. С тези професионалисти са задоволени само Гърция, Белгия, Испания, Унгария, Латвия, Литва, Люксембург, Португалия, Великобритания.

    Глад за юристи има пък в Естония, Франция (съдии), за финансисти в Ирландия, Люксембург, Унгария, Великобритания. Не достигат архитектите в Италия.

    - Можете ли да формулирате основни причини за недостига?

    - При технологичните, инженерни, математически и информационни технологии за специалисти има нисък прием, а високи изисквания. Освен това се отчита и ниско ниво на участие на жените, които имат желание да се обучават в тези професии. Не бива да се забравя и това, че динамиката на развитие на дадени професии е много голяма, от там и бързо променящи се изисквания. Давам пример: вече говорим за екологична икономика, дигитализация и т.н.

    В никакъв случай не трябва да се изключва и факторът неатрактивно заплащане и високи изисквания на работата. Например при здравните специалисти и учителите - с всяка изминала година изискванията стават все по-високи. Кадрите застаряват, а дигитализацията навлиза мощно.

    - Още през далечната 1928 година „Ню Йорк Таймс“ излиза със заглавие „Маршът на машините прави излишни ръцете“, а през 1962 година Джон Кенеди казва: „Основните вътрешни предизвикателства са да се поддържа пълна заетост в момент, когато автоматизацията ... замества хората“. Дойде ли този момент, когато машините изместват хората и се изисква все по-малко човешки труд?

    - По-скоро можем да говорим за разрушаване на едни професии, и създаване или трансформация на други.

    Има и унищожаване на работни места: 47% ще са автоматизирани и ще изчезнат в период от 20 години. Но не бива да се забравя, че размерът на работата не е фиксиран. 65% от децата, които влизат в началното училище днес, ще работят професии, които сега не съществуват. Технологиите заместват задачи, а не хора.

    Да не се забравя, че промишлената революция и технологичният напредък спомогнаха за раждането на системи за масово образование и обучение. Сега трябва да ги преоткрием. Настъпва промяна на пазара на труда. Търсят се все по-високи умения.

    - Има ли баланс между разрушаваните професии и новите? Има ли опасност от вакуум?

    - Няма как да се получи вакуум, защото преходът е плавен. Професии не се създават, нито се разрушават за един ден.

    - Възможно ли е шофьорите на камиони да станат специалисти по ИТ? Питам така, защото вече се появяват роботи, които доставят колетни пратки. Сигурно не е далеч денят, в който и такситата, и градският транспорт ще се управляват от роботи, което означава, че професията шофьор върви към отмиране...

    - Да, възможно е, ако има образование и обучение за технологичната революция. Работна ръка от глина, нуждаем се вече от пластична - гъвкава работна ръка. 53% от възрастните служители в ЕС трябва непрекъснато да научават нови неща. За повишаване на нивото на уменията съществува Програма за умения в ЕС.

    - Каква е картината в момента в Съюза?

    - 70 милиона европейци са с ниски нива на грамотност и на математически умения. Около 26% от пълнолетните служители в ЕС имат значителни дефицити на умения. 29% от завършилите са прекалено квалифицирани за своята работа.

    На този етап 5% от възрастните участват в официални курсове за допълнително обучение. 33% от възрастните участват в неформалното учене, което ще рече, че нямат документ за него.

    Трябва да се разшири обучението по месторабота, да има по-гладък преход от образование не просто към работата, а и към добрата работа.

    Данните сочат, че сега само около 40% от пълнолетните служители завършват образование или обучение, включващо обучение в работата и само 25% от предприятията в ЕС предлагат стажове, или казано на обикновен език, чиракуване.

    - Какво е необходимо за промяната на тези факти?

    - Търсени умения в бъдеще ще са поведенческите за справяне с нерутинни задачи. Като говорим за умения, трябва да сме наясно, че несъответствието засяга и служителите, не само безработните. За да се намали нивото на недостиг на умения, повишаване на квалификацията не е достатъчна. Уменията трябва също така да се използват и развиват чрез обучение на работното място, продължаващо обучение и създаване на добри работни места. Нужни са системи за прогнозиране на необходими умения.

    - Каква трябва да е новата образователна система като цяло?

    - Тя трябва да е креативна. Да дава възможност на младите хора да се справят не само с ученето, а и да могат да правят оценка и самооценка. Това важи за всички страни от ЕС, не само за България.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Какво да има на мястото на "жабарника"?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.66326
    gbp Британска лира GBP 2.18773
    chf Швейцарски франк CHF 1.74192
    хороскоп
    всички

    Настроението ви днес е завидно, а ентусиазмът ви за забавления - неимоверен. Оставете работата настрана и посветете този ден на разнообразието. Усилията ви в тази насока ще направят този ден приятен не само за вас.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.
    placeholder