Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    20:37Четвъртък

    23 Ноември 2017

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed
    Бургас вятър: KM/h 5 дневна прогноза  
    събеседник

    Технологиите заместват задачи, а не хора

    65% от децата, които влизат в училище, ще работят професии, които не съществуват днес. 53% от възрастните служители в ЕС трябва непрекъснато да научават нови неща

    08-11-2017 0 84

    Стивън Бенбридж, експерт в Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) :
    Снимка: Борислав ПЕНКОВ
    Интервю на Дона МИТЕВА

     По образование Стивън Бенбридж е икономист, завършил е висшето си образование в Университета на Стафордшайър.

    В различни периоди от кариерното си развитие е бил ръководител на екип, отговорен за координиране на дейности, свързани с председателството на Великобритания на ЕС, секретар на Министерството на труда, Лондон, Великобритания; експерт професионално образование и обучение в ГД „Образование и обучение“, Европейска комисия, Брюксел, Белгия.

    Експерт в стратегическия анализ, автор на редица публикации и доклади в сферата на политиките за професионално образование и обучение. Висококачествено професионално образование и обучение, съответстващо на пазара на труда, е основен политически приоритет на Европейския съюз.


     

    - Господин Бенбридж, Вие участвате в Бургас като лектор в кръглата маса на тема „Новата европейска програма за умения – възможности и предизвикателства на национално и регионално ниво“, организирана от проф. Маруся Любчева от „Черноморски институт“ и със съдействието на евродепутата Момчил Неков. Запознат ли сте с българското образование и какво е Вашето мнение за него?

    - Да, запознат съм с българското образование, като разбира се, не твърдя, че го познавам в детайли. Но мога да кажа, че българското общо образование е много добро. Естествено може винаги да се желае още повече, особено по отношение на професионалното. Виждам, че вече се правят и стъпки в тази посока.

    - Как стои въпросът в Европа с несъответствието между умения и пазар на труда?

    - Има топ 5 професии, за които има остър недостиг. Например лекари не достигат във всички държави - членове на ЕС, с изключение на Гърция, Холандия, Швеция и Великобритания. Така е и с медицинските сестри и акушерки - всички членове на ЕС, с изключение на Гърция, Португалия, Холандия, Испания, Литва и Латвия, също не достигат. Хората, които се занимават с информационни технологии, също са кът в държави от съюза, с изключение на Финландия. Такава е ситуацията и с научните, технологични, инженерни, математически (STEM) професионалисти. Само в Гърция, Кипър, Дания, Естония и Финландия няма остра нужда от такива специалисти.

    В дискусията, тук, в Бургас, чух, че има проблем с учителите. На една значителна част от вашите учители предстои да се пенсионират, което също води до недостиг. Не си мислете, че този проблем е само в България. Учители липсват в повече от половината страни от ЕС. С тези професионалисти са задоволени само Гърция, Белгия, Испания, Унгария, Латвия, Литва, Люксембург, Португалия, Великобритания.

    Глад за юристи има пък в Естония, Франция (съдии), за финансисти в Ирландия, Люксембург, Унгария, Великобритания. Не достигат архитектите в Италия.

    - Можете ли да формулирате основни причини за недостига?

    - При технологичните, инженерни, математически и информационни технологии за специалисти има нисък прием, а високи изисквания. Освен това се отчита и ниско ниво на участие на жените, които имат желание да се обучават в тези професии. Не бива да се забравя и това, че динамиката на развитие на дадени професии е много голяма, от там и бързо променящи се изисквания. Давам пример: вече говорим за екологична икономика, дигитализация и т.н.

    В никакъв случай не трябва да се изключва и факторът неатрактивно заплащане и високи изисквания на работата. Например при здравните специалисти и учителите - с всяка изминала година изискванията стават все по-високи. Кадрите застаряват, а дигитализацията навлиза мощно.

    - Още през далечната 1928 година „Ню Йорк Таймс“ излиза със заглавие „Маршът на машините прави излишни ръцете“, а през 1962 година Джон Кенеди казва: „Основните вътрешни предизвикателства са да се поддържа пълна заетост в момент, когато автоматизацията ... замества хората“. Дойде ли този момент, когато машините изместват хората и се изисква все по-малко човешки труд?

    - По-скоро можем да говорим за разрушаване на едни професии, и създаване или трансформация на други.

    Има и унищожаване на работни места: 47% ще са автоматизирани и ще изчезнат в период от 20 години. Но не бива да се забравя, че размерът на работата не е фиксиран. 65% от децата, които влизат в началното училище днес, ще работят професии, които сега не съществуват. Технологиите заместват задачи, а не хора.

    Да не се забравя, че промишлената революция и технологичният напредък спомогнаха за раждането на системи за масово образование и обучение. Сега трябва да ги преоткрием. Настъпва промяна на пазара на труда. Търсят се все по-високи умения.

    - Има ли баланс между разрушаваните професии и новите? Има ли опасност от вакуум?

    - Няма как да се получи вакуум, защото преходът е плавен. Професии не се създават, нито се разрушават за един ден.

    - Възможно ли е шофьорите на камиони да станат специалисти по ИТ? Питам така, защото вече се появяват роботи, които доставят колетни пратки. Сигурно не е далеч денят, в който и такситата, и градският транспорт ще се управляват от роботи, което означава, че професията шофьор върви към отмиране...

    - Да, възможно е, ако има образование и обучение за технологичната революция. Работна ръка от глина, нуждаем се вече от пластична - гъвкава работна ръка. 53% от възрастните служители в ЕС трябва непрекъснато да научават нови неща. За повишаване на нивото на уменията съществува Програма за умения в ЕС.

    - Каква е картината в момента в Съюза?

    - 70 милиона европейци са с ниски нива на грамотност и на математически умения. Около 26% от пълнолетните служители в ЕС имат значителни дефицити на умения. 29% от завършилите са прекалено квалифицирани за своята работа.

    На този етап 5% от възрастните участват в официални курсове за допълнително обучение. 33% от възрастните участват в неформалното учене, което ще рече, че нямат документ за него.

    Трябва да се разшири обучението по месторабота, да има по-гладък преход от образование не просто към работата, а и към добрата работа.

    Данните сочат, че сега само около 40% от пълнолетните служители завършват образование или обучение, включващо обучение в работата и само 25% от предприятията в ЕС предлагат стажове, или казано на обикновен език, чиракуване.

    - Какво е необходимо за промяната на тези факти?

    - Търсени умения в бъдеще ще са поведенческите за справяне с нерутинни задачи. Като говорим за умения, трябва да сме наясно, че несъответствието засяга и служителите, не само безработните. За да се намали нивото на недостиг на умения, повишаване на квалификацията не е достатъчна. Уменията трябва също така да се използват и развиват чрез обучение на работното място, продължаващо обучение и създаване на добри работни места. Нужни са системи за прогнозиране на необходими умения.

    - Каква трябва да е новата образователна система като цяло?

    - Тя трябва да е креативна. Да дава възможност на младите хора да се справят не само с ученето, а и да могат да правят оценка и самооценка. Това важи за всички страни от ЕС, не само за България.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника

    анкета

    Трябва ли билетчето в градския транспорт да е 1.30 лв.

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.65077
    gbp Британска лира GBP 2.19744
    chf Швейцарски франк CHF 1.68417
     
    хороскоп
    всички

    Зодия Дева

    24 август - 23 септември

    Доброто ви настроение днес ще бъде провокирано и е възможно да ви “изкарат извън релси”. За това ще се погрижат най-близките ви хора. Наред с това ще се разочаровате и от интимния ви партньор. За вечерта предпочетете компанията на хора, които са ви приятни и не са ви предали.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.