Вход с регистриран акаунт:
  • Още нямате акаунт? Регистрирайте се
    Забравена Парола

    www.factor-bs.com

    00:26Вторник

    18 Февруари 2020

    архив   Facebook   Twitter   Google+   Youtube   RSS feed

    Учителите – аниматори и обслужващ персонал

    13-01-2020 0 549

    Снимка:

    Дона МИТЕВА

    Учебният процес до голяма степен се превърна в шоу, а учителите в аниматори, които измислят показни събития, далеч от истинския учебен процес, жалват се от гилдията.

    Колкото повече извънкласни събития се организират в едно училище,  колкото повече акции има - толкова то е по-добро. Това е имиджова, показна стратегия, която в последно време започва да се усеща силно в съвременното школо, особено в големите градове като Бургас. Разбира се, няма нищо лошо в това да се почисти градинка или даден плаж, но  в повечето случаи това не се прави като осъзната необходимост, а за петте минути слава, които непременно трябва да бъдат снимани и отразени в медиите. Стигна се дори до там училища за наемат пиари, за да лъскат имиджа им и при нужда да бранят авторитета на школото.

    Идеята, заложена от министерството  за  разнообразяване на  приомите, с които  учителите да бъдат по-атрактивни за младите хора в час и да ги обхващат в повече извънкласни форми, е добра и в крак с новите технологии. Но в търсенето на нетрадиционния начин на преподаване и привличане на младите се отиде в нова крайност.

    Училището по-интересно за младите

    Новият закон изисква училището да се направи по-отворено и достъпно, да е по-интересно за младите хора. „Излиза, че ние, учителите, трябва да се нагласим към учениците, да правим какво ли не, за да привлечем вниманието на ученика и да му налеем знание. Това ни вкарва в другата крайност – за да е интересен учителят, не може да си свърши пряката работа, защото е ангажиран с това да мисли как да привлече вниманието на своите ученици.  А в случая ученикът гледа на тези усилия  като на нещо,  което му се полага. Сиреч, учителят е длъжен да се прави на аниматор. Обществото започна да гледа на образованието като на услуга. И  след като е услуга – клиентът, т. е. Ученикът, винаги има право“, обяснява Константин Янков, дългогодишен преподавател по география и председател на Синдиката на българските учители към КНСБ.

    Този процес, по думите му, до голяма степен се поощрява и от директорите на училищата, които с оглед добър пиар желаят да се чува често за училищата им под формата на изложби, акции, хепънинги. „Това безспорно има значение, но смятам, че не бива да му се отделя чак такова голямо внимание, а оттам и да се съди дали един учител или едно училище  е престижно, защото това са външни изяви и не водят кой знае колко до подобряване на резултатите от учебния процес. По-скоро осмислят свободното време на учениците“, допълва Янков.

    И ако в извънкласните форми, които отново са модерни, това не е чак толкова страшно, то в учебния процес нещата далеч не стоят точно така.

    „В момента непрекъснато се говори, че старата система не работи, че  класно-урочната система е изпяла песента си и че учителите трябва да бъдат интерактивни, модерни. Питам, трябва ли това класическо образование, което е давало векове наред плодове, трябва с лека ръка да бъде отхвърлено, за да станем по-добри за учениците? Има вече  платформи, където се намират прекрасно разработени уроци. Аз самият  се колебая дали да ги използвам, защото по много интересен и достъпен начин са представени нагледно нещата. Но ако мина само на тези видеоуроци, където всичко е сдъвкано и се възприема като картинка - това не е истинско обучение. Учителят трябва да дообяснява нещата, да задава въпроси, да  изпитва, да проверява знанията. Използването на новите методи има своето място, но то трябва да е премерено, защото в момента иновативността основно се изразява в това как да се привлече вниманието на ученика. Но никой не си задава въпроса защо все по-малко се залага на семейството, което трябва да оформи съзнанието у детето, че то отива в училище натоварено с определени задължения, независимо от това дали му харесва, или не” обобщава учителят.

    Разговори с негови колеги потвърждават, че до голяма степен те трябва да се съобразяват с това какво на децата им харесва в клас, а това създава големия дискомфорт у педагозите. Мнозина си задават въпроса дали да си предадат урока, или по някакъв начин да станат атрактивни. А понякога каквито и интерактивни методи да се използват, вниманието се обхваща само частично.

    Подслушан разговор в началото на учебната година между ученици от последните класове на елитна професионална гимназия дава такъв пример. Девойка категорично заявява, така че да бъде чута от стоящите на спирката не само нейни съученици и приятели, а и множество граждани, че на следващия ден няма да направи входящия тест по специален предмет, защото има… записан час за маникюр. Приоритетът е ясен – не задължението да се покажат знанията, а да се отдадем на приятно преживяване.

    Съвременните постижения  не бива да са самоцел

     Задачата е ученикът да се научи да чете, възприема и осмисля, анализира, да добие ключови знания и компетентности. По-добре е всяко дете да преминава само през тези процеси – да чете, да разбира, да си прави изводи, за да натрупа знания и опит.

     Самите родители, които демонстрират модерност, често коментират за учителите, които използват видеоуроците: „Какво прави този учител в час – нищо – само пуска филмчета на децата“. Когато обаче преподава конвенционален урок – пак има недоволни, защото децата им си ровели непрекъснато в телефоните и не слушали какво си мрънка учителят на дъската.

    Търсенето на баланс се оказва едно от най-трудните неща в момента в образователната система.

    Разликата между учениците, сегашните  осмокласници, и онези, които са били в този клас преди три години само, е огромна и то с отрицателен знак за днешните. Консуматорството у днешните е неоспорим факт, а амбициите и високите цели  - рядкост.

    Стари и млади учители

    За никого не е тайна, че учителите, които наближават пенсионна възраст са до голяма степен безпомощни пред новите технологии, а това от своя страна създава сериозен конфликт между тях и учениците. За да се възстанови балансът, от Просветното министерство се отпускат достатъчно средства за обучение и на обучаващите – останалото е въпрос на лично желание.

    „Сблъсъкът стари – млади съществува във всеки един занаят и не може да бъде предотвратен. Естествената конфронтация е повърхностната част на проблема. Обичам да казвам, че сегашните млади учители са ученици на тези, които ги обвиняват. Когато говорим обаче за това, че децата са пристрастени към телефоните, не бива да забравяме кой им ги е купил“, коментира директорът на ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията“, намеквайки за ролята на родителите, които принципно трябва да определят правилата, по които да се движат младите хора.

    По негова преценка по-сериозният проблем се състои в това, че перверзно се разбира понятието иновация и лъскавите показни прояви нямат нищо общо  с нормален учебен процес в голяма част от днешните училища.

    „За да бъдеш технологично иновативен преподавател, трябва да познаваш много добре материята.  Вкарахме в училищата информационни и комуникационни технологии по национална програма, наляха се много пари за оборудване  с техника, която или не се използва, или се използва по най-повърхностен начин. Защото когато говорим за педагогика, независимо от това дали става дума за традиционната, или модерна такава, тръгваме на първо място от уменията на учителя - дали той ще е модератор, или ще се придържа към класно-урочната система - няма значение. Даже модераторът трябва да притежава много повече умения. Важна е компетентността на преподавателя“, обяснява Ненов. И допълва, че пускането на  клипове от платформата „уча. се“ в никакъв случай не означава съвременен подход. Въпросната в момента се радва на засилена реклама както в телевизията, така и в социалните медии, но запознатите са наясно, че това е начин детето и неговото семейство да успеят да си отговорят на онези въпроси по дадените уроци, преподадени в клас, на които ученикът не е успял.

    Модерният учител

    „Учителят-оператор, който пуска клипчетата в час, неминуемо е популярен сред учениците, които обичат да гледат клипчета, но същият този преподавател не знае как да създаде свой продукт – авторски клипове за поднасяне на съдържание, което дава опорни точки, по които да се разсъждава. Много е трудно да се вкарат педагогическите умения в съвременните технологии – на езика на децата.  Което ще рече, че учителите трябва да се обучават още много, за да избягат от безсмислената показност”, допълва Ненов.

    коментари

    Добави своя коментар
    още новини
    Актуален брой на вестника
    анкета

    Какво ви се падна от новогодишната баница?

                                      Резултати
    валути
    ЕвроEUR 1.95583
    usd Щатски долар USD 1.77303
    gbp Британска лира GBP 2.20973
    chf Швейцарски франк CHF 1.78909
    хороскоп
    всички

    Зодия Скорпион

    24 октомври -22 ноември

    Добър да бъде и за вас деня ви, скъпи Скорпиони! В домът ви ще има разбирателство, налице са идеални условия за почивка. Посветете се на хобито си, откога не сте го правили? Сега е момента да се срещнете с позабравени приятели или да покорите някой връх. Вие умеете да създавате настроение около себе си, така че няма да скучаете.

    Следвайте ни
    Facebook            
    Контакти

    Редакционен офис:
    Бургас, ул. „Милин камък” 9

    Репортери: 0878/424676
    Реклама:       056/825435
                   0878/424698
                   0897/546055

    За реклама във вестник „Черноморски фар“
    e-mail:  far@chfar.com, topkarov@faragency.bg

    За реклама в Черноморски фар ONLINE
    e-mail:  reklama@faragency.bg

    За въпроси, съобщения, писма, запитвания,
    предложения, сигнали и др.

    e-mail: info@faragency.bg

    За забелязани нередности по сайта
    e-mail: admin@faragency.bg

    За връзка с репортерите: reporter@faragency.bg

    Важно:
    При цитиране на части от материали от faragency.bg и при използване на цели текстове, позоваването на източника е задължително. Включването на връзки към публикации в изданието е свободно, а наличието му се оценява като израз на добро възпитание и колегиалност.

    Copyright 2014 Черноморски фар. Всички права запазени.