Дона МИТЕВА
В никакъв случай хората, идващи от Украйна не трябва да се смятат за туристи. Прокраднаха се тук и там идеи, че хотелите по морето ще си оправят сезона с тези хора. Това е абсолютно невъзможно. Украинците са бежанци, а хотелиерите, които ги подслоняват няма да изкарат нито един лев печалба. Ако не са на загуба, това ще е добре. Така смята Иван Кирязов, който работи с туристи от Източна Европа, и една голяма част преди събитията между Русия и Украйна бяха от тези две страни. Дори негови контрагенти и приятели от Украйна превозват бягащи от военните действия и той съдейства за настаняването им временно в Слънчев бряг. Той е категоричен, че въпросните 40 лв., които правителството отпуска за настаняването на бежанец в никакъв случай на е подпомагане на хотелиерите. Това е чисто хуманен жест.
По думите му една част от идващите бежанци използват България и нашето Черноморие като междинна спирка и заминават след кратък престой тук за западна Европа, основно за Италия. Малка част от тях остават у нас. А хотелите, които са отворили врати в Слънчев бряг, за да приютят бягащите от бомбите, могат да се изброят на пръстите на двете ръце.
За това лято и двата пазара – Русия и Украйна, се очертават нулеви – по понятни причини. Нулев е и пазарът от Беларус, отново заради ограниченията.
„Русия, Беларус, Украйна – всичко е стопирано. За лятото почти е сигурно, че чартърна програма няма да има от Русия, Беларус заради санкции и Украйна- заради военните действия. Ако от Молдова дойдат някакви туристи, те няма да са много. Спадът също е голям при този пазар”, коментира Кирязов.
Що се отнася до Полша, Чехия, Словакия и Унгария - стартът на записванията през януари бе много силен, но със започване на военните действия, тренда се обръна.
„След започването на военните действия записванията от гореизброените пазари спаднаха с 60 -70 %. Почти са спрени резервациите. За момента тези, които са направени си стоят, но започнаха и да ги анулират. Конкретно мога да говоря за Унгария, защото имам лични наблюдения. Януари този пазар тръгна много добре, защото бяха на ясно с летателните програми за Будапеща- Бургас и започнаха добри продажби. Но с началото на военните действия там също тръгна назад. Някои от резервациите започнаха и да се анулират”, коментира туроператора.
В навечерието на летния туристически сезон, след двата сезона с ковид ограничения и сега в съседство с военни действия, темата за множеството проблеми, които реално назряват, е много актуална.
„Нашето правителство решава проблемите в Европа и света. Позиционираме се като „глобален геополитически играч” и даваме и вземаме решения, които съответно, като обикновен гражданин, бих казал, че не са добри за държавата. Като човек, който се занимава с туризъм, пък казвам, че ще има трайни последици за нашия бранш. В тази връзка препоръчвам на правителството ясно и точно да започне конкретни мерки за финансово подпомагане на бранша, защото положението е много сериозно.
На проведените срещи с министъра говорихме за това как ще се представи България на туристическите борси. Поставиха се въпросите, но нямаше решение. Постави се въпрос и за рекламната кампания. Да, водят се военни действия , но на другите пазари хората работят. Но и за тези пазари не се говори нищо за рекламни и маркетингови мероприятия, които трябва да бъдат правени там.
Имаме желание да се запознае бранша с рекламната стратегия. Аз не съм я чел, колегите не са я чели. Не сме я видели на практика. И някак си проблемите, които се поставиха на срещите и трябваше да започнат да се решават – си остават. Получи се един отговор: „Ами в момента има военни действия” и едва ли не имаме други приоритети и туризма не е сред тях. Единствената тема, която се говори за туризма е посрещане на украинските бежанци и настаняването им. Но те не са туристи. Значи измества се центъра на туризма в други посоки”, казва Кирязов.
За него е много важно да се изготви реален, конкретен план за летния туристически сезон и това трябва да го направи правителството, не зависимо от военните действия. Да не се злоупотребява с тях, когато трябва да се решават други проблеми, касаещи българския бизнес.
Фирмата на Иван Кирязов бе представена на двете туристически борси Вроцлав – Полша и Будапеща – Унгария. От това, което са видели самият Кирязов и неговите служители става ясно, че Унгарската борса е била изключително слаба.