Дона МИТЕВА
Свещениците служат там, където има повече хора, затова и на Великден голяма част от селските храмове ще бъдат отворени, но няма да има свещеник.
„Селски свещеници почти не останаха. Повечето сме в града и отговаряме за още няколко села. По-голяма част от свещениците обслужват градските си енории, след това малките населени места. Обикновено селата са ощетени, защото няма как свещеника да е на три-четири места едновременно. Например свещеника, който е ефимерий на Буковския манастир, отец Александър, обслужва около седем – осем села. А в средецко, отец Недялко отговаря за 13 села“, обяснява архиерейският наместник отец Севастиян.
Вероятно в желанието си да се чуе богослужение в повече храмове из региона сред миряните се чу, че има сред бежанците и украински свещеници, готови да служат. Молба от такъв не е стигнала до отец Севастиян, но той е категоричен, че единствено с благословение на митрополита и то при условие, че украинецът покаже документи, че е част от украинската църква, принадлежаща на Московската патриаршия.
Дали липсата на свещеници може по някакъв начин да се попълни от техни украински колеги, е решение на Светия синод и на митрополита дали ще позволи да служат.
Има обаче друга практика, нещо, което вече се е случвало. Когато лятото идват на почивка у нас и когато покажат, че са част от украинската църква, в диоцеза на Московска патриаршия и желаят да направят съслужение на голям православен празник – няма никакъв проблем украински попове да застанат редом с българските.
„Така сме служили преди години дори с Дядо Владика в Несебър, в съслужение. Но украинските свещеници бяха дошли за празника“, категоричен е бургаският отец Севастиян.
„Подобно съслужение да се случи и на Великден, като са изпълнени условията, няма никакъв проблем.
До мен не е достигнало писмо или устно желание от страна на украински свещеник обаче да бъде назначен на конкретно място. Ако има такова желание, то трябва да бъде отправено лично до митрополита“, казва отец Севасиян.