Вторник, 13 Сеп 2022
    
Бизнес Мнения

Николай НЕДЯЛКОВ: Обществените услуги в един „умен“ град трябва да следват нуждите на гражданите, а не обратното

  12.06.2022 08:34  
Николай НЕДЯЛКОВ: Обществените услуги в един „умен“ град трябва да следват нуждите на гражданите, а не обратното

Николай Недялков има повече от 20 години опит в ИТ сферата. Завършва специалност „Информатика и електронен бизнес“ във Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационни технологии. Бил е главен технически директор на един от най-големите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота „Джон Атанасов“ за цялостен принос за развитие на IT обществото в България. Той е сред основателите на „Асоциация за информационна сигурност“ (ISECA), както и неин председател. Създател и изпълнителен директор на единствената у нас компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на цялостни и иновативни решения в сферата на мобилността и развитието на „умни градове“ – Tixi. Един от най-разпознаваемите продукти, част от портфолиото на компанията, е безплатно мобилно приложение за дигитални превозни документи MPASS.

Интервю на Силвия Шатърова

- Г-н Недялков, все по-често срещаме в публичното пространство определения като „умни градове“, „зелени градове“, „дигитална трансформация на градовете“ – можете ли да ни кажете какво се крие зад тези понятия?

- Всъщност зад тези определения стои едно и също нещо – желанието и волята на управата на едно населено място да постави нуждите на гражданите в центъра на услугите, които предоставя. Високотехнологичните градове, без ясна и единна концепция за обработка на данни и свързаност на отделните системи, не могат да се нарекат „умни“ градове. Какво имам предвид – ако приемем, че един град разполага с последно поколение датчици и сензори за измерване на трафик, чистота на въздух и човекопоток, но няма адекватен анализ при обработката на тези данни, то това си остават просто едни генерирани числа. Не можем без тези данни, но правилната обработка на цялата информация, която ни носят, стои зад трансформацията на един град.

- Можете ли да ни дадете един такъв пример?

 

Мога да дам пример от сферата, в която нашата компания Tixi има тясна експертиза от много години – градската мобилност. Всички големи градове имат свои собствени специфики и различни проблеми, но обединяващото между тях са няколко неща. Големите градове остават с най-голяма притегателна сила за хората, това не важи само за България, така е и навсякъде по света, което води до три основни проблема, а именно: с трафика, проблеми с паркирането, както и с проблеми със замърсяването. На първо четене не се вижда пряката връзка между проблемите с паркирането и замърсяването на един град, но ето тук идва силата на данните и анализа, които споменах. Знаете ли, че 1/3 от трафика в централните части на големите градове, се дължи на шофьори, които не могат да намерят място за паркиране. Тези шофьори изминават средно по 4.5 допълнителни километра, в търсене на свободно място. Ако успеем да редуцираме тези числа, то можем да намалим вредните емисии с близо 10%.

 

- Това приложимо ли е за град Бургас, какво мислите?

- Бургас е един чудесен пример за това как трябва да се работи в посока дигитална трансформация. Градът е един от малкото, които не само приемат с интерес новите технологични иновации, но и в много отношения са пионери във внедряването им. За да бъдат посрещнати предизвикателствата с трафика и паркирането, то отново трябва да се обърне поглед към нуждите на хората. Къде живеят, как стигат до работното си място, по кое време, къде учат децата им, как ги изпращат до там, къде са местата за свободно време и отдих. Когато имаме тази информация, можем да регулираме не само светофарните системи по най-натоварените пътни артерии, но можем да релокализираме спирките на градския транспорт, да прецизираме разписанието му, да имаме интегрираност с довеждащия транспорт, да сме гъвкави в услугите, защото е ясно, че туристическа дестинация като Бургас, има напълно различен човекопоток в летните и зимните месеци. Изграждането на буферни паркинги, опциите за „умно“ паркиране в зоните на града, които дават информация на шофьорите къде има свободно място и стимулирането на гражданите да използват градски транспорт, трябва да са сред основните приоритети на общината, в борбата й с трафика.

 - Споменахте стимулиране на гражданите да използват градски транспорт. Как може да се случи това?

Хората избират услуги, които са им удобни. Ако градският транспорт не е удобен, честотата му не е съобразена с нуждите на хората, то всеки, който разполага с автомобил, би избрал да пътува с него. Много е важно да се инвестират усилия в това да се направи привлекателен за гражданите и гостите на Бургас общественият транспорт. За пример мога да дам проект, който сме внедрили в София и Варна. MPASS е безплатно мобилно приложение за дигитални превозни документи и е част от визията ни за развитие на една нова, интелигентна и интегрирана в цялата страна мобилност. Апликацията стартира в началото на 2022 г. и е достъпна в Google play, App store и Huawei AppGallery. MPASS e единственото приложение, което дава възможност за закупуване и валидиране на абонаментни карти и билети за цялата столична градска мрежа - автобуси, тролейбуси, трамваи и метро, като приложението е налично за клиентите на всички телекоми в България. Данните сочат, че над 70% от издадените билети в София са дигитални, което дава ясен сигнал, че хората имат нужда от промяна в начина, по който пътуват. Мобилната апликация е налична от началото на годината, а закупените през нея превозни документи са над 1.2 млн. Хората реагират толкова добре на MPASS, защото прави услугата удобна. Както споменах и преди малко, ако едно решение улеснява гражданите, дава им различни опции за заплащане – с MPASS може да закупите превозен документ не само с банкова карта, но чрез лесно начисляване на сумата към сметката на мобилния си телефон, то става предпочитано по съвсем естествен начин. Дигиталните услуги стават неизменна част от живота ни, съвсем нормално е гражданите да искат имплементирането им и в начина, по който пътуват. Надявам се скоро и Бургас да се присъедини към градовете, които са избрали да „пътуват мобилно“, защото това ще бъде поредната крачка на града към неговата дигитална трансформация.

- Разкажете ни малко повече за опита си и за реализираните проекти, които имате?

- Tixi е единствената българска компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на цялостни и иновативни решения в сферата на мобилността и развитието на „умни градове“. Поставяме пътника в центъра на услугите си, от създаването на компанията през 2016 г., като имаме успешно внедрени и реализирани близо 40 лиценза за софтуерни решения в редица общини в България и САЩ, сред които платформи и приложения за генериране на маршрути и информационни услуги, платформи за електронни общини, автоматизирани системи за електронно таксуване и видеонаблюдение, системи за „умно паркиране“, за контрол на обществения транспорт, за предоставяне на транспортна информация за гражданите, платформи за SMS паркиране и редица други. Системите на Tixi обработват с най-високо ниво на защита над 550 000 транзакции на крайни потребители месечно, а на годишна база администрираме плащания на стойност над 155 000 000 евро. Иновативни решения за по-добро градско изживяване на Tixi има в София, Чикаго, Варна, Велико Търново, Дупница, Перник и Русе, като планираме навлизане и в нови градове, постоянно надграждане на портфолиото си от услуги и поетапно постигане на свързаност на национално ниво.

 

 


Анкета

Мнения

Мнения
Прокопиевци и президентът монтираха конник без глава
  14.06.2022 11:43      

Другите партии в коалицията не забелязаха ли каква безсрамна компанийка качват на власт!