Преди седмица е инициирана междуведомствена работна група, към министерство на земеделието, в която участват известни маркетинг специалисти, винопроизводители, научни работници, икономисти от няколко университета. Нейната цел е изработване на маркетингова стратегия с три годишен хоризонт на кои пазари е необходимо да присъства българското вино. Това заяви по време на отбелязване Трифон Зарезан в Поморие зам.-министър Тодор Джиков.
„България трябва да възстанови присъствието си на международните пазари. Неминуемо голяма роля в това има държавата и политиката, която трябва да се води. Като служебен кабинет сме твърдо решени на действия в посока възстановяване на тези пазари.
Ясна е формулата на успеха: за да могат да получават адекватна и добра цена за своята продукция производителите на винени сортове грозде, трябва да имаме хубав пазар.
Тенденцията, която наблюдаваме и икономическата конюнктура, която е ясна, че имаме нужда от сериозно присъствие на американския пазар и на азиатските такива. Поради две прости причини: в Европа има сериозни държави, които произвеждат вино и присъстват на пазара. Такива са и Франция, и Испания, и Италия, Португалия и т.н. В същото време ценовата турбуленция и инфлацията удариха изключително много Европа и европейската покупателна способност. Това е по-слабо засегнато в Азия и Америка. Поради тази причина е необходимо те да бъдат цел за сериозно присъствие на България и българските винопроизводители“, обобщи зам.-министърът.
По думите на Джиков има изготвен задълбочен анализ за Азия и възможностите на пазарите там. Останалите ще бъдат обект на обследване, защото на тази база на това обследване ще се избира и съответната печеливша стратегия.
„Бяхме известни и в целия свят с хубавото вино. За съжаление последните тридесетина години, като че ли абдикирахме. Като че ли държавата изпусна контрола и даде възможност да ни превземат пазарите“, призна Джиков.