Безопасност. В Бургас се експлоатират 5300 асансьора, на 80% от тях са монтирани предпазни щитове, както изисква наредба
Дона МИТЕВА
Предпазният щит на асансьорите, който трябваше да бъде монтиран до края на миналата година, е само едно от подобренията в целия калейдоскоп от „придобивки по тези машини, коментира бургаски домоуправител на блок. Отдавна и тази ламарина е сложена, рапортуват повечето от тях.
Около 90 000 опасни асансьора превозват хора в жилищни и обществени сгради в страната, предупреди преди време шефът на Българската асансьорна асоциация Валентин Маринков. Той обясни, че въпросните асансьори не отговарят на техническите изисквания и че са произведени преди 30 – 40, а някои и преди 50 години. Не липсват и такива на по 70 години.
От Българската асансьорна асоциация настояваха в Плана за възстановяване и устойчивост да бъдат включени асансьорите като задължителна мярка при санирането. Това не се случи, информират централни медии.
Според Маринков, ако бъдат спазвани стриктно всички изисквания за проверка на техническото състояние на асансьорите, надзорните фирми трябва да спрат от експлоатация 80% от тях.
„Мисля от 2014 година има постановление, което поетапно набелязва мерките за безопасност на асансьорите. Нещо като план за обновяване. Това включваше и поставянето на разговорните устройствата, предпазни въжета, кантари на асансьорите и други такива. Техниците обикновено ни казват какво трябва да се свърши и определения срок“, коментира домоуправителка на 18-етажен блок в Бургас Дора Димитрова.
По отношение на това, че пък остарелите двигатели са също проблем става ясно, че ако се търсят нови – то трябва да са внос от Турция и струват много пари. Затова се прибягва обикновено до такива втора употреба. Като една машина (асансьорен двигател с останалите съоръжения) за високите блокове струва около 18 хиляди, без таблата.
Голяма част от нещата, които се правят по асансьорите, си струват, но невинаги изработката е добра, казва домоуправителката и дава пример с кантарите, които имат за цел при претоварване да блокират асансьора.
„Кантарите за осемнадесететажните блокове дават 20% толеранс, в зависимост от това на кой етаж тегли. По време на санирането на блока работниците натовариха от 18 етаж някакво излишно желязо, а там явно тегли по-леко и на първия етаж асансьорът пропадна“, дава пример домоуправителката.
Повечето от асансьорите
вече имат въпросния предпазен щит, който се монтира под кабината и целта му е да предпазва хората от пропадане в шахтата, когато е закъсал между етажите.
Такъв щит и монтирането му на голям асансьор струва 190 лева, а на малкия 110 лева в 18-етажен блок. Друга фирма за тази услуга през лятото е поискала за вход от осем етажен блок 208, 22 лв. с ДДС.
В Бургас се експлоатират 5300 асансьора. В административни сгради има 1800 броя, чийто технически надзор се осъществява от служители на ДАМТН, и 3500 в жилищни сгради на лицензиран технически надзор. Над 80% от асансьорите в жилищни сгради са с монтиран щит под кабината, съобщават от пресцентъра на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
След изтичането на посочения срок ползвателят и лицето, което поддържа асансьора, са длъжни да спрат неговата експлоатация и да уведомят съответния регионален отдел на Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ (ГД ИДТН), уточняват проверяващите.
Санкции и глоби се предвиждат за етажната собственост, за лицата, които поддържат и ремонтират асансьори, както и за лицата, които осъществяват технически надзор на асансьори, когато се установи, че след 31.12.2023 г. асансьор се експлоатира без монтиран предпазен щит под кабината. Размерът на санкциите, предвидени в Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори, е от 100 до 2000 лв.