Над 77% от участниците в анонимна онлайн анкета, създадена от некомерсиалната платформа „Ние, потребителите“, посочват, че желаят да има изрична забрана за връщане на „смесено ресто“ – в лева и в еврото.
В предложения за обществено обсъждане законопроект за въвеждане на еврото в България се предвижда в първия месец след това събитие, дори при плащане в лева, рестото в магазина да бъде приоритетно в евро. Изключение се допуска, ако търговецът няма достатъчна наличност в тази валута. Хората обаче са на мнение, че това може да ги обърка и да стане причина за нелоялни практики.
В периода на двойното обозначаване на цените (в лева и в евро) при съобщенията за намаление и при продажбата на предварително пакетирани стоки пък гражданите настояват всяка цена, която към момента търговците са длъжни по закон да обявят в лева, да бъде посочена и в евро.
До момента в анкетата са се включили около 400 човека.
Така например, над 75% от респондентите желаят при кампании за намаление старата (редовна) и новата (намалена) цена да бъдат посочвани и в лева, и в евро. Това ще има даде възможност да правят сравнение на цените две по две. Аналогично, над 80% от включилите се в проучването считат, че за тях ще бъде по-лесно и удобно цените на продуктите, за които е задължително посочването на цената за единица мярка и за количеството в потребителската опаковка, да бъдат обявявани върху етикета по следния начин: за единица мярка и за конкретното количество в лева и за единица мярка и за конкретното количество в евро.
В отговор на отворен въпрос хората препоръчват „засилен контрол и реално налагане на санкции при нарушения, не контролният орган да очаква жалби от клиентите“. Потребителите настояват „да не се допуска "закръгляне" на цените нагоре“, както и „да има гореща линия и сайт за сигнали за нередности и злоупотреби и изкуствено завишаване на цени под предлог, че еврото е виновно“. Потребителите искат още „двойното обозначаване на цените да започне час по-скоро и да продължи възможно най-дълго време“, а някои от тях настояват „да няма преходни плащания и всичко да се заплаща в евро и с карти от първия ден“.
Включилите се в допитването искат да има повече разяснения за въвеждане на еврото по всички медии и да се организира широка разяснителна кампания, която да опровергава неверните твърдения, във връзка с въвеждането на новата валута.
Представители на бизнеса пък настояват за максимално улеснение за търговците при обмяната на валутите, за да се осигури своевременно редовно и достатъчно количество евро за ресто – нещо, което се коментира в законопроекта.
„В Германия подготовката беше по-дълга. Имаше двойни цени в евро и в марки, като първата цена беше в евро, а втората - в марки. Бях свидетел как една купувачка, подведена от цената в евро, беше взела доста повече стока и се наложи да върне на касата доста продукти. Затова, цената на етикета трябва да е първо в лева и след това в евро!“, споделя опит от Германия наш сънародник.