Промени. Ограничаване в пешеходните зони, намалена скорост, места за паркиране и санкции, предлагат общински съветници
Георги РУСИНОВ
Транспортната комисия към Общински съвет – Бургас подготвя нови промени в Наредбата за обществен ред и сигурност, с които да вкара в ред хвърчащите с тротинетки из централните улици на Бургас. В момента те са входирани за обществено обсъждане и приемане на още предложения. Припомняме, че преди време бяха приети промени, които обаче бяха отменени окончателно от Върховния административен съд на 11 януари 2024-а.
Сега с предложенията на Транспортната комисия се прави нов опит да се регулират електрическите превозни средства. Предлага се максимално допустимата скорост за движението им да е 20 км/ч по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е до 50 км/ч, както и по улици с изградена велосипедна инфраструктура и 13 км/ч по изградена велосипедна инфраструктура на територията на „Приморски парк“ в Бургас.
Създава се и нов чл.19. В ал.1 се посочва, че собствениците или операторите, които предоставят под наем индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС) на територията на община Бургас, ограничават софтуерно скоростта им за движение съобразно максимално допустимите скорости за движение посочени по-горе.
В ал.2 попада забраната за паркирането им в паркове, градини, площади, детски и спортни площадки, зелени площи, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари, спирки на градския транспорт, пътеки за преминаване и пред рампи за достъп на хора с увреждания на територията на община Бургас. Ще бъдат посочени определени за целта места от Община Бургас в паркове, градини и пешеходни пространства.
На собствениците и операторите, даващи под наем електрически тротинетки, се вменява да указват на потребителите в своите мобилни приложения допустимите за паркиране места, както и да използват софтуерна технология за предотвратяване на паркирането на индивидуални електрически превозни средства извън определените места за паркиране, на база на възможностите на достъпните GPS технологии.
Зоните за паркиране по тази алинея се одобряват от началника на отдел „Безопасност и организация на движението“ към Община Бургас, след съгласуването им с директора на ОП „Транспорт“ към Община Бургас и операторите, които предоставят под наем индивидуално електрическо превозно средство на територията на община Бургас.
Същите ще трябва д премахват неправилно паркираните ИЕПС не по-късно от 4 часа в работни дни и 6 часа в почивни дни, след констатиране на нарушението и уведомяване на собственика, или респективно оператора на услугата в периода от 08:00 до 18:00 часа. За неправилно паркираните индивидуални електрически превозни средства между 18:01 часа и 08:00 часа премахването се извършва между 08:00 часа и 12:00 часа.
Друго интересно предложение е да се изисква задължително от клиентите потвърждаване на възрастта, като операторите въведат допълнително изискване потребителите да сканират или снимат документите си за самоличност.
Следващите промени касаят промяна в текста на отменения чл.34а, ал.1, ал.2, ал.3 и ал.4, свързан със санкциите и контрола. Общо взето физическите лица ще търпят глоби от 50 лева, докато за юридическите са малко по-солени и започват от 500 и стигат до 1000 лева. При повторни нарушения санкциите скачат до 2000 лева.
Заместник-председателят на комисията Тодор Иванов коментира пред репортер на „Черноморски фар“, че в момента полицията пише глобите на нарушителите по Закона за движение по пътищата, тъй като текстовете от Наредбата са отменени.
Колегата му в Транспортната комисия Йордан Вълев заяви, че в момента тече общественото обсъждане, в чийто срок може да се дават предложения. Такива имало вече получени на електронна поща.
„Предстои да се събираме с Транспортна комисия, а впоследствие и с Правната, с цел доизчистване на текстовете. Ще се постараем да прецизираме всичко, за да не се получи пак преписване на Закона за движение по пътищата, защото все пак на всички ни е известно, че с подзаконов нормативен акт не може да се преуреждат законови положения. До сесията на Общински съвет – Бургас със сигурност ще гледаме да сме готови, даже по-скоро до предходната седмица, когато са заседанията на комисиите“, посочи той.
Общинският съветник добави, че никой не иска да е пъдар и да се кара с хората. Не това била целта на медийния шум.
„Първо искаме да подканим и органите на МВР да са по-активни в предстоящия летен сезон и усиления пешеходен трафик. Законът за движение по пътищата е възложил на тях права да налагат санкции. Второто е да накараме гражданите да се позамислят. Без обществото да си наложи дадено поведение, няма как да се случват нещата, каквито и наредби да приемаме“, каза той.
Вълев коментира, че почти всички вече притежават смартфони и призова хората за по-отговорно отношение.
„Когато някой види захвърлена тротинетка, да отиде до нея, да ѝ сканира QR кода и да я предаде на Lime, които са единственият оператор в Бургас. Така ще могат пък те да реагират по-бързо на сигнал“, уточни членът на Транспортната комисия.
По въпроса с контрола ще има нужда от прецизиране, категоричен е Вълев.
„Обмисляме варианти и как да се вмени на УКОРС, но и те разполагат с ограничен ресурс. „Александровска“ и „Богориди“ са включени в зона, в която на тротинетките на Lime така или иначе им спира двигателят. Т.е. единственият начин да се движите с тях е да ги бутате. Тук вече идва проблемът с личните превозни средства. Но тук опираме и до съвестта на гражданите. Иначе Lime това условие, което им поставихме, го изпълниха“, завърши общинският съветник.