Събота, 28 Сеп 2024
    
Бургас

Бургаски училища в челните редици според външното оценяване след IV клас

  29.06.2024 17:51  

В края на учебната година в ОУ „Васил Априлов“ се поздравиха с отличните резултати, постигнати на НВО в IV клас

 

Парадокс. Деца настояват да се отмени ваканцията

Дона МИТЕВА

От проведеното сред 1757 училища Национално външно оценяване (НВО) след IV клас четири бургаски училища се класират в челните 5% на началното образование на национално ниво. Това са ОУ "Васил Априлов", ЧОУ "Д-р Мария Монтесори", ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" и ОУ "Свети Климент Охридски" Бургас.

Класацията е въз основа на общия среден резултат от НВО по БЕЛ и математика,  съгласно информацията от Портала за отворени данни. Най-високият резултат е 192.60 от български език и математика, а най-ниският – 24.50. Първият е постигнат от учениците на Частно средно училище „Наука за децата“ – София, а вторият е на с. Алеково, община Свищов

ОУ "Васил Априлов" е на 22 място, ЧОУ "Д-р Мария Монтесори" на 26 място, ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" - 46 и ОУ "Свети Климент Охридски" – 54.

На първите десет места, с най-високи резултати са софийски училища и едно от Стара Загора, което е на пето място и едно Русенско. 

Прави впечатление, че първите четири места си разпределят софийски частни училища. Т.е. в първата десетка има само две училища, които не са частни.

В първите 100 училища няма повече от Бургас и региона. Справедливо е да се каже, че разликите между водещите училища са минимални.

На 112 място е Начално базово училище „Михаил Лъкатник“, следва на 127 място СУ „Св. св. Кирил и Методий“.

Първото училище извън Бургас, което се появява в националната класация, е ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – село Равда, община Несебър.

На 148 място е ОУ „Хр. Ботев“ – квартал „Сарафово“. Училище, което ще бъде разширено и което до преди няколко години не бе предпочитано от родителите, живеещи в квартала. Голяма част от тях записваха децата си в по-централни бургаски училища и всяка сутрин ги караха до тях.

Добри резултати показват и четвъртокласниците от най-голямото ОУ в Бургас – „Братя Миладинови“. Въпреки големите вълнения на екипа и родителите около смяната на директорката Снежана Любомирова с Диана Ковачева. Явно учителите са си свършили добре работата, за която са назначени.

Четвъртокласниците на СУ „Добри Чинтулов“ също показват чудесни резултати, въпреки че училището смени сградата. По решение на ОбС в тяхната сграда през учебната 2020/2021 се настани АЕГ „Гео Милев. След дълги брожения от страна на родители и преподаватели възпитаниците на „Добри Чинтулов“ бяха преместени в сградата на СУ „Йордан Йовков“. Добрите резултати на децата още веднъж доказват, че не сградата и локацията са причина за тях, а системната и задълбочена работа на учителите.

Националното училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ пък е доказателство за това, че талантът, усилията в изкуството и добрите резултати в общообразователните предмети вървят ръка за ръка.

Следват ЧНУ „Селестен Френе“, ОУ „Георги Бенковски“, поморийското СУ „Иван Вазов“, ОУ „Любен Каравелов“, ОУ „Елин Пелин“, ОУ „Свети Княз Борис I“, ОУ „Петко Рачев Славейков“, СУ „Димчо Дебелянов“, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“, Свети Влас, община Несебър.

След четиристотинте училища се появява и айтоското СУ „Христо Ботев“. Доста след него е ОУ „П.К. Яворов“, Бургас. 

Празничното шествие на 24 май в село Бата

Без частни уроци училище в поморийско село дърпа напред в класацията

 

Първото наистина училище извън големия град в националната класация от нашата област, е това в поморийското село Бата – ОУ „Хр. Ботев“. По-ниски резултати от това училище имат децата от СУ „Епископ Константин Преславски“, Бургас, ОУ „Хр. Ботев“, квартал „Ветрен“, царевското средно училище „Н. Йонков Вапцаров“.

Директорката на ОУ „Хр. Ботев“, село Бата започва разговора с уговорката, че няма селски и градски училища, подчертавайки, че държавните стандарти за Национално външно оценяване са еднакви за всички училища в страната. „Учениците са еднакви и в града, и на село. Изискванията и резултатите също. В общността, в която работим, темата за селското училище ни звучи пренебрежително“, подчертава директорката, допълвайки, че често учителите са и социални работници, и медицински, и психолози.

В училището, което ръководи четвъртокласниците са общо 13 и всички те са от уязвими групи, деца билингви, за които българският език не е матерен.

„Усилията, които екипът полага да подготви не само в 4 клас, а и в 7 за оценяването, наистина са огромни. При нас подготовката включва не само учебния материал, през който трябва да минем, а включително и процедурата, по която се провеждат изпитите – пробни изпити, с разпечатани материали от предходни години. Защото нашите ученици няма откъде да ги вземат, нито пък родителите, колкото и инструктажи да проведем и информационни кампании, могат да са наясно и да им помогнат. Затова всичко многократно се разиграва в училище преди да се стигне до изпита.

Ние сме доволни от резултатите. Но повече сме доволни от постигнатото при възпитанието на децата, защото това е един изключително задружен клас. Това са учениците, които когато трябваше да излязат във ваканция, два дни ме убеждаваха да се обадя на министъра на образованието и да го накарам да отмени ваканцията, защото те не искат да бъдат във ваканция. А искат да ходят на училище“, разказва директорът. „Сутрин, когато ме посрещат в двора на училището, тези деца не само ме поздравяват, те се сещат да ме попитат как съм и да ми предложат да ми вземат чантите и да ги носят до дирекцията“, дава пример за добре свършена възпитателна работа.

Стоянова подчертава, че това, от една страна, е плод на усилията на целия екип от учители, но от друга, изтъква и заслугата на родителите и общността, която им се е доверила. „Родителите са много отговорни, отзовават се не само когато възникне проблем, или въпрос за решаване, а и за празниците и тържествата“, допълва тя.

Следващото селско училище, което може да се похвали с добрите резултати на своите четвъртокласници – това е училище „Светлина“ в айтоското село Тополица. Резултатите в него са още едно доказателство, че иновативните методи дават сериозни резултати. На тазгодишния национален форум EDUBURGAS – изкуствен интелект и социално-емоционално учене директорката на училището Дора Русинова бе един от панелистите, акцентирайки, че фокусът на ръководеното от нея училище е върху личностния напредък на ученика.

Въведеният метод на обучение със станции в ОУ "Светлина" предизвика интерес, защото не е сред традиционните, а резултатите от външното оценяване са още едно доказателство, че нетрадиционните методи дават резултат.

 

В дъното на рейтинга

 

В дъното на класацията, с оскъдни 40,32 точки е ОУ „Хр. Ботев“ – кв. „Победа“. Работата с деца билингви от рискови семейства невинаги се побира в стандартните класации, и то на водещи позиции, както е случаят в село Бата.

Задачата е далеч по-сериозна от решаването на тестовете по математика и български език – а именно, социализирането на подрастващите и разчупването на традиционния нихилизъм и отричане на образованието от възрастните.

Друго училище от дъното на таблицата е това в Ново Паничарево, община Приморско. Там се намират и школото в средецкото село Загорци, ОУ „Атанас Манчев“, Айтос, ОУ „П.Р. Славейков“, Карнобат, училищата в селата Грозден, Факия, Дебелт, Разбойна.

Националното външно оценяване е моментна снимка. То  дава информация за пропуските и напредъка на конкретния ученик. Оценката не се дава от преподаващия му учител, което изключва работата по симпатии. Оценяването е моментна снимка на базовите умения, придобити в целия начален етап.

Външното оценяване е важно и за ученика, и за родителя. Тези изпити са задължителни, за да може да се премине от начален към прогимназиален етап. Те се записват в Удостоверение за завършен начален етап на основното образование. Ако обаче оценката от изпита е слаб 2, тя не се вписва в Удостоверението и НЕ пречи на ученика да влезе в 5. клас.


Анкета

Мнения

Мнения
Реакциите от политическата сцена след поемането на властта от служебния кабинет
  09.04.2024 11:35      

Реакциите от политическата сцена не закъсняха, след като служебният кабинет „Главчев“