Трасето ще е част от предвиждания в бъдеще далечен обход на Бургас
Георги РУСИНОВ
140 милиона лева ще струва така необходимият и дългоочакван южен обход на най-големия бургаски комплекс „Меден рудник“. Община Бургас е обявила обществената поръчка, показа репортерска проверка на „Черноморски фар“. Предметът ѝ включва изготвяне на инвестиционен проект във фаза „Технически проект“, изпълнение на предвидените в него СМР и упражняване на авторски надзор.
В обхвата на проекта попада продължението на улица „Кооператор“, както и булевард „Александър Г. Коджакафалията“, който ще се свързва с републиканския път I-9 Бургас – Созопол, където ще е изходът на обхода и ще осъществява връзка на комплекса с републиканската пътна мрежа и съответно с централната част на Бургас и населените места по Южното Черноморие.
Прогнозните стойности за различните дейности са: 3 милиона лева, без ДДС, за изготвяне на технически проект; 136 750 000 лева, без ДДС, за самото изграждане на обхода и 500 000 лева, без ДДС, за авторски надзор по време на строителството. В документацията по поръчката се посочва, че от държавния бюджет за 2024-а има предвидено финансиране в размер на 8 333 333,33 лева, без ДДС.
Срокът за изготвяне на технически проект не може да е по-дълъг от сто календарни дни, а строителните работи по-дълги от седемстотин.
„ЖК „Меден рудник“ е един от най-големите жилищни комплекси на територията на Бургас с приблизителен брой на живущите около 60 000 души, по-голямата част, от които в трудоспособна възраст. Към и от жилищния комплекс ежедневно по уличната мрежа се извършват голям брой пътувания предимно за превоз на живущите до централната градска част на Бургас, пристанищните терминали, летище „Сарафово“, големите търговски центрове, обслужващи зони, административни звена, предприятията, индустриалните зони, заведенията с развлекателно-увеселителен характер и плажовете, училищата и детските градини“, посочват от Община Бургас.
Отбелязва се големият проблем със свързаността на комплекса с града през един-единствен вход и изход, който пък е пресечен от републиканския път Бургас – Созопол.
„Той е с голяма интензивност, тъй като в транспортно отношение обслужва населените места в общините Малко Търново и Бургас и е пряка пътна връзка, по която преминава автомобилният поток за Република Турция през ГКПП „Малко Търново“. Второкласният път Бургас – Средец също е с голяма интензивност, тъй като обслужва населените места в двете общини, както и в община Созопол“, пише още в документацията.
Направените разчети посочват, че на база среднодневната посещаемост и интензивността на трафика може да се направи прогноза, че спрямо трудовата заетост броят на пътуванията от и към „Меден рудник“ ще нараства.
Именно затова възможност за разширяване на уличната мрежа на комплекса и отпушване на задръстванията по единствения вход и изход представлява изграждането на обхода, разположен от южната страна, който ще осъществи връзка на изградената част от улица „Кооператор“ и булевард „Александър Георгиев – Коджакафалията“ с републикански път I-9 (Бургас – Созопол).
„Това трасе ще е част от предвиждания в бъдеще далечен обход на Бургас като част от републиканската пътна мрежа, свързващ Северния обход с пътя Бургас – Созопол и има за цел да обслужи комплексно територията на града и да изведе транзитното движение извън урбанизираните територии, съобразно действащия ОУП на Бургас“, посочват от Община Бургас.
За реализирането на проекта трябваше да се прецени има ли необходимост от екологична оценка. Директорът на РИОСВ-Бургас Павел Маринов потвърди пред „Черноморски фар“, че такава има.
„Координирано е с нас. Дали сме санкция, така че всичко е наред от наша страна“, заяви той.