Четвъртък, 22 Авг 2024
    
Бургас

Константин Янков, СБУ: Външното оценяване не е необходимо да се отменя

  22.08.2024 13:16  
Константин Янков, СБУ:  Външното оценяване не е необходимо да се отменя

 

Учители и родители повдигат пак въпроса за НВО след 4 и 10 клас

Дона МИТЕВА

Учители и родители настояват за отмяна на Националното външно оценяване след 4 и 10 клас. Причината - резултатите от изпитите са без значение за кандидатстването и се причинява излишен стрес за учениците. Зад това предложение стои синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Тази теза те защитават повече от 10 години.

Министерството на образованието и науката смята изпитите са важни, защото показват нивото на усвоени знания.

Потърсихме мнението на представител на СБУ към КНСБ за мнение.

Константин Янков, председател на Синдиката на Българските учители към КНСБ в Бургас изрази различно становище: „Външното оценяване не е необходимо да се отменя, защото то дава представа за нивото на компетентности при завършването на съответните етапи. Те са показател за това какви са резултатите на целия випуск след 4, 7, 10 и 12 клас. Идеята на това външно оценяване да се следи нивото.

Проблемът е в това, че учениците не са мотивирани да показват добри знания. Например в 10 клас напълно се неглижира. Може би  това оценяване трябва да бъде изтеглено по-рано и поне да влиза като оценка, защото иначе то даже не е задължително. Ако ученикът не се яви на изпита – какво може да му се направи? Нищо! Та особено в 10 клас учениците не са мотивирани да покажат добри знания.

Затова не да се отменят тези изпити, а да се промени по-скоро статута и правилата на провеждане, защото е хубаво да има обратна информация за знанията на учениците“, категоричен е той.

По негови думи обаче ако се иска да се знае цялостното ниво, то изпитите трябва да са интегрирани, за да включват всички предмети. „Сега сме се вторачили в българския и математиката. За българския няма проблем, той е задължителен матуритетен предмет,  докато при математиката не е така. Много малко хора избират да се явяват на матура по математика“, дава пример Янков.

Синдикалистът се пита обаче до колко резултатите от проведените изпити след различните  класове се използват като база данни за усъвършенстване на  учебните програми и учебното съдържание.

Конкретно за 7 клас той казва: „Външното оценяване след 7 клас го гледаме преди всичко като вход за гимназиите, не толкова като равносметка. По-добре беше да си има външно оценяване и отделен изпит за гимназиите, но като се каза, че учениците са много натоварени и се отхвърли тази възможност“.