Шест от тях са починали още в камиона, по време на двуседмичното блокиране между двете държави. Нужно е незабавна промяна в законодателството на ЕС относно транспорта на животни на дълги разстояния.
Две седмици камион с 47 крави от Румъния беше блокиран на ГКПП Капитан Андреево, между България и Турция. След шумното популяризиране на ужасяващите условия, в които животните бяха оставени да бедстват, на 1 ноември собственикът на кравите реши да ги разтовари, в т. нар. “ничия земя”, на неголямо импровизирано заграждение до камиона, на територията на граничния пункт. Така за първи път от двуседмичното си задържане животните са получили по-свободен достъп до вода, успели са да се нахранят, да поемат глътка чист въздух и да си починат. При разтоварването е станало ясно, че освен двете крави, които са починали през първите дни на престоя им на граничния пункт, още четири са загубили живота си.
Развръзката обаче, съвсем не е с щастлив край. За изтощените, останали живи 41 животни, част от които са били и бременни, това излизане навън е било последното в живота им. Чрез медиаторството на БАБХ, няколко часа по-късно турските власти са решили случая като са се разпоредили животните да бъдат натоварени отново в камион и да се отправят към кланица до Одрин. По данни на Animal Welfare Foundation там те са били заклани. При това в пълно съзнание, тъй като Турция няма изискване за зашеметяване по време на клане.
За съжаление този случай с бедстващи животни по време транспорт на дълги разстояния не е изключение, а само поредния. Преди две седмици 69 бременни крави от Германия по същия начин бяха блокирани за 30 дни, в камиони на ГКПП Капитан Андреево. Турция отново отказва да ги приеме и остави камионите да чакат. Голяма част от тях умряха в транспортните средства, други са раждали - затворени, сред изпражнения и мъртвородените си телета. Нито едно животно не е оцеляло.
“Транспортирането на животни на дълги разстояния е ужасяващо издевателство над животните, което трябва да спре. Обществеността няма ни най-малка представа за бруталните условия за животните, скрити зад пъстрите рекламни винили на транспортните камиони, пътувайки понякога седмици, дори месеци наред. Граничният пункт Капитан Андреево е вторият по големина в света и именно от там минава най-големия трафик на животни. От години случаите с проблеми с хуманното отношение към животните на този пункт са в полезрението на европейските организации за животните.
Ние от КАЖИ се присъединяваме към призива на всички европейски организации за животните, да се отстранят пропуските в законодателството на ЕС и да се осигурят по-високи стандарти за хуманно отношение към животните по време на транспорт. Това включва и забрана за износ на живи животни към трети страни.”, сподели Петя Алтимирска, председател на сдружение КАЖИ.