Понеделник, 02 Дек 2024
    
Любопитно

Анкета на „Черноморски фар“ показа: Джен зитата следят „Биг Брадър“, за да се подиграват

  02.12.2024 13:06  
Анкета на „Черноморски фар“ показа: Джен зитата следят „Биг Брадър“, за да се подиграват

Магдалена Динева

 

Близо 50 на сто от участниците в анонимна анкета на вестник „Черноморски фар“, която обхвана 23-ма младежи, представители на поколението Z, или т.нар. Джен зита (родените между 1997 и 2012 година), посочват, че са гледали „Биг Брадър“. От тях повечето са се подигравали на новите телевизионни герои, а другите са следели предаването, за да бъдат в час с “меметата” от социалните мрежи.

 

Тазгодишният сезон на легендарния социален експеримент приключи, но остави трайна диря. В къщата се събраха 16 личности, които в продължение на два месеца деляха един покрив, изправяха се пред предизвикателства и се опитваха да не прекрачват критичната граница между словесната и физическата агресия.

 

Ярък бургаски отпечатък също не липсваше. Безспорно един от най-колоритните участници, който напусна седмица преди финала, беше Виктор от емблематичния квартал „Меден рудник“. Верен на своите корени, във визитката си се определи като силен “батка”. Няма капка съмнение, че бургазлии са наясно какво означава този термин. И все пак преди да преминем към допитването, потърсихме в най-голямата търсачка в света думата “батка”, за да се уверим, че и тя, наравно с бургазлии, знае значението на този градски жаргон. А сред първите  отговори, които открихме, е този: Батка - яко напомпан анаболен индивид от мъжки пол, който в повечето случаи има по няколко татуировки. Бургазлията се представи и като ценител на красивите жени, и като лирик.

 

Оставаме на онези читатели, които са били и зрители на предаването, да преценят сами дали Виктор действително прояви тези качества по време на престоя си в къщата. Любопитно е обаче не само какви са чертите и особеностите на всеки от участниците в социалния експеримент, но и какви са мотивите на младите хора да го гледат. А ето как реагираха 23-мата участници. Оказа се, че жените са много по-активни - 20 от всички запитани.

 

В основата на допитването ни залегна недвусмисленият въпрос: Гледахте ли „Биг Брадър“ и ако да - защо? Ограничихме се до три възможни отговора. Резултатът е, че 50 на сто от участниците в анкетата са били и зрители на популярното реалити, другите са предпочели по това време да се занимават с по-полезни за тях дейности.

 

Но защо половината от запитаните младежи са избрали да стоят пред малкия екран вечер? Най-голям брой от тях са посочили отговора “гледах, защото ми беше забавно и ми харесваше да им се подигравам”. Не малка част са се спрели и на отговора, че са „искали да бъдат в час с “меметата”, които се въртят в социалните мрежи”, а едва един анкетиран е посочил, че целта да следи всяка вечер телевизионното шоу е била „да извърши своеобразно изследване на поведението на участниците“.

 

Защо Гого е любимец на младите?

 

Очертават се и изявени фаворити от предаването сред анкетираните. Най-много привърженици в анкетата ни е събрал 22-годишният Гого. В своята визитка той се представи като работохолик, собственик на бизнес и милионер. Четирима са го определили като любим герой с мотивите – нормален, възпитан, интелигентен и трезвен. Марио, който е и големият победител в 6-тия сезон на телевизионното шоу, е вторият посочен като фаворит в нашата анкета. 20% от анкетираните са го определили за любимец заради забавно поведение и социална интелигентност, тъй като е успял да се абстрахира от непристойното поведение на останалите герои от къщата на „Големия брат“. В предаването е станал известен с тежката си житейска съдба – майка му е шизофреник, а баща му го е оставил в Дом за деца, лишени от родителски грижи. В последствие Марио е завършил Духовната семинария, но не е сред най-добрите примери за духовник,  тъй като едно от прегрешенията му е, че е бил хазартно зависим.

 

Георги, Ванеса и Ивонне също са били сред фаворитите на младите хора. А повод за тяхното фаворизиране са посочили колоритността им.

Осем души, сред които и такива, които не са гледали редовно предаването, са заявили, че нямат любимец, изтъквайки следните причини - липса на личност, която може да бъде пример за подражание, нивото на морала е било на ниско ниво и „участниците са ударили дъното“.

От проучването може да се даде една положителна оценка за новото поколение – голяма част от т. нар. „Джен зита“ не толерират липсата на морални и нравствени ценности и демонстрирането на прогресиращо безкултурие.