„Шенген“ с 37%, „дубайски шоколад“ с 26 на сто и „санитарен кордон“ с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024-та за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи „Думи на годината с „Как се пише?“. След тях сред първите десет са „Гунди“, която беше на косъм да влезе в челната тройка, „избори“, „дезинформация“, „безводие“, „Тръмп“, „Ново начало“ и „Олимпиада“.
Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите. Във финалния етап всеки можеше да даде вота си в анкета за три думи и изрази, които са белязали 2024-та, а медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. 9 милиона и 600 хиляди публикации в 10 123 информационни онлайн източника на български език за периода 1 януари – 31 декември 2024 г. са проверени в неговите рамки.
„Думите на годината този път се родиха трудно. Почти около всяка от предложените на финала 10 думи витае парадокс или е натоварена с ирония. Точно както е в живота ни. „Шенген“ – тъй дълго чакан, че радостта се размина с пристигането му. „Дубайски шоколад“ – луксът на преситения и в същото време гладен живот. „Санитарен кордон“ – илюзията, че политиката има нещо общо с хигиената“, е анализът на Веселина Седларска, член на журито.