Силвия Шатърова
Кораб на подводни криле, с електрически двигател и ползващ водород, а не дизел може да плава между Варна и Бургас, както и между Несебър и Созопол. Така той ще освободи автомобилните трасета и тяхната натоваренност през летния сезон, това стана ясно от изложението на Андрей Станев, собственик на фирма „Галера 007“ по време на 4-я Международен форум за авио и транспортна свързаност и туризъм, който се организира от СНЦ „Рафаел“.
Варненската частна компания построи кораба „Бургус“, който плава до остров Света Анастасия. Той също е на принципа на подводните криле, които помагат да се преодолеят големите вълни и неприятното клатене по време на по-лошо време. При тази технология корабът е винаги водоравно разположен и премахва неприятното клатене, което не може да се изтърпи от пасажер повече от час.
Само кораби на поднодни криле може да се справят със специфичните условия на Черно море, категоричен е Станев.
Така морските линии могат вече да не са екзотика и да не се съобразяват със специфичните условия на Черно море. С подобна технология е възможна и морската връзка с Турция, било то с Инеада или Истанбул.
„Свързаността между отделните морски пристанища в българската акватория е 60 морски мили. Истанбул е транспортен и туристически хъб и трябва да се присъединим към него“, допълва още Станев.
Компанията, на която той е изпълнителен директор, разработва екологични, високотехнологични плавателни съдове, позиционирани в малко и среднотонажно корабоплаване. Двигателите им са електрически и хибридни .
Първият им изцяло електрически кораб обслужва линията Силистра -Кълъраш и след влизането ни в Шенген той пътува до румънския град по река Дунав. Корабът има опция да се движи между 5 и 7 часа само на ток, няма дизел, след това се зарежда два часа.
На същия принцип може да се пътуват кораби между Несебър и Созопол и Варна и Бургас.
Сериозни интереси към този вид кораб са проявили инвеститори от Лондон.
„Сега е момента да не се изтърва този интерес на чуждите инвеститори. Създайте форум за Черно море и неговата перспектива, ще дойдат инвеститори, които виждат потенциал, а не проблем. Тръбим, че морето има проблем, но не казваме какъв потенциал има то“, заяви още Станев пред журналисти.
Фирмата в момента кандидатства за построяване на изцяло екологичен ферибот „Белослав“ . Тя ползва само български партньори за оборудване. Малцина знаят, че седалките на „Бургус“ са направени от фирма в Самоков.
Станев подчерта важността на работата за българското корабостроене в развойните центрове, каквито са Технически университет - Варна и Центърът по хидро- и аеро динамика към Българската академия на науките.