Изграждането на нова железопътна инфраструктура на пристанищен терминал „Бургас Запад“ и пристанищен терминал „Бургас Изток-2“ ще повиши ефективността на товаро-разтоварните и маневрените операции и ще насърчи преминаването към железопътен транспорт
„БМФ Порт Бургас“ АД стартира проекта „From East 2 West Connections“ с информационна среща в Международния конгресен център Бургас. Събитието уважиха Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Ангел Забуртов, кметът на Бургас Димитър Николов, Ивайло Иванов, Генерален директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, представители на местната власт, партньори и експерти. Всички те изразиха задоволство от значимостта на инициативата, както за транспортния сектор, така и за икономическото развитие на регион Бургас и България.
Изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас“ АД Борис Балев благодари на всички участници и партньори за подкрепата. Балев подчерта, че проектът е поредната значима инициатива на компанията, която демонстрира важността на сътрудничеството между частния сектор и държавните институции.
„Успешният европроект на дружеството ни е типичен пример за отборна работа. Ние ще продължим да работим упорито за увеличаване капацитета на пристанището. Преди един месец бях в Хамбург и споделих на местните власти, че при нас над 50% от товарите идват или тръгват по железопътни линии. Дори за тях- за пристанище Хамбург- този процент е трудно постижим”.
Борис Балев
Ангел Забуртов, Заместник-министър на транспорта и съобщенията, нарече днешната среща най-добрият форум, на който може да се покаже работещ модел на публично-частно партньорство в България.
„Проектът е стратегически. Той е четвърти или пети, финансиран по програмата Connecting Europe. До този момент, БМФ Порт Бургас е инвестирал близо 300 милиона евро. Това затвърждава мнението, че пристанищата се развиват най-добре, когато са менажирани от частни оператори и с помощта на местна и държавна власт. Поздравления за екипната работа.”
Ангел Забуртов-заместник министър на транспорта
Ивайло Иванов, Генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" също поздрави БМФ Порт Бургас и пожела успех на инициативата.
„Развитието на железопътната инфраструктура е от стратегическо значение на европейско ниво, това ще доведе не само до по-ефективни пристанищни операции, но и за интегрирането на пристанището като част от европейската транспортна схема.
Новите жп коловози, ще спомогнат за по-бърз и безпроблемен трансфер на товарите, а оттам ще се намалят вредните емисии и ефективно ще се подобри климатичната среда в пристанищния район. Така че, в лицето на Държавно предприятие „Пристанищна Инфраструктура” имате един дългосрочен партньор.”
Кметът на Бургас Димитър Николов поздрави концесионера на Пристанище Запад и изтъкна огромните ползи от стартиращия проект.
„Въздухът в Бургас ще стане по-чист, ще се намалят вредните емисии от трафика на тежко товарните автомобили, цената на превоз ще се намали, а от там ще се увеличи конкурентоспособността на Пристанище Бургас. Ще имаме повече работни места и още по-голяма икономическа устойчивост.”
Проектът започна на 1 август 2024 г. и се очаква да бъде завършен до 31 май 2027г. Основният му фокус е изграждането на нова железопътна инфраструктура на пристанищен терминал „Бургас Запад“ и пристанищен терминал „Бургас Изток-2“, което ще повиши ефективността на товаро-разтоварните и маневрените операции и ще насърчи преминаването към железопътен транспорт. Инициативата е съфинансирана от Европейската изпълнителна агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) по Механизма за свързване на Европа (CEF) за транспорт и цели значително подобряване на железопътната достъпност до пристанище Бургас.
Основните дейности по проекта включват:
- Изграждане на ново коловозно развитие на пристанищен терминал „Бургас Запад“: Изграждане на шест железопътни коловоза – две оперативни и четири буферни, с обща дължина приблизително 3 975 метра. Новата инфраструктура ще обслужва влакове за контейнери и насипни товари, като ще увеличи капацитета на терминала от 33 на 102 вагона дневно.
- Изграждане на два нови железопътни коловоза и бретел на пристанищен терминал „Бургас Изток-2“: Изграждане на два нови коловоза с дължина 614 м и 412 м, обслужващи корабни места 16, 17, 18 и 19. Това ще повиши оперативния капацитет на терминала от 128 на 166 вагона дневно.
- Изграждане на нов железопътен коловоз, свързващ терминал „Бургас За-пад“ и терминал „Бургас Изток-2“: Изграждане на нов 456-метров жп коловоз, който ще свързва терминал „Бургас Запад“ с терминал „Бургас Изток-2“, осигурявайки допълнителен капацитет и непрекъснатост на операциите.
Индикативният размер на допустимите разходи по проекта е над 10,7 милиона евро, като до 85% от тази сума, или приблизително 9,1 милиона евро, ще бъдат финансирани по Механизма за свързване на Европа - сектор “Транспорт", приоритет “Проекти по основната мрежа" - Кохезионен пакет.
„БМФ Порт Бургас“ АД се ангажира с минимизиране на екологичния отпечатък чрез внедряване на иновативни решения като електрически маневрени локомотиви и директни железопътни връзки с вътрешни интермодални терминали. Новата пристанищна инфраструктура, оборудвана с най-съвременна техника и технологии, ще позволи безпроблемен трансфер на товари между кораби и железопътен транспорт, което ще доведе до значително намаляване на вредните емисии и ще подкрепи по-екологична логистика.
По време на събитието официалните лица подчертаха значението на проекта за изпълнението на приоритетите на Европейския съюз за намаляване на въглеродния отпечатък в транспортния сектор чрез прилагане на нискоемисионни технологии в товаро-разтоварните операции. Инициативата утвърждава пристанище Бургас като ключов транспортен хъб по коридора „Балтийско море – Черно море – Егейско море“.
Проектът „From East 2 West Connections“ представлява важна стъпка към повишаване на ефективността и устойчивостта на транспортната инфраструктура в България, като насърчава по-силните връзки между Източна и Западна Европа.