„Фразата „пътна безопасност“ не сме я чули от нито един от тримата министри по ресор“, заяви той пред „Черноморски фар“
Интервю на Георги РУСИНОВ
- Г-н Милчев, за пореден път цялата страна стана свидетел на тежка катастрофа с камион в Айтос, която този път коства три живота. Защо продължават да се случват тези инциденти и има ли виновни за това?
- Защото държавните институции, отговорни за транспортната система са абсолютно абдикирали от дълги години. Това, което констатираме ние от Института за пътна безопасност е, че от май месец насам има абсолютно пълен бойкот и безхаберие от страна на държавните институции. Говоря за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Държавна агенция „Пътна безопасност“ и „Пътна полиция“. Тези три институции, които имат пряко въздействие върху пътната безопасност от май месец насам все ги няма. Те просто са се скатали. Фразата „пътна безопасност“ не сме я чули и от нито един от основните министри по темата – на вътрешните работи, на транспорта и на регионалното министерство. Това само по себе си ни показва, че ние се нуждаем наистина от много силен обществен натиск върху нашите политици, защото те само тогава реагират.
- В тази връзка, вдигнаха се на протест айтозлии и държавата бързо реагира с бързи временни мерки и дългосрочни. Трябва ли обаче всеки път това да става след трагичен инцидент? Кое къде куца?
- Правителството на Стефан Янев по никакъв начин не се различава от правителството на Борисов – то действа по пожарникарски. Когато има протест и проблем, тогава отива да го решава. Искам да кажа за вашите читатели, че през юни месец още сме предоставили 11 доклада на министър Виолета Комитова, с които я информираме за критични места в инфраструктурата при строежа на нови пътища, но реакция от нейна страна няма. Затова казвам – по един и същ начин се действа и в това правителство. За министър Янев пътната безопасност е досадно служебно задължение.
- Свързаха ли се с Института за пътна безопасност хора от Айтос?
- Да, и ще ви кажа нещо. Ние получихме преди дни информация от жители на Айтос, че направената организация е погрешна и че ще създаде отново проблеми за транспортната структура на града. В четвъртък (б.а. - вчера) ще изпратим наш екип, който ще направи задълбочен анализ на цялата ситуация и на това, което са въвели като организация и ще излезем с доклад и ще информираме общността какви са проблемите.
- С повече подробности да кажете за сигнала? Какъв е за хората проблемът?
- Получихме сигнал, че новите знаци, които са сложени в града, забраняват влизането на всякаква тежкотоварна техника. Това според тях ще затрудни зареждането на магазини, бензиностанции, обслужването на автобусните линии. Това дали е така, аз все още не знам и не бих искал да се ангажирам с мнение. Затова ние ще проверим и не само това. Аз имам подозрение, че когато се действа под натиск и в паника, както действа българското правителство в момента, много често се допускат сериозни грешки. Също така трябва да отчетем, че проблемът, който го има в Айтос, го има в почти всички средно големи градове в страната, през които минава транзитно движение. Смесването на различни видове трафик – транзитен, локален, тежкотоварен, лекотоварен, автомобилен и пешеходен създава критични точки. За тях трябва да се предприемат последващи действия, а не да чакаме да стават катастрофи и хората да се вдигат на протест. Затова е необходимо наистина много силно професионално отношение към проблема и наистина да се извърши тази така наречена оценка на риска на цялата транспортна система. Тогава ще ни покаже къде на първо място трябва да вкараме инвестиции, за да изведем движението извън града, къде трябва да се ограничи, къде трябва да се промени контрола, който се осъществява. Това нещо ние към днешна дата не го виждаме от сегашното правителство.
- Обходни пътища ли са единственият вариант за решение на проблема с тежките катастрофи с камиони в градски условия?
- Ние нямаме пари да направим обходни пътища на всички градове. Когато е конструирана транспортната система, тя е конструирана по начин, който не е съобразен с нарастващото потребление и икономическо развитие. Затова е необходимо наистина да се започне промяна, но тя не може да започне изведнъж навсякъде. Именно затова казвам - трябва да се извърши оценка на риска и да се приоритезират проблемите – да започнем да ги оправяме един по един, а не по политически причини. Т.е. когато хората се надигат и протестират, ние да им решаваме проблемите. Не можем да оставяме това на хората. Този проблем трябва експертите да го управляват. Смея да кажа, че от Института за пътна безопасност сме готови да управляваме този проблем. Разполагаме с капацитета и експертизата, с които можем да помогнем на българската държава. За съжаление обаче не виждаме желание от тяхна страна.
- Претоварването на камионите и липсата на технически прегледи – колко сериозни явления са?
- Ние сме убедени, че контролът върху товарните автомобили е абсолютно корумпиран. Всички транспортни фирми, за да функционират ефективно работят нерегламентирано. Знаете ли какво се случва в момента? Фирмите, които произвеждат някаква продукция – примерно кисело мляко, зърно и каквото и да се сетите, те не ползват лицензирани транспортни фирми, а създават собствен автотранспорт. И забележете, когато фирмата започва да трупа загуби от своето производство, те започват да намаляват разходите от автотранспорта като занижават поддръжката му, като претоварват, за да могат три курса да ги извършат за два и като шофьорите, които използват, ги пренатоварват с време – да шофират повече от регламентираното. И когато сложим липсата на контрол и корупцията, която витае в цялата Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ , трябва да ви кажа, че резултатът е точно такъв като в Айтос. А това става в цялата страна. Правителствата са в съдружие с тази корупционна схема. Първо, защото не приемат мерки за кадрови и структурни промени в транспортната система и второ, вие да сте чули някой от служебното правителство да е повдигнал въпроса за ТОЛ-системата? ТОЛ-системата, която ние създадохме, работи на загуба. Тя не изпълнява предвидените приходи и то не, защото сме били в пандемия, а защото намалихме обхвата и цената. И това стана по политически причини, за да угодим на транспортните фирми, които след това трябва да осигурят гласоподаватели на изборите. Именно затова служебното правителство действа като предишните, защото и то сега иска да си осигури гласоподаватели на този, който ги е назначил. Ние ще бъдем безкомпромисни да назоваваме язвите в транспортната система. И една от тях е ТОЛ-системата. Откъде да дойдат иначе парите, за да направим обходите на Айтос и другите градове? Ами трябва да дойдат от потребителите и от тези, които създават най-много проблеми, т.е. транспортните фирми, тежкотоварния превоз. Така е в цял свят. Само че ние какво правим? Българските граждани дотират транспортните фирми.
- Спирането на тежкотоварния трафик през Айтоския проход и пренасочването му през Ришкия ще помогне ли изобщо в цялата ситуация?
- Не искам предварително да говоря. Когато има протести, ние от Института за пътна безопасност не искаме да влияем на самите протести и стоим отстрани. Изчакваме да видим институциите какво ще направят. Сега, след като са взели някакво решение, ние ще направим анализ и ще излезем с доклад, който ще стигне до вас и ще може да публикувате, за да се запознаят и вашите читатели. Не искам в аванс да гадая решенията им, докато нямаме професионален анализ.
- Можем ли да заимстваме добри практики от Европа и света, които да наложим у нас?
- Първото нещо, което трябва да заимстваме от Европа е да направим структура на управление, която да може да бъде независима от политиците. Това означава, че ние трябва да създадем такава норматива и такава структура на управление, която да принуди политиците единственото, с което да се занимават да е да намират парите, а експертите да показват къде да се харчат. Другото, което можем да заимстваме и да наложим сега и веднага, аз това го предложих и на г-жа Комитова, но за съжаление не можа да разбере какво й предлагам. Трябва да се допусне извънсистемният контрол да стане законов и нормативно уреден. Има неправителствени организации, които разполагат с експертиза и тяхната експертиза е наистина независима и би следвало този контрол и това, което те правят, да бъде уредено. Зимата наш екип тръгна да проверява ремонта на автомагистрала „Тракия“ и как се строят „Хемус“ и „Европа“. Налагаше се да се преобличаме като работници, да се крием нощно време и да документираме колко мърляво се строи. Когато разбраха, че ги вършим тези неща, сключиха договор с охранителни фирми, за да пазят обектите от нас. Г-жа Комитова нищо не направи по този въпрос.