Нова транспортна схема, изграждане на нови паркинги, водни атракции и обновена крайбрежна алея са част от нея
Интервю на Моника ИЛИЕВА
- Г-н Алексиев, предстои обсъждане на новата транспортна схема на Поморие. Какви решения ще предложи общинска администрация, с които да облекчи трафика в града през следващия летен сезон?
- Веднага след приключване на летния сезон направихме среща с туристическия бранш. Отчетохме, че профилът на туриста, който посещава нашия град, се е променил. Преди пандемията туристите идваха със самолети от Русия, с автобуси от Украйна, с полети от Чехия и Полша. Посещаваха ни много малко българи. Като резултат от пандемичната обстановка, те преоткриха родното Черноморие, в частност Поморие като добра туристическа дестинация. И аз съм много доволен от това. Българинът пътува с автомобила си. Лято 2021 беше много натоварено, защото всеки пристигна с личния си автомобил. 2020 г. ни даде знак, че в близко бъдеще това ще е профилът на туриста. Започнахме да работим след приключване на предходния сезон по нова транспортна схема на града. Тя включва максимална еднопосочност на улиците, но с възможност за паркиране от едната страна на платното, съобразено със Закона за движение по пътищата. Изминалото лято ни показа, че само тази организация не е достатъчна. Започнахме разработка на нови паркинги, имаме няколко съществуващи, които не са достатъчни. В тази връзка е и новата транспортна схема. Една от идеите в схемата е въвеждане на синя зона. Зоната няма да е сезонна, ще работи целогодишно. За да чуем гражданите, предстои обсъждане.
През 2013 година направихме опит за въвеждане на синя зона, отпорът беше голям, според аргументите - щели да избягат туристите. Няма такова нещо. Всички пътуваме в чужбина и виждаме как е уреден въпросът с паркирането на автомобилите в подобни курортни градчета в държави като Испания, Италия, Германия. Синята зона ще бъде преференциална за живеещите в града целогодишно. За туристите ще има определени паркинги, където да оставят автомобилите си. Цените ще бъдат атрактивни, в зависимост от престоя на автомобила. Идеята на тези паркинги е местният жител да може да си паркира пред къщи. А не да запазва мястото си за туриста. А той, на свой ред, да задръства тротоарите. В тази връзка поморийци ще паркират пред дома си, а туристът - на паркинга. Идеята ни е автомобилите на почиващите да си останат на паркинга, защото в града не им трябват. При нас всичко е на една ръка разстояние. Плажът е близо и центърът, и заведенията. Когато решиш да се поразходиш до Слънчев бряг и Несебър, си запали автомобила. Очаквам, че ще имаме противници.
Паркингите ще ги обособим на едни нормални цени и аз не мисля, че ще има турист, независимо дали е българин, или чужденец, който да не знае, че трябва да си плати паркинга. Цялата система ще бъде автоматизирана, предвидили сме автомати за платено паркиране, т.е. изключваме максимално човешкия фактор. Дейността ще се осъществява и контролира от Общината. Няма да предоставяме възможност външни фирми да влизат. Инвестицията ще е доста сериозна. В момента правим изчисленията и разчетите. Предвидили сме закупуването на два репатриращи автомобила, за да бъдат те общински, по-този начин ще можем да контролираме паркирането и да въведем ред.
Насочваме се към генерално решаване на този голям проблем.
Предвижда се и буферен паркинг, но на по-късен етап. Той ще бъде в началото на града, на терен около 8,5 дка, в района на бъдещата автогара и ще е на символична цена. Идеята е, бидейки на автогарата, където са всички автобуси, включително и тези от градския транспорт, както и местостоянка за таксита, туристът да намери удобния за него вариант, с който да влезе в града.
- Как смятате да прекъснете порочната практика с паркирането по тротоарите?
- Имаме решение – антипаркинг колчета, ще ги монтираме навсякъде, където е нужно. Идеята е тротоарите да бъдат абсолютно свободни, автомобилите да са изведени на уличното платено, в еднопосочни улици. Мога да дам пример с европейски градове, не съм го измислил аз, видял съм го и го прилагаме. И там цената на леглото е в пъти по-висока от цената на нашето легло, паркингите са в пъти по-скъпи от нашите. Въпреки това, е пълно с туристи, но забележете - туристи, които наистина отиват да почиват. Това е идеята ни. Да направим така, че като дойдат нашите туристи и гости, да могат да почиват, а не да прескачат през автомобилите.
Профилът на нашия туризъм е семейният. Много млади семейства с деца посещават град Поморие, защото е тихо, спокойно и те, и децата им се чувстват добре. Но да буташ дете в количка, а тротоарите да са заети с коли, това се превръща в сериозно изпитание. Тротоарите трябва да бъдат освободени от автомобили. Не казвам, че ще стане като с магическа пръчка и за един сезон, но работим много усилено.
За да отворим пространство за паркиране ще включим дворове на училищата като временни паркинги, разбира се не и спортните им площадки, парите, които се вземат от тях, ще се предоставят на училищата. Ще бъдат включени и пристанищата в тези паркинги.
Предстои да бъде изграден и един нов паркинг, който ще се намира в района на „Софарма“. Проектът е изготвен, одобрен, предстои да го включим в новата инвестиционна програма за 2022 година и да стартираме изграждането му. Идеята е до началото на май следващата година да е готов за експлоатация.
- Г-н Алексиев, да поговорим за бъдещите инфраструктурни проекти, които предстоят в старата и новата част на града.
- Единият, много важен проект, е паркинга в района „Софарма“, който споменах, за да отпушим зоната около плажа. Вторият е изграждането на кръгово в района на кръстовището на ул. „Княз Борис I“ и ул. „Европа“ (около бившия Лимонаден цех). Изключително важен проект за нашия град, трябва да бъде готов до началото на новия туристически сезон. Имаме разработен проект, одобрен е, избран е изпълнителят. Ще реализираме кръгово движение, като кръгът ще бъде на ул. „Княз Борис I“. Той ще е връзката с ул. „Европа“, която води към Руския квартал и санаториумите. Надясно правим връзка с бул. „П. К. Яворов“, а пътуващите за ЦГЧ продължават направо. С този инфраструктурен проект трябва да сме готови до 15 май. И той ще бъде финансиран със собствени средства. Всъщност, чрез всички инфраструктурни проекти залагаме мащабна собствена инвестиционна програма в новия Бюджет 2022.
- Какво ще се случи с една от най-дългите крайбрежни алеи „Яворов“, предвидени ли са средства за нейната рехабилитация?
- Реализираме и два много важни общински проекта по линия на Местна инициативна рибарска група (МИРГ). Единият е основна рехабилитация на крайбрежна алея „Яворов“, пешеходната й част. Предвижда се подмяна на настилката, ново алейно светление, пейки, подмяна на тревни площи, за да стане една наистина привлекателна крайбрежна пешеходна зона. Крайбрежната ни алея се харесва от всички. И от жители, и от гости на града.
Има един спор около нея, че заведения вадят масите си на алеята. Аз мисля, че това е един от начините да раздвижим града, да пръснем хората в различните му зони. Крайбрежната алея е и за разходка, и за развлечения. Ако ние не я бяхме довършили и да я свържем с кв. „Св Георги“, тя нямаше да е толкова атрактивна. Допуснахме тези заведения да стъпят на крайбрежната алея така както е в Кан и други европейски точки. Това е един от пътищата да раздвижим града и да създадем лоялна конкуренция между многото заведения в него. Ще се върна назад във времето, когато крайбрежните заведения бяха концентрирани на Източния плаж, само че там има концесионер, така изникнаха бараки. В момента хората, живеещи наоколо, искат да бъдат премахнати. Откакто раздвижихме крайбрежната „Яворов“, концесионерът разбра, че не може да продължава по стария начин. В момента, казах го на туристическия бранш, ще го кажа и на съгражданите си, успях да убедя концесионера, че е нужна промяна. Резултатът е, че той е възложил проектиране на нова визия на Източния плаж. Когато проектът е готов, ще бъде представен за одобрението на съгражданите ни. По този начин ще стартира облагородяването и обновяването на Източния плаж в Поморие. Искам да уточня, че това е дълъг процес и няма да успеем до началото на предстоящия сезон. По-важното е, че имаме разбирането на концесионера и че той ще вложи средства, за да направи плаж на добро европейско ниво. Ще стане много атрактивен, ще бъде осветен, ще има спортни атракции. Но ще говорим повече след изготвянето на проекта.
- Предвиждате ли изграждането на някаква нова атракция, която да отличи Поморие от останалите курортни градчета?
- Предстои да изградим водна атракция, пеещ фонтан в морето. Тя ще е на 25 м от брега, в района на ЦГЧ, между „Морско казино“ и Стария кей, т.е. по булевард „Яворов“. Ще бъде монтиран фонтан, който ще е тип водно шоу. През деня ще визуализира различни фигури от водни струи, а вечерта, но в определени часове, ще се включва атракцията „Звук и светлина“ и ще изобразява различни фигури. Тази атракция ще функционира от май до септември.
Поморие посреща ударно лято 2022, смайва туристи с нова инфраструктура
- Преди време се заговори и за вятърна мелница и ботаническа градина, тези проекти на какъв етап са?
- Проектът за вятърната мелница е в ход. Кандидатствали сме по една от програмите за ремонт на Музея на солта и в този проект сме включили и мелницата. Очакваме оценка. Надявам се да бъдем одобрени, защото отговаря на всички изисквания, но все пак конкуренцията между нас, кметовете, е много голяма.
Относно ботаническата градина, чакам ново правителство, за да има с кого да говоря за реализацията на идеята. Опитна станция „Южни култури“, на чиято територия ще е тази така наречена градина от южни култури, защото там има киви, лимон, нар, бадеми, има много интересни сортове лози е към Селскостопанска академия към Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ). Опитната станция функционира. Тя си има директор, г-н Иван Бакалов, с него сме в много добра комуникация. Той полага големи грижи да я възроди и да запази тези редки южни видове. Проектът е готов, но той включва и Тракийска куполна гробница, която е на територията на Южни култури. В момента проектът се намира в МЗХГ. Ние сме направили необходимото и сме обособили тази санитарно-охранителна зона, необходима заради близостта на гробницата и всичко това трябва да се съгласува с МЗХГ. МЗХГ иска становище от Селскостопанска академия. Те на свой ред чакат разрешение от друго ниво. В крайна сметка всичко това се решава на една маса със страните. Но това може да го направи министърът, но не служебният, а един действащ министър. Като ние не искаме собственост, а партньорство. Да отремонтираме пътя, довеждащ до Куполна гробница, да облагородим пространството около самата гробница, да направим в една тяхна постройка, бивш стол, Туристически информационен център и пред самата сграда да реализираме ботаническата градина с тези редки растения. Движим проекта по административния ред. Трябва ни редовно правителство, за да водим разговори в тази посока. Полза ще има и общината, и държавата в лицето на Селскостопанска академия, защото се очакват приходи. Очакваме да ни върнат и пътя, т.е. той ще стане отново общински. Обособява се една тиха, спокойна зона, подходяща за туризъм, намираща се на 15 минути от Летище Бургас. Ето така се прави туризъм. Не само да му вземеш парите за нощувка, но и да му покажеш културно-историческото си наследство. Развиваме разширения туристически продукт, за да създадем добавената стойност.