Дона МИТЕВА
Коледа и Нова година са празници, свързани с добро настроение, подаръци, пищни трапези, а за мнозина и пътувания в страната и чужбина – все неща, които изискват сериозни финанси. Докато една категория хора разчитат на това, че бавно и полека са заделят методично средства, които да „хвърлят“ за удоволствие по празниците, други теглят бърз кредити.
„Не съм правил социологическо изследване по въпроса, но като цяло по празниците всеки един от нас се нуждае от повече средства, както за подаръци за близките, така и за коледната и новогодишната трапеза. Мисля, че ще са малко онези работодатели, които ще могат да отделят по една допълнителна заплата за своите служители. Това, струва ми се, вече се случва само в някои от държавните институции, реализирали определени спестявания от бюджета си. Следователно, няма да са малко и онези, които поради липса на такива средства, най-вероятно ще потърсят услугите на фирмите за отпускане на бързи кредити“, казва бургаският омбудсман Тодор Стамболиев.
Проблемът с бързите кредити и тяхното неимоверно оскъпяване е и във фокуса на националния омбудсман Диана Ковачева, която казва в национален ефир, че се работи по случаи на длъжниците, които имат много бързи кредити.
"Има случаи, при които се теглят 1000 лв., плаща се още толкова, защото е експресно разгледано искането и няма поръчител, докато подписват хората, се плаща още 3000 лв. Намесваме се при такива жалби, опитваме се да разсрочим дълга, те погасяват само лихвите, главницата остава", обясни Ковачева.
Бургазлии не правят изключение. Има такива, които след вземане на бърз кредит се жалват от това, че трябва да върнат двойно и тройно по-голяма сума, която не е по възможностите им да бъде издължена в срок.
„Всяка година е имало, има и тази, ще има, предполагам, и за съжаление и в следващата година. До бърз кредит би трябвало да се прибягва само в краен случай и при липса на друга възможност за набиране на средства.
Неплащането или забавата на вноска по договора за кредит има санкции, често те са близко, или надвишават размера на главницата, особено когато се съчетаят с разходите по вече образувано впоследствие на изпълнително дело при съдебен изпълнител“, обяснява Стамболиев.
От опита си и по свои наблюдения той казва, че това са хора, които в болшинството си са в нужда. „Има и такива, които подписват договор за сума, с която закупуват например мобилен телефон или друга вещ, която в никакъв случай, според мен, не оправдава риска от неустойка при неспазване договора“, говори за профила на онези, които прибягват до тегленето на бързи кредити.
По данни на омбудсмана има и случаи на злоупотреба - наивници, които са били измамени да се подпишат като поръчители от кредитополучателя - лице, което е знаело предварително, че няма как да върне сумата.
Проблемите, които бургазлии поставят пред обществения посредник далеч не се ограничават с бързите кредити.
„По-голям кръг от обществените отношения, които бяха предмет на сигналите до мен тази година, бяха въпросите, свързани с транспорт, паркинги и улици, липсата на достатъчно места в зоните за платено паркиране, подобряване на пътната инфраструктура, особено за улиците и пространствата, включени в т.нар. „синя“ и „зелена“ зона. Имах сигнали за невъзможност за паркиране по адрес на местоживеене от лица с увреждания, сигнали за злоупотреба с карти на трудноподвижни лица, благоустройство и строителство. Бургазлии идваха при мен и с оплаквания за липсата на добра хигиена на територията на обособените детски площадки за игра, особено в междублоковите пространства. Продължиха сигналите към т. нар. монополни дружества, осигуряващи подаването на ел. енергия, извършващи ВиК услуги, жалбите за несправедливо таксуване от мобилни оператори и т.н.“, описва основните теми на жалбите на гражданите Стамболиев.
В преобладаващата си част гражданите, които търсят помощ от обществения посредник в Бургас, това са зрели хора, обикновено в предпенсионна и пенсионна възраст, социално слаби. Хората, страдащи от тежки заболявания, самотно живеещите, лицата с различна степен на увреждания, безработни или измамени от работодателя, или такива, чието оцеляване е въпрос на ежедневна борба, също разчитат на помощ от институцията на обществения посредник.
„При мене идват също хора, които трудно могат да се ориентират в множеството бюрократични процедури, не могат да определят адресата на искането си“, допълва картината Стамболиев.