Дона МИТЕВА
Широкото обсъждане на учебните програми е по-скоро пиар акция, отколкото търсен реален ефект. Така смята синдикалистът Константин Янков, който е и преподавател по география в горен курс в Бургас.
„Искат предложенията за програмите да ги дава само учителят, който преподава в определените класове. В случая аз преподавам в горен курс, но имам поглед и върху останалия материал, защото пропуските се виждат много ясно, а нямам право да давам предложения, свързани с друг етап от обучението”, дава пример учителят и подчертава, че със сигурност има нужда от промени, но въпросът е кой и как ще ги направи.
Синдикалистът напомня, че през 2016 година при подобни обсъждания учители също са правили предложения. Но нито едно от тях не е взето под внимание. „Ако някой иска да коригира учебните програми – да отвори тези предложения и да ги видят. Няма промяна. Учителите са обезверени точно за това, че техните предложения не се вземат под внимание. Има един анонимен кръг от специалисти, които правят програмите. На практика се сблъскваме точно с тях като със стена”, връща се във времето Янков.
синдикалистът Константин Янков
Подходящи ли са за съответната възраст на учениците и разбираеми ли са за тях темите и термините в учебния материал, включен в учебните програми? До каква степен се усвояват новите знания? Постигат ли се очакваните резултати? Достатъчно ли са междупредметните връзки? Това са част от въпросите, които Министерството на образованието и науката (МОН) задава на учителите по общообразователни предмети от I до X клас в цялата страна.
До 8 април педагозите могат да оценяват учебните програми по предметите, които преподават. Участието е доброволно.
Резултатите от проведеното проучване ще бъдат обобщени автоматично, данните - предоставени на работните групи към МОН, които правят цялостен преглед на учебното съдържание. В тях са включени повече от 170 учители, методици и психолози.
Предстои да се направи и анонимно допитване до учениците от III до X клас, за да се провери доколко сложен им се струва учебният материал.