Дона МИТЕВА
След старта на електронните направления лекари споделят, че новата системата вместо да улесни, усложнява и забавя процеса. Като виц в съсловието вече се разправя новината на национална телевизия, че грешка в една от програмите препраща всички пациенти на гинеколог, независимо какво ги боли.
Това, че има проблеми и системата не работи гладко, потвърди и жена от регистратурата на бургаско здравно заведение. Тя коментира, че са преминали обученията за работа с приложението, но има и много неясноти още. И докато неяснотите се изяснят и от софтуерните фирми изгладят нещата, може само да се перифразира една крилата фраза от близкото минало: „За Бога, братя, не се разболявайте!“
Д-р Петко Желязков, председател на Регионалния съюз на семейните лекари, потвърди, че има проблем поне с една от софтуерните фирми, за жалост точно тази, с която работи и самият той.
„При нас, личните лекари, около 60% в останалите фирми са готови, но сериозният проблем е в това, че не са готови технологично, с актуализиран както трябва софтуер, звената на специализираната помощ. Защото би трябвало ние като изпратим електронните направления, те да потърсят пациента по ЕГН и по дата на изписване на направлението. На този етап обаче не могат да го намерят по тези критерии. Могат да го търсят само по един десетцифрено-буквен референтен номер, който се образува когато изпратим направлението в Националната здравна информационна система. Само по този код може да се намери направлението“, коментира личният лекар.
В момента точно този номер джипитата пишат на ръка, понякога бъркат цифри или букви или пък ги изписват неясно. И когато пациентът отиде в лабораторията или при специалиста, не излиза самото направление. Нерядко от там ги връщат обратно при личния лекар, а при добра воля му звънят, за да се уточнят цифрите и буквите по телефона, за да не се разкарва болният.
В нормативната уредба се казва, че трябва да се търси по ЕГН на пациента, но на практика нещата са съвсем различни. Това рефлектира в пациента. И до голяма степен при личните лекари.
„Не стига, че пращаме направленията електронно, а пишем и на едни листчета въпросния код, за да улесним специалистите и лабораториите на ръка. Къде грешим, къде не... бавим се. Ако трябва да издам четири направления за кръв и две за специалист – докато припиша този код, поне пет минути ще са ми нужни. Вместо да прегледам друг пациент, аз пиша на хвърчащи листчета.
Вчера имах случай с една жена, моя пациентка, която пък си беше загубила листчето с четири такива референтни кода. Прекъснах прегледа на пациента, който е при мен, отворих нейното досие, написах първо на листче отново кодовете, после й се обадих по телефона и да й ги издиктувам, защото тя е в Бургас, а аз съм в Камено“, дава само един пример докторът.
Думите на здравния министър, че всичко е наред и е прекрасно д-р Желязков приема с огромна доза скептицизъм в този момент, когато всичко е пълен хаос. Той има и надежда, че всичко ще си дойде на мястото след известно време. Но болните, онези, които се нуждаят в момента от среща със специалист или пък от изследвания в лаборатория, ще заплатят въвеждането на новата система с времето си, болката и горчилката от опита, че по принцип не е добре да си болен, но пък съвсем зле е да си болен в България, и то когато се „подобрява системата“.
Както всяка година ни изненадва снегът, така и от 1 юни отново ни изненада и въвеждането на електронните направления за лекар-специалист. Нищо, че това се тръби от много време. Знае се какви промени трябва да станат, но се оказва, че времето не стига. Затова поне една седмица още ще има хаос с направленията, убедени са лекарите.