Групата е флагман на кампанията в защита на повече роден продукт в ефира
В неделя излизат на концерт в Поморие – отново с местни млади изпълнители
Интервю на Георги РУСИНОВ
- Г-н Славчев, нека да разкажем на нашите читатели за кампанията „Изпей „Обичам те“ на български“. Каква е целта й, от колко време продължава?
- Кампанията стартира през 2016 година по идея на нашата група „Хоризонт“. Досега са се провели 40 концерта, като във всеки един участват местни млади изпълнители – момичета и момчета, или групи от градовете, в които гостуваме. С кампанията акцентираме на два въпроса. Единият е за излъчване на повече българска музика в българските медии. Това го казваме не само като изпълнители, но и като слушатели. Навсякъде, където гостуваме, виждаме подкрепата на хората в тази посока.
Защо ли? Ще ви кажа. Когато ние пътуваме по работа в чужбина виждаме, че навсякъде по света положението е абсолютно различно от медийната среда в България и отношението й към българската музика. Музиката на всяка една държава е част от нейната култура. И когато ние пренебрегваме българската култура и в частност българската музика, на нейно място се настаняват други култура и музика. Навсякъде по света хората си защитават, обичат и уважават собствените изпълнители и култура. Докато в България вече над 30 години не е така. И когато едно нещо се прави прекалено дълго, дори и да е смешно, хората започват да го приемат като нормално. Това не трябва да е така.
Имаме винаги едно условие към всички местни изпълнители, с които излизаме на сцена по време на кампанията и то е да направят песен на български. В някои от градовете имаме трудности да намерим млади момчета и момичета, които да изпеят песен на български. И те специално правят една или две песни, за да се включат в кампанията. Ето, до това се стига! Когато младите растат в една музикална среда, в която българският език отсъства като такъв, те вече не го разпознават като средство за изразяване и го загърбват. По този начин се загърбва и българската култура. Според нас това не е правилно.
Второто нещо, върху което акцентираме в кампанията, е млади изпълнители от определени стилове и текстовете им. Ние като родители правим едно намигване към тях за текстовете, които използват. Една голяма част от тази музика не искам да стига до моето дете, защото смятам, че не е градивна и подходяща за него. Преди музиката да бъде шоубизнес, музиката е изкуство. Наше мнение е, че всяко едно изкуство трябва да надгражда човека, защото малките изключително много се влияят от музиката – начин на поведение, обличане, изказ. Така че това е едно намигване към всички тези наши млади колеги, които за да спечелят някой лев, загърбват истинското послание на музиката.
- Усещате ли подкрепа от ваши български колеги за каузата, за която се борите?
- Да, разбира се! Абсолютно всички музиканти в България искат да звучи повече българска музика. Над 150 изпълнители може би вече са се включили в кампанията по време на различните концерти. И не само. Включваха се и танцови ансамбли, в някои от градовете имаше и театрални групи. По принцип артистите от всякакви сфери подкрепят идеята. Има и нещо друго. Създаването на хубава българска музика е процес и когато медиите не излъчват българска музика, много от творците спират да творят, защото не виждат смисъл. Иначе биха написали страхотни песни, които ще останат вечни.
В българския ефир се въртят 10-15 имена от малкото българска музика, която се излъчва. В „Музикаутор“ има регистрирани 3000 членове. Значи, представете си какво море от музика може да ни залее, ако нещата се променят. За съжаление, нашите наблюдения са, че три компании налагат на медиите това, което да звучи, а от там нататък всичко попада в графата „ъндърграунд“. За мен лично обаче истински интересната музика е там в момента. А не това, което се налага.
- Разбира се има и хора, които не подкрепят това, за което вие се борите. Аргументите им са, че няма толкова качествена българска музика, за да се пуска повече в ефира. Какво им казвате Вие?
- Аз като слушател намирам страшно интересни и добри песни и на групи, и на солови изпълнители, но за съжаление ги намирам в Интернет. Вижте, има и друго. Младите изпълнители, когато виждат, че не получават подкрепата на медиите, си намират други начини. Съвременното информационно море, от което младите попиват информация и музика, не са медиите, за съжаление. Нека да помислят върху това собствениците и как се отнасят със света на младите. След 10-15 години няма да има кой да слуша музика в ефира. Ще се обърнат изцяло хората към други канали и методи, за да са сигурни, че това, което правят, вижда бял свят.
Така че според мен има достатъчно българска музика, и то качествена. Създаването на хубава такава е процес и когато той се прекъсне, е естествено да има проблем. Ние с „Хоризонт“ сме свирили много и извън България и какво да ви кажа? Където и да отидеш, не говоря за по-националистически настроени държави като Гърция, Сърбия или Румъния, е различно. В една Унгария, ако пуснеш радиостанция, ще чуеш поне 5 унгарски песни, преди да чуеш една англоезична. Работили сме и в Сеул. Ами аз там не мога да намеря радиостанция, с изключение на тези в американските военни бази, която да излъчва чужда музика. Южнокорейските станции си излъчват само тяхна музика. Но всичко това доведе до този бум на кейпопа (корейска поп музика). Когато този процес е предразположен, той дава резултат на световната сцена. В кейпопа не си дават труда да пеят на английски, а си пеят на корейски.
Нашата песен „Ще избягам“, която е издадена от EMI – международна компания, след наше международно участие, беше издадена на български език в сборна компилация. Трябва да разберем, че ние сме интересни със своето многообразие пред света, отколкото да се опитваме да се уеднаквяваме и да казваме, че английският е езикът на музиката. Заради Шекспир трябва да кажем, че английският пък е езикът на прозата ли? Някак си не е логично.
- Да кажем и за самия концерт в Поморие, който предстои на 17 юли. Какво ще видят зрителите, какво ще чуят?
- Както във всеки наш концерт досега, ще участват местни изпълнители, които са част от местния културен живот на града. Иначе ние в нашата програма, освен наши песни, си позволяваме да свирим много от златните БГ хитове, с които няколко поколения са израснали – на „Сигнал“, „Щурците“, ФСБ и други. Правим ги от една страна, защото те съдържат в себе си онова истинско силно послание, което достига до нас чрез текста и са станали толкова значими за нас песни поради факта, че са създавани в едно време, в което звучеше повече българска музика в ефира. Навсякъде, където ги правим, виждаме, че хората ги харесват. Имаме и официалното разрешение на авторите. Така че очаквахме хората да дойдат, ще останат доволни, ще пеем неща, които всички обичаме.
Всичко това, което Ви казвам, го правя с усмивка на уста, макар и да не говорим само по хубави теми. Това е така, защото музиката е една от най-приятните професии и изкуства, което забавлява хората.
- Пандемията от COVID-19. Колко тежко се отрази тя на вас като група, а и на музикалната и изобщо развлекателната индустрия?
- Отрази се, разбира се, на всички творци и на много професии в областта на изкуствата изключително много. Само за пример мога да дам, че нашата група преди пандемията, сме правили задължително по над 150 участия в годината. Рекордът ни, мисля, че е 237. Сега в последните 2-3 години имаме по 10-15 участия. Това ни остави без работа, така да се каже, но в никакъв случай не искам да звучи като оплакване. Важното е, че бандата сме заедно от много дълги години, приятели сме и така успяваме да минем през поредното предизвикателство, което е пандемията.
Използваме времето творчески. Записахме нов албум, който ще издадем скоро – през есента. Миналата година записахме един концертен албум, който озаглавихме „Ще се видим пак“ и беше насочен към феновете и тъгата по концерти. Използваме паузата, така да се каже, творчески. Но сега е лято. Нещата малко по малко се съживяват. Каня всички ваши читатели да заповядат на 17 юли в Поморие, от 21:00 часа. Ще си направим една страхотна вечер, посветена на българската музика!