Неделя, 07 Май 2023
    
Мнения

Живко Господинов: Само с разширяване на синя зона не става, трябват многоетажни паркинги

  05.02.2023 17:13  
Живко Господинов: Само с разширяване на синя зона не става, трябват многоетажни паркинги
Живко Господинов е общински председател на БСП, заместник-председател на Общински съвет, председател на Комисията по обществен ред и сигурност, заместник-председател и в тази по транспорт. БСП-Бургас води последователни политики в този мандат на Общински съвет – Бургас, като сред тях са тези за изграждането на паркинги, вместо разширяване на платеното паркиране, ремонти за инфраструктурата в съставните селища и други. Наш репортер разговаря с Живко Господинов по тези теми, тъй като една от спорните докладни в първото заседание на Общински съвет - Бургас бе поредно разширяване на синята зона – този път в комплекс „Братя Миладинови“. С общинския координатор на „левицата“ разговаряхме и за предстоящите избори – национални и местни. Вижте какво сподели той за „Черноморски фар“ в интервю.
  faragency.bg

„БСП задължително ще има кандидат за кмет на местните избори“, категоричен е общинският председател на партията

 

Интервю на Георги РУСИНОВ

 

- Г-н Господинов, Общински съвет - Бургас гласува поредно разширение към синята зона. Необходимо ли бе то?

- Още от 2011-а, от въвеждането на синята зона това, което споделих и тогава на първото обществено обсъждане е, че тя няма да разреши проблеми, а ще създава такива. Всяко разширяване на синята зона води до изместване на колите в съседни улици, които не са в синя зона и се получава така нареченият ефект на доминото. Капацитетът на синята зона да осигурява каквато и да е регулация се изчерпа много отдавна. В момента продължаваме да увеличаваме обхвата й, без да въвежда допълнителни регулации. Ето сега ще видим, че тази част, която ще се включи в синя зона ще доведе до допълнителни искания за включвания към обхвата на платеното паркиране, защото колите ще се изтеглят на тези улици. Този ефект на доминото няма да спре, докато не се изградят многоетажни паркинги в няколко квартала, каквито идеи имаха и от ГЕРБ, но тези идеи обикновено са винаги преди изборите. В момента, в който минат, това не се реализира.

- Да, но управляващите казват, че самите жители в районите, където може да има многоетажен паркинг, не искат и са против.

- Да, но нямаме отговор какъв процент от жителите не искат. Винаги има някакво недоволство, но когато един човек работи и живее в града, той трябва да се съобразява с интересите на града. Няма как живущите като цяло да страдат от нежеланието на някакъв минимален процент от това, че паркингите ще са в близост до тях.

- Колко души сега са поискали включване в синя зона и колко души живеят в обхвата на новия регион, който влиза в нея?

- Не ни беше предоставена информация колко души са поискали включване в синята зона. Винаги е по постъпили искания. Дали е едно, десет или сто, аз вярвам, че такива са постъпили, защото виждам какъв е ефектът от десет години и повече. Винаги тези, които не желаят да заплащат, отиват на съседните улици, заемат местата на живущите там и те се принуждават да пускат писма, че искат включване в обхвата на платеното паркиране, за да могат въобще да намерят място за паркиране.

- Със сигурност желаещите не са повече от нежелаещите тогава?

- Аз съм убеден в това, но ние виждаме, че в целия свят тези проблеми се решават с многоетажни паркинги. Има възможности за концесия, за публично частно партньорство на Общината. Никой не казва, че е задължително тя със свои средства да изгражда подобно съоръжение. Има много места, където може да се привлече инвеститор, който да изгради многоетажен паркинг. И това по някакъв начин да бъде комбинирано с търговски обект, за да бъде експлоатиран определен брой години, а след това да премине към Общината. Така един път ще се реши проблемът с паркирането и второ - Общината ще стане собственик на това съоръжение.

- Вие сте председател на Комисията по обществен ред и сигурност, заместник-председател на Общински съвет – Бургас и общински съветник. Доводите на хората, искащи включване в синята зона често са, защото товарни и търговски автомобили паркират на местата пред блоковете им. Има ли начин да се реши този проблем?

- Разбира се, че има. То е въпрос на регулации на съответната община. Няма как да се разрешава на повече от два фирмени автомобила да паркират, без да са си заплатили абонамент. Ние знаем за проблемите в „Славейков“ с фирми с по 30-40 автомобила. Живущите там писаха многократно за решаване на проблемите. За тези неща трябва изработване на цялостно нова наредба.

- Има между другото такава точка в Наредбата, която е в момента и тя казва, че е забранено паркирането на автомобили от определени категории. Повечето автомобили са товарни.

- Веднага тук идва и въпросът за контрола. Аз на няколко пъти го казах, когато ставаше въпрос за промени в наредби. Например за двуколесните превозни средства имаме Закон за движение по пътищата, който регулира движението им. Тук вече въпросът е за контрол. Каквато и наредба да има, ако липсва контрол, нищо не може да се реши.

- Преди година закупихме нов паяк. Достатъчно ли са репатриращите автомобили в града?

- Аз мисля, че са достатъчно за репатрирането и налагането на контрол. Колегите, които се занимават с дейността, ще имат най-добър поглед върху това. Така или иначе, не е само проблемът в репатрирането. Пак казвам, докато не се изградят многоетажни паркинги, колкото и паяка да се вземат, проблемът няма да се реши. На гражданите трябва да се даде алтернатива. Когато Общината им осигури възможност за паркиране и те не се възползват от това, тогава репатрирането е задължително. Но при положение че те се въртят с часове и не могат да намерят място да паркират? Това е и другият проблем на синята зона. Тя не ти гарантира място. Когато имаш паркомясто с твоя регистрационен номер на него, тогава е услуга синята зона. Сега не е. Да не говорим, че когато се изграждат жилищни кооперации, пред блока се смята броят на местата. Когато плащаш данък, плащаш и за него. А като плащаш за синя зона, не ти се гарантира, че ще намериш място. Затова и голяма част от гражданите бягат от града и отиват да живеят в околните квартали, села и населени места именно заради това.

- Да припомним една друга идея от предходния мандат на Общински съвет - Бургас, а мисля, че и в този се спомена – тази за буферните паркинги. Един такъв трябваше да е на входа на града.

- Там виждате каква кооперация се изгради. И ми обясниха, че пак имало граждани, които не желаели там да се изгражда такъв паркинг. Говорим за бившия сервиз на „Москвич“. Прекрасна идея наистина. Аз затова казвам малко и с ирония, че преди изборите колегите от ГЕРБ имат страхотни попадения до момента, в който изборите приключат. После гражданите изведнъж не искат. Кои са тия граждани? А се правят едни кооперации, които не само че не решават проблема, както щеше да го реши един буферен паркинг, а дори напротив – създава се по-голям.

- Местните избори наближават. БСП ще има ли свой кандидат за кмет?

- Задължително!

- Кой ще е той?

- Трябва колективните органи да се произнесат, но преди да минат националните избори наистина не искам да коментирам темата.

- Кои национални? Първите или вторите, които най-вероятно ще последват след тях?

- Аз наистина не виждам смисъл от тези през април. Вероятно ще минем на варианта две в едно с местните, но така или иначе трябва да минат тези национални, защото много ще зависи как ще се представят партиите на тях и какви коалиции ще се създават.

- Какви политики ще следва БСП при добър резултат на местните избори?

- Мисля, че ние сме много последователни. От няколко мандата реализираме няколко идеи за кварталите и населените места. Изключително занемарена е инфраструктурата в съставните селища и квартали в града. Не е тайна за никого, че там проблемите се трупат и не се решават от много отдавна. Винаги казвам на срещите с хората, че ако по една улица на година се правеше, то за 12 години щяха да имат 12 ремонтирани улици. Някои от тях не са ремонтирани, откакто са построени преди повече от 30 години. Има съставни селища, в които научих улиците наизуст, защото все за тях ни алармират. Друг проблем, който искаме да решим, е с видеонаблюдението - то да става в реално време. Виждате ръста на престъпността, хората се страхуват, особено възрастните. Много от тях спят през деня, за да могат вечер да са будни от страх да не влезе някой. За транспорта и за интелигентните системи за управление на трафика чуваме само като благопожелания.

- Булевард „Демокрация“ не ви ли харесва? Светофарите там работят със „зелената вълна“.

- Това да. Но успоредното паркиране в активна лента – не. Това да излезеш и да си отвориш шофьорската врата в активна лента, или да настаниш някой на задната седалка – не. Там имахме един прекрасен булевард с три платна, който беше удобен за движение. В момента е изключително натоварен и средствата, които се изразходиха там, не отговарят на постигнатите цели. А, когато говорим за „зелената вълна“ обичам да казвам, че във Варна още от 1982-а, когато се влиза по Аспаруховия мост и се кара с 40 км/ч, се минава всеки светофар на зелено. При нас на големите булеварди все още няма такава система.

- Да се върнем на видеонаблюдението. От ОП „Транспорт“ нееднократно са заявявали, че разширяват обхвата и до съставните селища.

- На няколко етапа са монтирани камери, но доколко функционират е друг въпрос. Това, което искаме ние, е в реално време да се осъществява контрол. Така когато видиш, че дадени индивиди в 2-3 часа посред нощ обикалят край дворовете е ясно, че не извършват общественополезна работа. Така веднага ще може да се подава сигнал към полицията, която да изпраща патрул на място. По този начин ще има превенция на престъпността.

- Към полицията обръщали ли сте се с такава молба, защото доколкото помня, имаше идея да ползват системата за видеонаблюдение на Община Бургас именно за наблюдение в реално време?

- Въпросът винаги е опирал до бюджет. В София Общинският им съвет иска да предостави камерите на полицията именно, за да следят за транспортни нарушения и престъпления. Предполагам, че по аналогия ще може да се направи и при нас. Но трябва конкретен план. Ясно е, че няма как наведнъж всичко да стане.