Най-впечатляващи са снимки с послания от гост-звездите на „Златния Орфей“
Соня Кехлибарева
Може и да ви се струва, че автографът представлява един подпис и нищо повече – независимо от контекста, от личността на подписващия се и от значимостта на подписания предмет. Автографите обаче отдавна са придобили култово значение на колекционерски придобивки с особена стойност, а специално автографите на певци и артисти са сред най-търсените от всички.
За Росен Методиев автографите са нещо повече. Роден на 13 септември 1955 г. в гр. Бургас. Учи класически танц в школата към Дома на културата на транспортните работници, с ръководител Мария Аврамова. Като студент учи в София специалност „Радио и телевизия“, но чувства, че това не е неговата професия. Първата му среща с големия балет става през 1976 г. със световноизвестната Алисия Алонсо. Поразява го фантастичният танц на полусляпата велика балерина. Поднася ѝ цветя, разговаря с нея и получава личен автограф.
По това време поема и ръководството на състава за модерни танци в Бургас. Записва ново висше образование „Балетна педагогика“ в Югозападния университет „Неофит Рилски“ в Благоевград. Дипломира се през 1999 г. като става магистър по класически танц и хореографска режисура.
През 2002 г. с помощта на директорката на НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“, Бургас Юлия Ненова, Росен Методиев създава първата паралелка по класически танци, а по-късно и по актьорско майсторство. Преподава на своите ученици не само класически балет и история на танца, но и модерни танцови техники, исторически и характерни танци, импровизация, сценично движение и пантомима.
Негова е и първата модерна балетна формация „Танц студио R“, чиито възпитаници се вливат в състава на Бургаската опера.
През годините е поставил над 75 балетни спектакъла и танци към мюзикъли у нас и в чужбина. Работил е с балета си в БНТ и осъществил множество турнета.
Музиката, балетът, танцът, театърът са неговата същност.
Автографите
За Росен Методиев автографите са ценни дотолкова, доколкото да запечатат мига с един подпис на изпълнителите. Взети след концерт, при лична среща или от съвместна работа с музиканти и певци. Те са част от житейския му път.
Най-голяма колекция от снимки, над 200, са на Лили Иванова, с която снима в БНТ и участва в съвместни турнета. На много от тях има автографи и лични посвещения. Лично приятелство свързва Росен с Емил Димитров. Наред с многото снимки певецът му подарил документална касета със записи на негови последни работни песни.
Работата с негови танцови трупи го свързва с най-известните естрадни певци през 70 – 90 години на миналия век. Днес те са легенди: Богдана Карадочева, Борис Гуджунов, Мария Нейкова, Грета Ганчева, Нели Рангелова, Петър Чернев, Константин Казански.
Методиев разработва хореография на танците и участва в забавни музикални и новогодишни програми по телевизията. Пътува на турнета с певци из страната. Близки негови приятели стават Етиен Леви и неговата група „Трик“, Васил Найденов, Маргарита Хранова, Георги Христов, Диди Господинова, Диана Дафова, Богдан Томов, Михаил Йончев...
Скъп спомен за него е срещата му с бургаския композитор Константин Ташев, оставил автографа си на грамофонна плоча: „На Росен с пожелание за големи творчески успехи“. Заедно подготвят спектакъл за отбелязване на юбилейната 60-годишнина на композитора с негова музика и участието на балетната трупа.
Автографът от бургаския композитор Константин Ташев
Интересен е автографът, взет случайно от две големи актриси – Славка Славова и Таня Масалитинова. През 1982 г. в Бургас гостува постановката „Театър, любов моя”. След края на спектакъла Росен отива в ресторанта „Старият елен“ и там вижда две жени, които са неразпознаваеми за управителя и той отказва да сервира вечеря, защото вече кухнята е затворила. След разкриване на истината вечерята е приготвена, а за благодарност Росен получава автограф и един незабравим разговор.
Особено ценни за него са автографите на театралните звезди Невена Коканова, Гинка Станчева и Емилия Радева.
Но най-впечатляваща е колекцията от автографи, взети от български и чуждестранни изпълнители по време на „Златният Орфей“ в Слънчев бряг. С прецизност и любов той е събирал програмите от 1969 до 1981 г. По тях може да се напише историята на фестивала. Когато човек разглежда снимките и автографите разбира какви световни имена в естрадата са гостували у нас: Адамо, Бен Крамер, Лара Сент Пол, Джани Моранди, Хулио Иглесиас, Омара Портуондо, Даниел Дарио, Жозефин Бекер, Бети Джозеф, Анита Хегерланд, Ала Пугачова... Наред с това са автографите и на българските участници.
Хобита
Росен колекционира и уникални кукли клоуни, арлекини и пиеро. Те са разпръснати из цялата стая и наброяват над 100. Приятел му е подарил цяла папка с рисувани цветни костюми.
Притежава най-богатата сбирка в Бургас от книги, посветени на балетното изкуство, на танца, на история на костюма, прическите, грима, перуките. Те са на руски, английски, френски, немски, испански и български.
Обича да пътува! Посещавал е балетни постановки в Петербург, в Москва, в „Ла Скала“ в Милано, в Будапеща, във Виена. Наскоро е посетил Шведския кралски театър и Музея на балета. Впечатлен е от начина на запазване на историята и преклонението пред творческия гении.
Години наред събира историята на балета в Бургас. През 2022 г. издава книгата си „Балетът в Бургас“, издание на ИК „Знаци“. Това е значим изследователски труд, със сериозен принос към историографията на балета в България и по-детайлно началото и развитието на балета в Бургас. Издирени и систематизирани са около 3000 източника от местния и специализиран печат. Прегледани са рецензии, съобщения, програми, афиши, архивни снимки. Направени са десетки интервюта с очевидци на процеса.
През 2022 г. Росен Методиев защитава докторска дисертация към Института за изследване на изкуствата при БАН.
През свободното си време обича да рисува икони. Подготвя и свои стихове за печат. Приятелите му го знаят като отличен кулинар. В момента довършва написването на кулинарна книга, която сам илюстрира.
Авторката благодари за дадената и възможност да надникне в личния свят на г-н Методиев.