Неделя, 17 Сеп 2023
    
Бургас

Константин Янков, областен координатор на СБУ: Вземането на дипломата не е сред приоритетите на завършващите

  18.06.2023 17:21  
Константин Янков, областен координатор на СБУ: Вземането на дипломата не е сред приоритетите на завършващите

Дона МИТЕВА

Коментар за резултатите от матурите тази година потърсихме от различи специалисти, които да споделят своите виждания, за това дали има проблеми и къде сате. Един от тях бе учителят по география и синдикален лидер Константин Янков.

Резултатите от матурата по български език и литература за мен не са изненадващи. И следващите години ще бъдат такива, ако не и по-лоши, смята бургаският учител и синдикалист. По негови думи това се дължи на отношението на учениците към учебния процес и матурите, а именно мързел, липса на дисциплина и постоянство. За да не генерализира, той подчертава, че има и отговорни млади хора, но те стават все по-малко. „Голяма част от учениците се явяват на матурата просто ей така, на „Каквото стане“.

Резултатите са налице независимо от това, че всички учители по български език и литература водят изключително съвестно и задълбочено подготовката. Само че зрелостниците играят на тото при отговорите, което означава, че без да имат знания не могат да изкарат.

Според колеги, филолози, форматът на матурата тази година е една идея по-труден в сравнение с миналата година. В никакъв случай не мога да се съглася, че ниският резултат е вследствие на онлайн обучението, което имаха учениците. Защото ако погледнем резултатите при 4 клас, които също бяха онлайн, те са далеч по-добри. Говорим за мотивацията на ученика. Като че ли вземането на дипломата за средно образование не е сред приоритетите им. Или си мислят, че могат да изкарат без да учат“, казва Янков.

Втората причина, според него е вдигането на минималния брой точки от 24 на 30. Макар той да смята, че още трябва да се вдигне прага на минималния. Както в други страни от 100 точки 50 е за тройка.

„Другото, което е интересно темата за есето бе изключително благодатна и близка до зрелостниците от гледна точка на богатият опит, който имат в мрежата. Мнозина избраха да пишат есе, без да са наясно как се прави. Това говори за много сериозни пропуски не само по български, а и по други предмети, като например географията, където също се учи как се пише есе. За жалост голяма част от учениците не могат да формулират теза. А това означава, че в продължение на целия си цикъл от обучение не са се научили да формулират теза и да я защитят, изказвайки ясно собствените си мисли. Не говорим за знания, а за умения – да възпроизведат това, което мислят.

Тези, които писаха интерпретативно съчинение по стихотворението на Петя Дубарова, изкараха по-високи оценки, защото разсъждаваха върху конкретен текст.

Налага се изводът, че най-малко точки са получени от последния модул. Има ученици, които изобщо не са писали по него“, обобщава учителят.

Това, че област Бургас е на 15 място също има логичното обяснение – тя е най-голямата в страната, с пъстър етнически състав.

„В Малко Търново 13 ученици завършват 12 клас, 11 се явяват на матурата по БЕЛ, 4 имат оценка различна от 2. Ето това е само един пример. Мислите ли, че резултатите ще са по-различни в Камено“, дава пример Янков, сравнявайки със Смолян, който е в челната тройка. „Пак опираме до мотивацията. В Смолян всички са мотивирани да излязат от мястото, където няма бъдеще и добро развитие. Така е и в Кърджали. Това липсва в Бургас. Тази мотивация тук я няма. Тук учениците са силно разглезени. Те са завършени консуматори. Не смятат, че дипломата им е толкова необходима, защото има много възможности“, обяснява своят гледна точка учителят.

Що се отнася до втората матура – там резултатите са далеч по-добри. Само че при нея в професионалните гимназии имаме целенасочена работа на ученика и учителите през последните две години върху няколко профилиращи предмети. Тук има друга тенденция – резултатите в професионалните гимназии са по-високи, а в профилираните и в СУ-ата са по ниски. В първите темите се правят от учителите по специалните предмети и всяка гимназия е за себе си – няма единен стандарт за цялата страна. Във вторите матурите се спускат от МОН и са много сложни. Това е парадокс.


Анкета

Мнения

Мнения
 Проф. Тодор Кантарджиев: Няма опасност от зарази по българското Черноморие, ще почивам там
  17.06.2023 10:10      

Няма опасност от зарази и по българското Черноморие. Това заяви пред Нова тв вирусологът и съветн