Календар със снимки на Държавна агенция „Архиви“ показва любопитни кадри на превозни средства от миналото
Дона Митева
Календарът на Държавна агенция „Архиви“ за 2024 г. е озаглавен "По суша, въздух и вода". Той съдържа любопитни снимки на превозни средства от миналото, които дават възможност на притежателя му да се докосне визуално до атрактивни возила отдавна излезли от употреба.
Бургаското участие от фонда е със снимка на първите два самолета на „Български въздушни съобщения“, кацнали на летище Сарафово по новооткритата линия София – Бургас – Варна – 1947 година.
Разбира се, има и далеч по-стари снимки, като например, на първият български акробатически аероплан, изработен в Държавна аеропланна работилница „Божурище“ от 30 август 1927 година. Снимката е от смолянския архив. Или пък илюстрованата картичка от габровския архив с образа на българския авиатор С.П. Черкезов и самолета, с който е участвал в Балканската война.
Любопитни са снимките на балони, като най-старата е от 1892 година и принадлежи на пловдивския архив. Тя изобразява Еужен Годар и д-р Павел Генадиев по време на полет с балон от терена на Първото българско изложение в Пловдив – 19 август 1892 година.
От фонда на Централния държавен архив се показва снимка на първия военен камион, доставен в България през 1910 година, а също така и първия пощенски автомобил и френският инструктор по автомобилно дело Гро. Фотосът е от 1905 година.
ДА Сливен е предоставил за календара снимка на първия влак, който пътува към града, а варненските им колеги показва локомотив „Надежда“, използван за извозването на кариерни материали за стоежа на пристанището /1895 -1906г./
Мотоциклетите също са включени с интересни кадри. Показва се Ангел Проданов и един от първите мотоциклети за състезания в Хасково през далечната 1939 година.
Любопитна е и снимката на линейка „Херкулес“, произведена от Авто-каросерийна фабрика „Херкулес“, Варна 1936 година.
В подбора на кадрите за календара присъства и параходът „Експреса“, пътуващ по линията Русе – Виена“ от плевенския архив, а също така и влекачите „Искър“, „Вит“ и „Осъм“ в пристанищната работилница - Русе – 1934 г.
Като „черешката на тортата“ може да се отбележи снимка на изтеглянето на падналия в пропаст царски автомобил по пътя за Чепеларе в Родопите, която е датирана 21 април 1919 година. На нея се вижда как шест вола теглят автомобила, а стопанинът им ги окуражава. На кадъра има още един човек, който стои далеч от живата сила, което дава основание да се предположи, че това вероятно е шофьорът, който е вкарал возилото в пропастта.