Силвия Шатърова
Кой ще оглави Бургаския театър след смъртта на режисьора Борислав Чакринов? Този въпрос стои отворен месеци след като бе обявен конкурсът. Днес е вторият етап от него, до събеседване са допуснати петима претенденти. Документи бе подал и синът на режисьора Христо Симеонов – Христо Хр. Симеонов, но той не бе одобрен за втори кръг.
Днес в Министерство на културата комисия ще препитва Иван Иванов, по-известен в местните културни среди като Иван Сухиванов – редактор на сп. „Море“. Сухиванов е от хората, които обичат да произвеждат скандали, след като списанието се списва от други хора той подаде жалба, че то е пред закриване. И това отново разбуни духовете. Според членове на писателската общност в града, Сухиванов трепери за поста си и винаги, когато се почувства застрашен, „сигнализира“ уважавани литературни хора, че нещо лошо се случва със списание „Море“.
Това е втори опит на Сухиванов да атакува директорския пост на Бургаския театър.
Сред имената, които преминаха първи кръг – по документи, е и Йордан Тодоров, малко познат режисьор от Враца, допуснат е и актьорът от Пазарджишкия театър Иля Пепеланов, син на артиста от Народния театър Стоян Пепеланов. Иля е също непознат на широката публика, в артсредите се заговори, че точно той има шанс да бъде новият директор.
От дете мечтае да стане актьор. През 2009 г. Иля Пепеланов завършва Актьорско майсторство в Руската академия по театрално изкуство в Москва в класа на проф. Леонид Ефимович Хейфец. През същата година започва да учи Актьорско майсторство в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Стефан Данаилов. През 2012 г. завършва успешно Академията и веднага започва да работи в Русенския театър. Към момента е част от трупата на ДКТ „Константин Величков“ – Пазарджик.
Единствената по-известна е Албена Колева, дъщеря на великия Тодор Колев, която заради творчески разногласия с настоящия директор на Народния театър е решила да се пробва в друго поприще – административно мениджърско.
Ако тя бъде избрана, поне в Бургас може да се видят стойностни постановки на Александър Морфов, коментират театрали, защото се знае тяхната творческа симбиоза, а Колева подкрепи Морфов в битката му срещу Васил Василев.
Сред допуснатите е и актьора Валентин Гиясбейли, който бе номиниран за министър на културата в служебния кабинет.
Който и да дойде тук обаче, ще трябва да се справи с финансовите задачи, да бъде културен мениджър и да мотивира трупата, да превърне театъра в значим културен институт на висотата от 60-,70-, 80-те години на миналия век. Драматичният театър да се включи по активно в живота на града, като се превърне във фактор.
Според театрали една от добрите формули е Драматичният театър да се слее с Кукления, което е практика на други места и да се оглави от един директор.
До 14 дни, считано от днес, Министерство на културата трябва да обяви кой е новият директор.
Конкурсът е във времето, когато точно Бургаският театър „светна“ като един от културните институти, които според проверка на АДФК е в схема за източване на държавни пари.
„Схемата лъсна покрай скандала с директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград Левон Манукян и шефа на Смолянския театър Румен Бечев. Двамата подписвали договори за хора, които не познавали, но уж били ангажирани за организиране на гастроли. И кутията на Пандора се отвори“, пише Narod.bg и продължава:
„Списъкът на проверяваните трупи се оказва твърде дълъг, а сред тях са театрите в Пазарджик, Благоевград, Бургас и Плевен.
Как е действала схемата?
Директорите на трупите са сключвали договори с продуцентски фирми за представления. Спектаклите са били реализирани със средства от бюджета на театъра, а след това продуцентската компания организира гастроли с постановките в различни градове, като прибира печалбата. Каква е далаверата за драматичния театър? Той получава държавна субсидия от Министерството на културата, както е по закон. А според него всеки лев приход от билет се дотира с 3 до 4,50 лв. от Министерството. Така в касата на театрите се трупат солидни средства, а дали част от печалбата от турнетата се е делила с директорите, не е ясно, а може би това е било договаряно устно.
Така например Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте“ ООД от 2022 до 2023 г., по които са отчетени разходи за 647 945,20 лв. и приход за същия период 712 258 лв.
Тези договори са за разпространение и създаване на представленията „Лъжата“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова, „Умопомрачение“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Омразна любов“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Ревност“ с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов. Режисьор на всички постановки е тогавашният директор на театъра Борислав Чакринов, който неотдавна си отиде от този свят. С подписаните договори за „Умопомрачение“, „Омразна любов“ и „Ревност“ Чакринов нарушава и закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.
След това Блатечки опроверга тези констатации и заяви, че това изобщо не е схема. „Нищо не се прави задкулисно, не се дават пари под масата. Спазват се условията на Министерството на културата. Едно от тях е, че когато има сключен договор с външен продуцент, задължително половината актьори трябва да са на щат в театъра. Така в Бургаския театър повече от половината, с които играем, са на щат. Не са само в постановките, в които си партнираме, а си работят открай време“, каза той пред „24 часа“.