Неделя, 22 Дек 2024
    
Бургас Култура

Кой ще оглави Бургаския театър: критик-писател, дъщеря на велик актьор или артист от Пазарджик

  06.11.2024 14:49  
Кой ще оглави Бургаския театър: критик-писател, дъщеря на велик актьор или артист от Пазарджик

Силвия Шатърова

 

Кой ще оглави Бургаския театър след смъртта на режисьора Борислав Чакринов? Този въпрос стои отворен месеци след като бе обявен конкурсът. Днес е вторият етап от него, до събеседване са допуснати петима претенденти. Документи бе подал и синът на режисьора Христо Симеонов – Христо Хр. Симеонов, но той не бе одобрен за втори кръг.

Днес в Министерство на културата комисия ще препитва Иван Иванов, по-известен в местните културни среди като Иван Сухиванов – редактор на сп. „Море“. Сухиванов е от хората, които обичат да произвеждат скандали, след като списанието се списва от други хора той подаде жалба, че то е пред закриване. И това отново разбуни духовете. Според членове на писателската общност в града, Сухиванов трепери за поста си и винаги, когато се почувства застрашен, „сигнализира“ уважавани литературни хора, че нещо лошо се случва със списание „Море“.

Това е втори опит на Сухиванов да атакува директорския пост на Бургаския театър.

Сред имената, които преминаха първи кръг – по документи, е и Йордан Тодоров, малко познат режисьор от Враца, допуснат е и актьорът от Пазарджишкия театър Иля Пепеланов, син на артиста от Народния театър Стоян Пепеланов. Иля е също непознат на широката публика, в артсредите се заговори, че точно той има шанс да бъде новият директор.

От дете мечтае да стане актьор. През 2009 г. Иля Пепеланов завършва Актьорско майсторство в Руската академия по театрално изкуство в Москва в класа на проф. Леонид Ефимович Хейфец. През същата година започва да учи Актьорско майсторство в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Стефан Данаилов. През 2012 г. завършва успешно Академията и веднага започва да работи в Русенския театър. Към момента е част от трупата на ДКТ „Константин Величков“ – Пазарджик.

Единствената по-известна е Албена Колева, дъщеря на великия Тодор Колев, която заради творчески разногласия с настоящия директор на Народния театър е решила да се пробва в друго поприще – административно мениджърско.

Ако тя бъде избрана, поне в Бургас може да се видят стойностни постановки на Александър Морфов, коментират театрали, защото се знае тяхната творческа симбиоза, а Колева подкрепи Морфов в битката му срещу Васил Василев.

Сред допуснатите е и актьора Валентин Гиясбейли, който бе номиниран за министър на културата в служебния кабинет.

Който и да дойде тук обаче, ще трябва да се справи с финансовите задачи, да бъде културен мениджър и да мотивира трупата, да превърне театъра в значим културен институт на висотата от 60-,70-, 80-те години на миналия век. Драматичният театър да се включи по активно в живота на града, като се превърне във фактор.

Според театрали една от добрите формули е Драматичният театър да се слее с Кукления, което е практика на други места и да се оглави от един директор.

До 14 дни, считано от днес, Министерство на културата трябва да обяви кой е новият директор.

Конкурсът е във времето, когато точно Бургаският театър „светна“ като един от културните институти, които според проверка на АДФК е в схема за източване на държавни пари.

„Схемата лъсна покрай скандала с директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград Левон Манукян и шефа на Смолянския театър Румен Бечев. Двамата подписвали договори за хора, които не познавали, но уж били ангажирани за организиране на гастроли. И кутията на Пандора се отвори“, пише Narod.bg и продължава:

„Списъкът на проверяваните трупи се оказва твърде дълъг, а сред тях са театрите в Пазарджик, Благоевград, Бургас и Плевен.

 

Как е действала схемата?

 

Директорите на трупите са сключвали договори с продуцентски фирми за представления. Спектаклите са били реализирани със средства от бюджета на театъра, а след това продуцентската компания организира гастроли с постановките в различни градове, като прибира печалбата. Каква е далаверата за драматичния театър? Той получава държавна субсидия от Министерството на културата, както е по закон. А според него всеки лев приход от билет се дотира с 3 до 4,50 лв. от Министерството. Така в касата на театрите се трупат солидни средства, а дали част от печалбата от турнетата се е делила с директорите, не е ясно, а може би това е било договаряно устно.

Така например Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте“ ООД от 2022 до 2023 г., по които са отчетени разходи за 647 945,20 лв. и приход за същия период 712 258 лв.

Тези договори са за разпространение и създаване на представленията „Лъжата“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова, „Умопомрачение“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Омразна любов“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Ревност“ с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов. Режисьор на всички постановки е тогавашният директор на театъра Борислав Чакринов, който неотдавна си отиде от този свят. С подписаните договори за „Умопомрачение“, „Омразна любов“ и „Ревност“ Чакринов нарушава и закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.

След това Блатечки опроверга тези констатации и заяви, че това изобщо не е схема. „Нищо не се прави задкулисно, не се дават пари под масата. Спазват се условията на Министерството на културата. Едно от тях е, че когато има сключен договор с външен продуцент, задължително половината актьори трябва да са на щат в театъра. Така в Бургаския театър повече от половината, с които играем, са на щат. Не са само в постановките, в които си партнираме, а си работят открай време“, каза той пред „24 часа“.

 

 


Анкета

Мнения

Мнения
 Български лекар, помагал на ранените в Магдебург: Координацията беше добра, подготвени сме
  22.12.2024 12:32      

Германските власти повдигнаха обвинения на заподозрения за смъртоносната атака в петък на коледни