Георги РУСИНОВ
Община Бургас обяви проект за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Основен акцент в предложенията е увеличение на таксите за паркиране както в синята, така и в зелената зона на града. Според публикуваните промени, цената за един час паркиране ще се увеличи на 2 лева. Репортер на „Черноморски фар“ попита двама от общинските съветници в Транспортната комисия дали това ще има ефект за намаляването на броя автобмобили в централна градска част (ЦГЧ), каквито са доводите за предложеното увеличение.
Евелина Михалева, председател на Транспортната комисия: Въвеждането на червената зона ще реши проблема с паркирането в ЦГЧ
Председателят на Транспортната комисия към Общински съвет – Бургас Евелина Михалева изрази надежда, че въвеждането на червена зона с ограничение до три часа паркиране ще помогне за по-доброто управление на паркирането в централната градска част (ЦГЧ).
По думите ѝ това ще даде възможност за по-строг контрол и управление на паркоместата:
„Когато има и последваща санкция, ще реши проблема“, обясни тя пред репортер на „Черноморски фар“.
Михалева обаче призна, че настоящият контрол е недостатъчен и често граждани се оплакват от ненаказани нарушения. Такива сигнали получава и редакцията ни често.
„Много хора ми се оплакват ежедневно за несанкционирани коли и т.н. Но много често обаче за въпросите има логични отговори“, посочи тя, уточнявайки, че нови мерки, като повече контрольори, ще са необходими за ефективното управление на зоните.
Председателят на комисията допълни, че в момента не се въвежда червената зона поради ремонтните дейности в централната част на града, които допълнително ограничават възможностите за паркиране.
„За така необходимата червена зона имаме молба от общинска администрация, докато не завършат ремонтите в централна градска част, да не я въвеждаме, защото това още повече ще ограничи възможностите на хората. Надявам се към есента да преминем към действие по въвеждането ѝ“, заяви Михалева.
Тя подчерта, че основен приоритет остава осигуряването на удобство за жителите в обхвата на платените зони, а не за приходящите.
Михалева коментира и предложеното увеличение на платеното паркиране от 1.30 лева на 2 лева на час.
„Не зная дали ще има много бърз ефект това повишаване на цената, но винаги финансовият инструмент е средство за ограничение. Много пъти съм казвала, че никой не е решил проблемите с паркирането, и то в световен мащаб. Когато обаче има едни по-високи цени, човек почва да премисля колко време ще престои – дали 3, или 2 часа“, каза тя.
Мариян Иванов, член на Транспортната комисия: 2 лева синя зона няма да намали броя автомобили
Мариян Иванов, член на Транспортната комисия към Общински съвет – Бургас, изрази резерви относно предложението за увеличение на цената за платено паркиране от 1.30 лв. на 2 лв. на час. Според него, липсата на подробен анализ и подготовка за промяната поставя под въпрос ефективността ѝ.
„Ако се има предвид соченият в мотивите за увеличение ефект за намаляване на автомобилите в центъра, аз не намирам логика това да се случи. Няма никакъв анализ, че ако цената се увеличи драстично от 1.30 лева на 2 лева, това ще доведе до намаляване броя на автомобилите“, заяви той.
Иванов коментира, че ако целта е да се ограничи паркирането, увеличението трябва да бъде значително.
„Ако наистина това се цели, нека се направи 5-10 лева на час. Тогава ефектът ще е гарантиран“, уточни общинският съветник.
Той подчерта, че синята зона обхваща вече не само центъра, но и квартали в близост до него. Също така постави въпроса за готовността на градския транспорт да поеме потенциалния увеличен поток от пътници, ако наистина увеличението има необходимия ефект.
„Ако 10% от бургазлии оставят автомобилите си и се качат на градския транспорт, има ли готовност „Бургасбус“ да приеме този поток от пътници? И към момента в пиковите часове, когато учениците ходят на училище, автобусите са препълнени. Как ще се организира транспорта на тези 10%, които ще оставят автомобилите си? Инж. Драгнев неведнъж е заявявал, че имат недостиг на шофьори. Ще могат ли да се пуснат допълнителни автобуси в такъв случай?“, попита той.
Според Иванов проблемът се корени в липсата на инфраструктура и дългосрочна концепция за паркиране.
„Няма нито един изграден буферен паркинг, а от години наред се говори за това нещо. На „Гурко“ поне 5-6 години се проектира паркинг, а още нищо не сме видели. Искрено се надявам най-накрая това да се случи“, заяви членът на Транспортната комисия.
Той обясни, че липсва взаимодействие с гражданите.
„Преди месеци, когато се появиха първите възражения от живеещи във „Възраждане“ за изграждане на етажен паркинг, аз предложих да се направи едно по-широко представяне на идейните проекти на общината, за да се обясни какво се цели, как ще бъде осигурено минимално шумово замърсяване и замърсяване на въздуха. За съжаление така и не се направи това. Гражданите разбират постфактум, когато се работи по такива идеи, и това създава усещане у тях, че не се защитават техните интереси“, допълни Иванов.
Иначе е категоричен, че особено остра е нуждата от паркинг в комплекс „Възраждане“.