Даниел Борисов е завършил право във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ през 2013 година.
В Община Бургас работи от 2014 година, като първата му позиция бе юрисконсулт в дирекция „Обществени поръчки“.
От 2019 година е в настоящата дирекция, с кратко едногодишно прекъсване, в което е бил част от дирекция „Демографски политики, мониторинг и координация“.
От октомври месец 2024 година е директор дирекция “Здравеопазване, превенции и социални дейности”.
Интервю на Дона МИТЕВА
– Г-н Борисов, от няколко месеца вие сте директор Дирекция „Здравеопазване, превенции и социални дейности“ – чувствате ли се вече в свои води?
– Благодарен съм за гласуваното доверие от страна на господин Николов, като съзнавам, че то е и огромно предизвикателство. Така че аз съм решен да направя всичко по силите си, за да го оправдая и да помогна в реализацията на основните проекти на Община Бургас в секторите на здравеопазването и социалните услуги, както и за справяне с ежедневните пречки и проблеми, които са иманентна част от тези толкова всеобхватни и със силен обществен резонанс, сфери. Със силния екип, който е изграден в Дирекцията, а и вярвам, ще съумея да надградя – ще продължим да развиваме постигнатото до момента. За мен верният път е изграждането и поддържането на доверие между отделните институции чрез постоянна комуникация.
– Кое бе първото нещо, което направихте в работата си като директор?
– Проведох разговори с основните експерти във всички сфери, за да видя кои са предизвикателствата, проблемите и възможностите в различните услуги от тяхна гледна точка. Заедно с това обсъдих и с ресорния заместник-кмет Михаил Ненов приоритетите за развитие на двете сфери. Запознах се с всички проекти, които се изпълняват в Общината в сферата на социалните услуги, като се стремя и да следвам натовареното темпо на отварянето на новите процедури за кандидатстване по оперативните програми, за да използваме всички възможности за развитие и модернизиране, за разширяване на социалните услуги в Бургас.
– Персоналът в социалните услуги на територията на община Бургас достатъчен ли е?
– Както и в цялата страна, и при нас осигуряването на достатъчно хора, които да работят в социалните услуги е сериозно предизвикателство. Но ние работим активно по привличането на нови специалисти, включително чрез обучения и подобряване условията на труд. Важно е социалните услуги да разполагат с достатъчно добре подготвен персонал, за да отговорят адекватно на нуждите на хората на Бургас.
– В Бургас през 2023 година бе поставено началото на телемедицинските консултации с общински социални звена. Докъде се разви този проект в момента?
– Проектът на община Бургас се развива според предварителните очаквания и в контекста на проектите в областта на здравеопазването. Когато стартирахме през 2023 г., не бяхме съвсем наясно колко многокомпотентна и комплексна може да бъде тази услуга – от просто един контакт с лекар „през компютъра“ – до сериозна възможност за проследяване състоянието на възрастните хора, а ако успеем и да надградим създаденото (Община Бургас ще кандидатства с проектно предложение за изпълнение на дейности по проект „Интегрирана здравно-социална грижа“) – ще изградим комплексен център за подкрепа на възрастните и самотно живеещи хора в общината. Проектът е естествено продължение на две предходни изключително полезни инициативи на Общината – Патронажната грижа по домовете на хора в надтрудоспособна възраст и работата на досегашния Център за телемедицина.
Бъдещият проект ще ни помогне да ангажираме както допълнителен човешки ресурс, така и осигурим ново, модерно оборудване.
И пак в логиката на горния въпрос от тази година се постави началото на „дигитален асистент“ за болните и самотни хора в Бургас. Има ли вече такива, които са обучени и ползват първите 50 гривни?
Интересът към гривните надхвърли многократно предлагането. Благодарение на отличния екип и цялостната визия на Валентина Станкова – управител на Домашен социален патронаж – дигиталният асистент направи отличен дебют сред първите си 50 потребители. Тепърва ще имаме възможност да направим услугата по-достъпна, като добавим още потребители и разширим обхвата на предоставяната услуга.
– До каква степен социалните услуги успяват да стигнат до самотните стари хора и хора с увреждания в цялата община?
– Имаме добре изградена мрежа от социални услуги, която се стремим постоянно да усъвършенстваме. Социалните работници, домашните помощници и мобилните екипи на Домашен социален патронаж активно работят с уязвимите групи, стремим се да разширяваме обхвата на услугите, които предлагаме, но винаги има нужда от допълнителни ресурси и разширяване на капацитета. Именно и това ще бъде и акцент в тази сфера през следващите няколко години.
– Каква е подкрепата, която получават семейства в риск – деца с един родител, бедни семейства, млади майки?
– Община Бургас осигурява еднократна помощ при раждане или осиновяване на деца от жители на община Бургас, а също така и финансова подкрепа за партньори, които прибягват до инвитро процедури. Имам удоволствието да работя с екипите на два прекрасни центъра за обществена подкрепа, които винаги са в готовност да окажат подкрепа на лица, които са поставени в рискова ситуация.
– Колко потребители се възползва от услугата "Топъл обяд"?
– Към настоящия момент топъл обяд получават 180 потребители на социалната услуга. Основната цел на Програмата е да допринесе за цялостната национална и общностна политика за смекчаване и намаляване на бедността, и за преодоляване на социалното изключване, посредством справяне с проблемите в ежедневния живот на хора, които живеят в крайна бедност, изпитват тежки материални лишения и живеят в социална изолация.
– Вярно, че все още няма национален бюджет, а от там и вие не сте наясно с какъв финансов ресурс ще разполагате през настоящата година, но въпреки това споделете в по кратък хоризонт какво предстои в сферата на социалните дейности?
– Наясно сме с рамката на бюджета. Предстои ни подписване на договор за безвъзмездна финансова помощ за предоставяне на три нови социални услуги по Програма за развитие на човешките ресурси. И стартиране на строителните дейности за изграждане на сградата на новия дом за стари хора, който ще бъде ситуиран в квартал „Ветрен“ – този път с ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост. Продължаваме предоставянето на всички останали услуги, с мисъл върху бъдещата реформа и създаване на устойчивост на дейностите по проект „Укрепване на общинския капацитет“, чрез което ще подкрепим експертите, които ще осъществяват дейностите по насочване на потребителите на социални услуги, за което ще трябва да разчитаме на собствен ресурс.
– Има ли програми в процес на трансформация и какво налага тя да се случи?
– За някои от програмите се налага да бъдат променени – било поради промяна в условията на финансиращия механизъм – било по друга причина. Общината реагира на тези промени и търси начин, както да бъде запазен броят на потребителите, така и да се съхрани, дори надгради обхватът на предоставяните услуги.
– Как се осигурява подслон за лица в кризисна ситуация, за деца, пострадали от домашно насилие и деца, жертви на трафик и осигуряване на подслон за пълнолетни лица, пострадали от домашно насилие и лица жертви на трафик – достатъчно ли са местата? Предстои ли някаква форма на разширяване?
– В Бургас има кризисни центрове, които предоставят подслон и подкрепа на жертвите на насилие и трафик. Въпреки това, търсенето на подобни услуги нараства, затова ще търсим подкрепа от държавата за изграждане на допълнителен капацитет. След законодателната промяна, известна като поправката „Дебора“, издадените ограничителни заповеди по Закона за защита от домашно насилие за 2024 година са над 5000, което представлява увеличение от над 20 процента, спрямо предходната година.
– На кого разчитате при работа по различните превенции?
– Работим в тясно сътрудничество с различни институции – здравни и социални служби, неправителствени организации, училища и доброволци.
Имаме различни програми за профилактика в детско и училищно здравеопазване, като едновременно с това работим по това да се разшири обхватът на програмите, както и те да бъдат променяни съобразно промяната в средата.
В момента в процес на подготовка е голям проект на Община Бургас, в партньорство с още 17 общини за въвеждане на нов модел на детско здравеопазване, в който основен акцент са именно профилактиката и превенцията на социално значими и характерни за детската възраст заболявания. Нашата дирекция работи в тясно сътрудничество с другите две дирекции „Образование и младежки политики“ и „Демографски политики, мониторинг и координация“ – не само за да постигнем заложените цели, но и да очертаем иновативни пътища за подобряването на детското здраве като основа за по-доброто здраве за всички граждани и условие за постигане на демографските приоритет на Община Бургас.