Дона МИТЕВА
В Бургас ще бъдат изградени първите не само в страната, но и в Европа училищни лаборатории по изкуствен интелект.
Проектът Burgas AI LAB е пилотен и цели да интегрира изкуственият интелект в учебния процес. До момента 23 училища вече са подали своите проекти за участие.
Всяко училище на територията на общината може да кандидатства, като общият бюджет за изграждането на лабораториите е значителен и включва финансиране от различни източници, включително общинския бюджет и партньорства с технологични компании.
AI Lab е иновативен проект, който интегрира изкуствения интелект (AI) директно в учебния процес. Това не е просто обновен компютърен кабинет – това е платформа за генериране на идеи, иновации и развитие, създадена да подготви учениците за реалния свят и професиите на бъдещето, обясняват от Центъра за творческо обучение.
Иновативният проект бе представен и на форума Future Skills Forum във Варшава, където се събраха водещи международни лидери и експерти в сферата на изкуствения интелект и образованието.
„Целта на тези лаборатории е да се изградят умения за работа с изкуствен интелект на три нива: потребление на инструменти с изкуствен интелект; създаване на решения на проблеми, в които се прилагат инструменти с изкуствен интелект с цел автоматизация и оптимизация на решението; и най-високото ниво – трениране и програмиране на изкуствен интелект.
За нас е голяма гордост, че броени дни след официалното оповестяване на проекта получихме покана за представянето му в Полша и се очаква полското министерство на образованието да започне изграждането на лаборатории именно по модела на Бургас“, коментира зам.-кметът по образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики.
Михаил Ненов - зам.-кметът по образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики
През последните години Община Бургас активно работи за модернизацията и подобряването на образователната среда. Изградихме нови училищни сгради и модернизирахме съществуващите, като въведохме мерки за енергийна ефективност и създадохме STEM центрове в някои училища. Осигурява се съвременна и благоприятна среда за обучение, която да стимулира творческото мислене и мотивацията за учене у учениците.
Първите по рода си AI лаборатории за българските училища бяха представени през ноември в Интер Експо Център в София, в рамките на Националната конференция „Умения за иновации в образованието“. Конференцията бе организирана от Центъра за творческо обучение в партньорство с фондация „Лъчезар Цоцорков“ и Министерството на образованието и науката.
Извън лабораториите, за другите нововъведения зам.-кметът казва: „Стремим се да се движим в крачка със световните тенденции в областта на дигитализацията и автоматизацията, затова сме си поставили две основни цели в унисон с развитието на индустрията.
Първата е внедряване на програми за програмиране на квантови компютри, които ще бъдат следващата голяма технологична революция.
Вторият ни приоритет е напредък в областта на автоматизацията, а именно внедряването на индустриални роботи в професионалното образование.
През 2025 г. ще бъдат внедрени учебни индустриални роботи в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации, Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника, Професионална гимназия по електротехника и електроника "Константин Фотинов" и Професионалната гимназия по транспорт.
Факт е, и че през последните години учебните заведения на територията на общината отбелязват значителен напредък в сферата на роботиката“.
Ненов припомни успеха на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации и ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ на Международната олимпиада по роботика в Бусан, Южна Корея.
Тимът на Анислава Касърова и Ралица Стаматова спечели бронзов медал в категория „Креативна идея“ (Creative idea), а Божидар Каров и Симеон Маринов защитиха отлично своя проект пред журито в категория „Креативна техника“ (Creative Technic). Техни ментори бяха Таня Сребрева и Грета Стоянова от ОУ „А. Г. Коджакафалията“.
Професионална гимназия по компютърно програмиране спечели две специални награди. Отборите бяха съставени от Станислав Ташев (XII клас), Жаклин Янкова (X клас) и Теодор Танев (XI клас). Техни ръководители бяха Калоян Тотев и Росица Найденова.