Събота, 22 Фев 2025
    
Карнобат Любопитно

Гюрсел Ешреф и неговото призвание – дървопластиката

  22.02.2025 10:48  
Гюрсел Ешреф и неговото призвание – дървопластиката

Фантазия. Да имаш дарбата да си представиш визията на дървената фигура от всички страни, без да имаш позиращ модел

 

Магдалена Динева

 

Машинният инженер, който открива своето призвание в дървопластиката. Това е Гюрсел Ешреф – героят на историята, която ще ви разкажем. Гюрсел започва да се занимава с дървопластика през 2017 година. Но страстта му към нея се пробужда много по-рано. Още от младостта си проявява интерес към изкуствата, като е посещавал различни кръжоци, където се е учил да рисува. В началото не е имал възможност да се запознае с дялането. Той разказва, че един ден негов познат му дал изрезки от орех и Гюрсел решил да опита. Това бил първият му досег с дървопластиката и оттам започва неговото пътуване в създаването на дървени фигури.

Фантазията – най-добрият приятел на майстора

Гюрсел не може да опише точно как се раждат идеите за фигурите му, но вярва, че вдъхновението идва неочаквано и по различни начини. Понякога му идват идеи от движенията на балерини, понякога те са свързани с глобални събития. Например, една от неговите творби е фигурата на обувка, под която лежи смачканият Ковид-19. Това не е просто обувка, а именно военната обувка на генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски. По този начин тази негова творба става символ на победата над пандемията.

Поддръжката – ключът към вечността

Гюрсел вярва, че дървените фигури трябва да се поддържат, за да се съхранят за по-дълго. Без редовна поддръжка е нормално дървото да бъде нападнато от насекоми. А поддръжката не изисква много усилия – най-важното е фигурите да се почистват със суха кърпа, за да не се повреди покритието от пчелен восък. Той споделя, че е чувал за наличието на препарати, които съдържат восък и терпентин. По думите му те също биха могли да се използват за почистване на дървените фигурки, но все пак не е сигурен в ефективността им, защото не е работил с тях. Въпреки всичко, той категорично препоръчва да не се използват химикали, които служат за почистване на лакирани мебели и прозорци.

 

Да се оставиш на дървото да те води

Процесът на създаване на всяка фигура започва с рисуване. След това Гюрсел преминава към дялането. Той използва различни длета, които му позволяват да моделира дървото по желания начин. Гюрсел разчита и на шкурки за полирането. „Полирането е много важно, за да се постигне желаната финост“, обяснява майсторът. При последния етап на обработка той използва шкурка с едрина 300-400, за да постигне гладка и нежна повърхност.

Неговите творби не се оцветяват и не се лакират, а се запечатват само с натурален пчелен восък, защото Гюрсел вярва, че самата шарка на дървото носи красотата на фигурата. Дървото е жив материал, който притежава своя уникална текстура и цветови нюанси, които се разкриват при работа с него. Ако нещо не му харесва, не може просто да поправи фигурата, както би могъл скулптор с глина. При дървените фигури всяко отклонение може да промени цялостната концепция и вида на творбата. За Гюрсел това е част от красотата на дърворезбата – да се оставиш на материала и да работиш с него, а не да се опитваш да го контролираш напълно.

Видовете дърво, с които Гюрсел работи, са орех, круша, череша и чемшир. Липата, която също би могла да се използва при изработването на дървени фигури, е мека и лесна за обработка, но фигурите, създадени от нея, могат да бъдат доста крехки. Чамът също е меко дърво и поради това би било лесно човек да се захване с него, но Гюрсел не е сигурен каква стабилност ще предостави на фигурите.

Времето – приятел или враг

Времето, необходимо за изработката на всяка фигура, варира в зависимост от детайлите. По-обикновени фигури отнемат на Гюрсел около 4-5 дни, докато по-сложните могат да изискват повече от две седмици. Майсторът споделя, че понякога самото дърво не позволява бърза работа, понеже е сухо.

Творчески устрем

Към момента той работи върху подготовката на изложба, която ще се открие на 31 март 2025 година в Регионалната библиотека в Шумен. Това ще бъде втората му изложба, след като през 2023 година е била първата му в Карнобат. За новата си изложба Гюрсел иска да запази името „Дъхът на дървото“, което според него най-добре описва творчеството му. Той вярва, че дърветата ни дават живот, а нашето съществуване не може да бъде осъществено без да дишаме.

 

Заглавия, разкриващи смисъла на фигурите

Неговите фигури носят заглавия, които изразяват определени послания. Например, фигурата на обувката, под която лежи смачканият Ковид-19, носи името „Желание“, тъй като това беше копнежът на всички – хаосът да приключи. От друга страна, една от фигурите му, вдъхновена от стихотворение, носи наименованието „Разум или Интуиция“. В тази творба Гюрсел изразява как вижда разума и интуицията – разума като праволинеен път, а интуицията като криволичеща в различни посоки. По коя от тях ще поемеш, зависи изцяло от вътрешния ти глас.

Дървените фигури в колекциите на клиентите

Негови творби притежават ценители не само от България, но и от различни държави по света като Англия, САЩ, Турция, Швейцария, Норвегия, Канада и Германия. Въпреки че създава главно фигури, Гюрсел е получавал нестандартни поръчки, като табели за входни врати. В такива случаи той обикновено съветва клиентите си да се въздържат, защото тези изделия, поставени на открито, със сигурност ще бъдат повредени от климатичните условия – дъжд, влага и т.н.

 

Сблъсъкът на поколенията

Гюрсел счита, че новите поколения не разбират стойността на предметите, които притежават. Навремето, споделя той, когато на някое дете му се е счупела играчката, то само си я е поправяло. А днес родителите веднага купуват нова. Според него прекалената задоволеност води до липса на ценностна система. И все пак той отвръща на всяко дете, което е проявило желание да посети работилницата му в Карнобат и да се научи на изкуството да създаваш фигури от дърво. Позитивната обратна връзка, която получава от хората, притежаващи неговите творби, му носи удовлетворение и смисъл. Това е достатъчно той да продължава да развива своето хоби, което да вдъхновява не само него, но и други.


Анкета

Мнения

Мнения Общество Царево
Марин Киров, кмет на Царево: Транспортната свързаност по Южното Черноморие е фикция, без помощта на държавата
  22.02.2025 12:11      

Темата за морската свързаност е немислима само и единствено в линията Бургас-Созопол-Приморско-Ца