Плюс-минус. Търговци се оплакват от тотален спад в продажбите
Магдалена Динева
Търсенето на мартеници тази година е по-слабо в сравнение с предходни години, отбелязаха търговци, които предлагат ръчно изработени изделия. Витка, която продава мартеници от 25 години, сподели, че не е имало такъв спад в търсенето досега. Според нея хората обикновено чакат до последния момент и именно през тези дни се очаква да се увеличи интересът към мартениците. Витка добави, че през последните години все повече хора предпочитат гривни, а също така се наблюдава интерес и към мартениците под формата на венци, които могат да бъдат поставени на входната врата като украшение за дома. Обикновено хората, които купуват такъв тип мартеница, предпочитат да не вземат индивидуално за всеки член на своето семейство.


Всяка мартеница с блясък-това е трикът за продажби
Евдокия, която се занимава с изработката и продаването на мартеници вече 20 години, също сподели своите наблюдения за търсенето на мартеници. Тя е започнала да изработва мартеници след като е била съкратена от работа през 1989 година и е научила занаята от позната. Спомня си как нейната учителка ѝ е обяснила, че всяка мартеница трябва да има блясък, за да може да привлече вниманието на клиента. Това, според нея, е ключовият елемент за успешна продажба – мартеницата трябва да грабва окото на купувача още от първия поглед.

Защо мъжете не трябва да носят мартеници-гривни
Евдокия също разкри и интересно поверие, което е научила от своя близка приятелка историчка. То гласи, че на мъжете не трябва да се вързват мартеници, а да се окичват, защото в противен случай ще им бъде отнета силата.
Диян, който е започнал да продава мартеници още през далечната 2000 година, отбеляза по-усилено търсене на мартеници от 25 февруари – едва четири дена преди празника. Той посочи, че производственият процес, с който се занимава основно жена му, е трудоемък и отнема поне три месеца. Пред репортер на „Черноморски фар“ той довери, че търсенето на мартеници е разнообразно, като всеки клиент има различни предпочитания. "Шарен свят", каза Диян.
Търговците се надяват на по-добри продажби през последните дни преди 1 март. Доколко обаче това ще е така? Интересен факт е, че последният път, когато 1 март е бил в събота, е бил преди 12 години. Това също може да има влияние върху търсенето, тъй като събота е почивен ден, а след това и понеделникът. Колко от хората биха зарадвали своите колеги, съученици или учители с мартеница чак на 4 март - три дни след същинския празник?
