Моят джоб.Между 250 и 300 лева трябва за един измервателен уред трябва да подготвят абонатите
Дона МИТЕВА
Темата за смяна на топломери и водомери все повече ще стои на дневен ред не само пред бургазлии, а и пред всички собственици на жилища в страната.
Според евродиректива всички водомери, които са достигнали максималния срок за употреба от 10 години, трябва да бъдат заменени с електронни.
Наредба гласи, че тя се отнася най-вече за топлите водомери, като за студените не е задължително. Въпреки това, препоръките са подмяната да е и на двата вида в рамките на установения срок, за да има по-голяма точност при отчитане.
Студеният водомер трябва да бъде подменен в рамките на 90 дни, след уведомление, а топлият – за 30 дни.
От ВиК – Бургас смятат, че още е много рано семействата да тръгват към тази манипулация, защото крайният срок е до края на 2026 година.
„От „Топлофикациите“ повече натискат да бъдат подменяни водомерите за по-точно отчитане“, категоричен е Димитър Гюров, пресаташе на ВиК – Бургас.
Той потвърди, че подмяната е изцяло грижа на собствениците на жилища, а не на фирмата. От нея се иска само новият водомер да бъде пломбиран, след като собственикът е подал молба до ВиК.
Очаква се да има и уведомителна кампания преди времето да е започнало да притиска собствениците на жилища и да се образуват огромни опашки за купуване на водомери и за искане да бъдат пломбирани.
Специалисти съветват: за да протече всичко гладко, обитателите на дадена жилищна сграда да са се разбрали помежду си, а и топлинният счетоводител и ВиК дружеството да обменят информация.
Още в средата на януари „Топлофикация – Бургас“ напомня на домакинствата, че след като 10-годишния срок на валидност на метрологичната проверка на индивидуалните водомери е изтекъл, следва да се подменят с такива с дистанционно отчитане.
„Освен като задължение за уведомяване, дружеството приема това като част от дългосрочната си програма, водеща до предлагане на по-добра услуга, прозрачни и коректни взаимоотношения между клиентите в етажната собственост и намаление на цената за подгряване на водата.
Прилагането на европейското законодателство, което задължава ползването на уреди с дистанционен отчет, води до повече прозрачност, гарантирантирайки: плащане на реалната консумация в месеца, премахвайки прогнозни и изравнителни сметки, отчитане без необходимост от посещение на инкасатор.
Ако при връчено уведомително писмо водомерите не бъдат подменени, то на абонатите ще започнат да им се начисляват сметки на база. Това означава служебно начисление по 6 куб. м вода при топлофицирано жилище и по 5 куб. м при нетоплофицирано жилище за всеки обитател, или приблизително двойно над обичайното потребление, предупреждават експерти.
Важно условие за получаването на такова уведомление е абонатът да е осигурил изисквания по закон достъп веднъж годишно до жилището, защото така се установява в срок ли са устройствата.
Потребителите трябва да си приготвят за подмяната на един водомер поне сума от около 250 – 300, в зависимост от това каква марка водомер ще бъде избрана и кой ще го постави.
Със сигурност като започне да наближава крайният срок, ако не цените на водомерите, то със сигурност цената на поставянето ще бъде вдигната, защото ще се окаже, че майсторите са кът. А това е само за един уред.