Жалват се: има такса отваряне на нов филиал и такава „рожден ден“, както и за непоискана реклама в брошура
Дона МИТЕВА
При третия бойкот на големите хранителни магазини бе отчетен обратен ефект – оборотите се увеличиха с над два милиона лева. По данни на НАП в деня на бойкота в касите на магазините са влезли 27,4 млн. лева, а ден по-рано – 25,3 млн. лева. Какъв ще е ефектът от четвъртия бойкот предстои да бъде отчетено.
Независимо от тези резултати, част от българските производители излязоха с реалните пречки, които имат с големите вериги магазини.
В социалната мрежа Илия Проданов, който е председател на Националното сдружение на зърнопроизводителите в страната, и едър земеделец от Бургаско, но освен това има и площи с овощни градини, представя основните проблеми на производителите при контактите и договарянето с големите вериги магазини. Негови колеги добавят и още такива от своя опит.
Мотивът да се пуснат в социалната мрежа е, че: „Комисията за защита от конкуренция не пожела да чуе от първо лице за нелоялни търговски практики във веригата на доставки, затова ги представяме на всички заинтересовани“.
Търговските вериги налагат условия без да отчитат себестойността на продуктите, очаквайки ниски цени, което води до влошаване на качеството; Те искат производителите да подобрят цените (надолу) без основателни икономически аргументи; Производителите са задължавани да предоставят значителни отстъпки и да участват в брошури, които не водят до увеличение на продажбите, но увеличават разходите. Това са част от оплакванията.
Производителите изтъкват още извъндоговорното влияние върху цената в собствен магазин, което ще рече, че веригите ги принуждават да не продават дадения продукт по-евтино отколкото е при тях. Дори и в собствен онлайн магазин.
Веригата таксува производителите за позициониране на стоката без право на отказ, също така налага неудобни часове за доставка и не се съобразява с минимални поръчкови количества, което генерира допълнителни разходи, жалват се производителите, добавяйки, че търговските вериги не осигуряват необходимите условия за съхранение на стоките, което води до разваляне на продуктите и допълнителни разходи за сметка на доставчика. Множество са и акциите за сметка на доставчика.
Има случаи, в които стоките не се приемат поради несъответстващи палети, което налага допълнителни логистични разходи и връщане на негодни палети, принуждават ги да използват амбалаж на веригата.
Интересни са и описаните такси: – такса щайга, пале и т.н. има такса отваряне на нов филиал и такава „рожден ден“, както и за непоискана реклама в брошура.
Говори се също за „разговори на четири очи, със заплахи и изнудване за приемане на условията дадена на верига“.
Сред родните производители се налага становището, че се предпочитат небългарски доставчици при идентично качество и цена.