Екип на "Черноморски фар"
С официална церемония днес бе открито новото дълбоководно корабно място на терминал „Запад“ в пристанище „БМФ Порт Бургас“. Събитието бележи успешното приключване на проекта REBIRTH28 – стратегическа инвестиция, която трансформира пристанищната инфраструктура на страната. На церемонията присъства премиерът Росен Желязков, който подчерта значението на проекта за икономическото и логистичното развитие на България.
„Това не е просто корабно място – това е стратегическа промяна за развитието на пристанищната инфраструктура и повишаването на конкурентоспособността на българските пристанища“, заяви министър-председателят. Той отбеляза, че благодарение на публично-частното партньорство между държавата и „БМФ Порт Бургас“, град Бургас се превръща в ключов логистичен център в региона.
С реализирането на проекта, който включва най-голямата пристанищна инвестиция от 2004 година насам, Бургас вече разполага с инфраструктура, способна да обслужва контейнерния трафик в Черно море.
"Това, което изключително много ме радва, е възможността за успешното съчетаване на европейското финансиране и частното финансиране“, каза още премиерът. 40 млн. евро са осигурени безвъзмездно по Механизма за свързване на Европа, като това привлича частния капитал в същия размер. Допълнително ще бъдат вложени още 25 милиона за логистичната работа в центъра.
„И ако говорим за зелена сделка в Европа и за нейното необходимо ревизиране, това е примерът. Защото чрез конкурентоспособност и намаляване на логистичното времетраене, всъщност ще се постигнат целите, а не през излишни административни регулации“, допълни Желязков.
Кметът на Бургас Димитър Николов също подчерта значението на инвестицията: „Наричаме този проект катализатор на логистика. Времето и цената на доставката са решаващи в глобалния бизнес. Сега Бургас и България се позиционират много по-конкурентно спрямо производителите от Азия и Средния Изток и потребителите в Европа“.
И допълни: „Аз виждам възможност чрез кабинета да създадем политика по държавен приоритет в транспортната логистика – разширявайки възможността на КПП „Малко Търново“, с възможността допълнително да се развият пристанищните ни активи“.
Той подчерта ролята на „БМФ Порт Бургас“ като надежден партньор и двигател на икономическата стабилност в региона.
Заместник -министърът на транспорта Ангел Забрутов, който дълги години бе шеф на ДППИ, заяви, че преди 25 години за първи път се е появила идеята за пристанищна реформа, която се проявила в това собствеността да се раздели от оперирането.“Тогава имаше хора, които отричаха това, но към днешна дата виждаме, че пътят е бил правилиен с публично-частните партньорства. Виждаме, частна инвестиция, подкрепена от европейско финансиране и държавата“, заяви той.
Изпълнителният директор на ББР и член на надзорния съвет на инвестиционния фонд „Три Морета“ Цанко Арабаджиев посочи, че инвестицията в „БМФ Порт Бургас“ е една от най-успешните на фонда.
„Искам да откроя прекрасния пример за добро сътрудничество между порта и чуждестранен инвеститор какъвто е инвестиционния фонд „Три морета“. През 2021-а фондът придоби 49% от БМФ „Порт Бургас“. Имаше огромна отговорност както към конкретната инвестиция, така и към страната, защото добър резултат на подобен тип инвестиция може да сложи България на картата и за други институционални инвеститори, особено в сферата на инфраструктурата. Това, което се случи е, че портът надхвърли всички очаквания на ниво предварително проучване. Често бива даван за пример на една от най-успешните инвестиции на фонда“, каза още той.
За финал думата взе изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас“ Борис Балев, който обясни, че след всички хубави думи, той няма много какво да добави.
„Благодаря на всички институции, на моите колеги, които свършиха много хубава работа за 2 години и половина. Изглежда много лесно, но за това време не сме спали нито събота, нито неделя, за да го изпълним навреме. Това е най-големият гранд по програмата за свързаност на Европа, отпуснат на частна компания. Това кейово място отваря нови възможности не само за пристанището, то е изключително голяма крачка напред и за България, за да приемаме по-големи кораби“, уточни той.