3873 души са с апартаменти в обхвата на „синя“ и „зелена“ зона
Георги РУСИНОВ
Силвия ШАТЪРОВА
Темата за паркирането в платени зони на столичани с имоти в Бургас отново е на дневен ред. Общественият посредник Тодор Стамболиев е входирал писмо до Общински съвет – Бургас, в което предлага промени в Наредбата за условията и реда на платеното и безплатното паркиране. Стамболиев е получил достатъчно сигнали най-вече от софиянци, които се оплакват, че през лятото, когато идват за почивка в имотите си в Бургас, трябва да заплащат почасово „синя“ или „зелена“ зона, което им излиза доста солено. В сегашния й вид наредбата позволява издаването на стикери само на хора с адресна регистрация в Бургас.
Преди 2 години Стамболиев за пръв път повдигна темата, но тогавашният Общински съвет не прие идеята му. Сега отново няколко комисии разгледаха предложението му.
„На Комисията по обществен ред и сигурност се взе решение да бъде поискано становище от ОП „Транспорт“, но самото ми предложение бе отхвърлено. На Комисията по транспорт и безопасност на движението повечето се „въздържаха“, само двама подкрепиха. На Правната комисия намери подкрепа с 4 „за“. Ще се изчака анализът от ОП „Транспорт“ като Правната комисия се ангажира да пусне докладна за създаването на специална комисия, която да подготви предлаганите от мен промени и да влязат в Наредбата за условията и реда на платеното и безплатното паркиране. Въпросът трябва да влезе на заседание в Общински съвет – Бургас, да има повече мнения, а не само на 2-3 комисии и да се отхвърли предложението“, обясни общественият посредник пред репортер на „Черноморски фар“.
Преди 2 години той е правил справка колко хора с адресна регистрация извън Бургас, но с имоти в града, попадат в обхвата на платените зони.
„Към 21 август 2018-а собствениците на жилищни имоти, които са в платените зони и са с постоянен адрес извън територията на Бургас са 2841 души. От тях 2642 са с имоти в „синя зона“ и 206 са в „зелена зона“. Сборът на двете цифри е повече, тъй като една част от тях притежават имоти и в двете зони. Към 1 юли 2020-а, след като са се увеличили няколко пъти районите и на двете платени зони, цифрите са следните: 3873 души, 3344 в „синя зона“ и 529 в „зелена зона“. Увеличението за две години е с 1032 души“, обясни Стамболиев.
Според него много важно уточнение е, че не всички от тези 3873 души ще имат право да закупят временен стикер.
„Аз съм сигурен, че 80% от тях би трябвало да имат гаражи или паркоместа. Това е след промените през 2012-а в ЗУТ“, каза той и добави, че едва ли и всички, които все пак ще имат право, ще идват точно в един и същ период в града.
Сега той доста повече е прецизирал нещата. През 2018-а посочва, че от такова право на паркиране могат да се ползват всички лица, собственици на имоти с предназначение за жилище, без магазини, търговски площи и други.
„Тази година добавих забрана за притежаване на гараж на същото лице, и то не само гараж като самостоятелен обект, но и като осигурено паркомясто в двор или друго. Даже и като преместваем обект, ако има гараж, лицето пак няма право да участва за такова право на паркиране. Описал съм и че това право ще се предоставя само за едно МПС, само на един собственик, на един адрес. Това е за да се стеснят максимално възможностите за нарушения. Моето предложение е стикерът да е с период от 1 месец. Ако искат да го ползват по-дълго време си заплащат допълнително. Писал съм и че трябва да се иска справка от Агенцията по вписвания по партидата на имота на лицето, за да се потвърди, че имотът, който претендира, че е жилищен, се ползва все още от него. Както и че няма друг гараж“, заяви Стамболиев.
В комисиите са били повдигнати дебати, че подобно нещо в другите градове няма.
„Аз и тогава и сега смятам, че интересът на софиянци е свързан с морето и не може да се прави аналог какво правели в София за бургазлии. Ние сме туристически град все пак, идват за почивка хората, а и си плащат данъците в Бургас“, посочи общественият посредник.
Отнасяме се дискриминационно с тези хора, но трябва да не се ощетяват бургазлии, за сметка на тях, защото по време на пандемията хората със стикер и право на паркиране не можеха да се възползват. С часове те обикаляха, за да могат да паркират близо до дома си, а в същото време местата бяха заети от други без това право“, заяви проф. Севдалина Турманова -председател на Общинския съвет. Според нея трябва да се върви към убеждаване на хората за многоетажни паркинги и разширяване обхвата на „синя зона“.
Близо 40 минути бе дебатирана темата в Постоянната комисия по „Обществен ред и сигурност“. Създаването на права на една група от хора ще доведе до проблем, до конкурентност и допълнителна агресия. И сега постоянно живеещите не могат да се възползват от правата си, стоят и чакат на опашка по 20 минути, за да си намерят място за паркиране. „Синята“ и „зелена“ зона - пред изчерпване“, заяви Живко Господинов от БСП.
Според Димитър Найденов даването на това право на столичаните е стимул за инвеститори в бизнеса. Сезонните ползватели са данъкоплатци.