Дона МИТЕВА
За последните два месеца - от 1 декември 2021 г. до 31 януари 2022 г. - в EVN са подадени 167 сигнала и жалби от битови клиенти на територията на област Бургас, относно фактури за ел. енергия. Това сочи справка, направена по искане от „Черноморски фар“.
„Броят на сигналите е съотносим с тези от предишни години, по време на активен зимен сезон, т.е. няма завишение на клиентските сигнали спрямо същия период на минали години“, обясняват експертите на дружеството.
Почти всички случаи касаят необходимост от разяснение или допълнителна информация за потребление, фактуриране.
Всеки сигнал се проверява индивидуално, прави се проверка на място при необходимост и т.н.
От EVN напомнят, че битовите клиенти са на регулиран пазар и цените за тях бяха определени от КЕВР от 1 юли 2021 г. А компенсациите за бизнес клиентите ще бъдат включени във фактурите, които започват да излизат през февруари.
Компенсаторният механизъм е на база количествата активна електрическа енергия, върху която се начислява цена „задължение към обществото“, с фиксирана сума за подпомагане за съответния месец на потребление: Фиксираната сума за компенсация за месец декември 2021 г. е от 128,98 лв. на един MWh (мегаватчас) без ДДС; Фиксираната сума за компенсация за месец януари 2022 г. е от 141,21 лв. на един MWh (мегаватчас) без ДДС.
Размерът на компенсацията е изчислен като 75% от разликата между реалната средномесечна борсова цена на сегмента "ден напред" на БНЕБ за съответния месец на потребление и базовата цена, но не повече от 30% от реалната борсова цена за месеца на потребление. В този смисъл програмата обхваща само клиенти, чиято цена е била над 30% от реалната цена на енергийната борса за съответния месец на потребление.
На ширещия се в социалното пространство слух, че са намалени мощностите от дружеството отговарят: „Електроразпределителната мрежа „средно“ и „ниско“ напрежение, която се обслужва от Електроразпределение Юг, работи в нормален експлоатационен режим, характерен за зимния сезон. Мрежата и съоръженията са подготвени за завишена консумация от потребителите през зимата. В случаи на възникнали повреди аварийните екипи са 24 часа на разположение“.